اخلاص از فضائل برجستهی اخلاقی انسان در ادیان یهود و اسلام است که خواجه عبدالله انصاری (396-481ق) عارف مسلمان در منازلالسائرین و بحیی بنپقوده عارف یهودی معاصر وی در الهدایة الی فرائضالقلوب آن را از جمله ابواب سلوکی قراردادهاند. یافتههای این پژوهش که برپایهی مطالعات کتابخانهای و با روش توصیفی - تحلیلی صورت پذیرفته نشان میدهد که این دو عارف با وجود اشتراک در تعریف اخلاص، در بیان جزئیات اختلاف دارند. خواجه اخلاص را بیستوچهارمین منزل از منازل یکصدگانهی سلوکی به سوی توحید قرارداده، اما ابنپقوده آن را باب پنجم از ابواب دهگانه به محبت الهی معرفی کرده است. خواجه که بنیان سلوکی خود در منازلالسائرین را بر کتاب و نقل استوار نموده، در بیان مختصر خود آخرین درجهی اخلاص را براساس درجات سهگانهی سالکان رهایی عمل میداند، اما بحیی در قالب بیانی مبسوط و متأثر از منابع اسلامی، با تأکید بر استفاده از سه منبع عقل، کتاب و نقل، حصول کمال اخلاص را نتیجهی پیمودن ده مرحله دانسته و بهطور مفصّل به آسیب شناسی عمل خالصانه میپردازد.
مستجاب الدعواتی, سیدعلی, & صادقی حسن آبادی, مجید. (1402). بررسی مقایسه ای اخلاص از نگاه خواجه عبدالله انصاری در منازل السائرین و بحیی بنپقوده در الهدایة الی فرائض القلوب. فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز, (), -. doi: 10.22099/jrt.2024.49085.2980
MLA
سیدعلی مستجاب الدعواتی; مجید صادقی حسن آبادی. "بررسی مقایسه ای اخلاص از نگاه خواجه عبدالله انصاری در منازل السائرین و بحیی بنپقوده در الهدایة الی فرائض القلوب". فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز, , , 1402, -. doi: 10.22099/jrt.2024.49085.2980
HARVARD
مستجاب الدعواتی, سیدعلی, صادقی حسن آبادی, مجید. (1402). 'بررسی مقایسه ای اخلاص از نگاه خواجه عبدالله انصاری در منازل السائرین و بحیی بنپقوده در الهدایة الی فرائض القلوب', فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز, (), pp. -. doi: 10.22099/jrt.2024.49085.2980
VANCOUVER
مستجاب الدعواتی, سیدعلی, صادقی حسن آبادی, مجید. بررسی مقایسه ای اخلاص از نگاه خواجه عبدالله انصاری در منازل السائرین و بحیی بنپقوده در الهدایة الی فرائض القلوب. فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز, 1402; (): -. doi: 10.22099/jrt.2024.49085.2980