نسبت معرفت و رؤیابینی یکی از دیدگاههای مهم کارلوس کاستاندا به حساب میآید. او تحت این نظریه مدعی است که معرفت را میتوان به دو گونه تصور کرد: نخست، معرفتی که متعلق آن، امور مادی و اینجهانی است و دیگری، معرفتی اصیل که در حالت غیرطبیعی به دست آمده و ماهیت غیرتجربی دارد. در این میان، رؤیابینی حالتی برای تحصیل معرفت اصیل است و گیاهان روانگردان نیز ازجمله طریقی برای کسب این آگاهی به حساب میآیند. در مقام تحلیل انتقادی این دیدگاه به نظر میرسد که دیدگاه کاستاندا انسجام کافی ندارد؛ زیرا اگر معرفتِ متعالی با التفات به ساحتهای دوگانهی وجود آدمی فراهم شده و سعادت نیز در شکوفایى استعدادهای مادیـروحی و پاسخ مناسب به نیازهاى روحى و جسمى قوام یابد، ناگزیر، کاستاندا تبیین دقیقی از چیستی معرفتِ سعادتبخش یا متعالی به دست نمیدهد. او تنها به همین ادعا بسنده میکند که معرفت غیرحسی یا معرفت برآمده از غیرمحسوسات، مؤید تعالی است. ازسویدیگر، در اندیشهی کاستاندا، معرفت اصیل نوعی آگاهیِ برآمده در حالت غیرطبیعی است. این معرفت که نحوهای از شهود معنوی تلقی میشود، مبتنی بر تقویت قوای نفسانی لحاظ نشده است. درواقع، اهمیت استفادهی از گیاهان روانگردان برای تحصیل این معرفت نیز مؤید این مدعاست.
کیانی, محمدحسین . (1400). بررسی انتقادی نسبت معرفت و رؤیابینی در اندیشهی کارلوس کاستاندا. فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز, 21(80), 91-106. doi: 10.22099/jrt.2021.40920.2500
MLA
کیانی, محمدحسین . "بررسی انتقادی نسبت معرفت و رؤیابینی در اندیشهی کارلوس کاستاندا", فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز, 21, 80, 1400, 91-106. doi: 10.22099/jrt.2021.40920.2500
HARVARD
کیانی, محمدحسین. (1400). 'بررسی انتقادی نسبت معرفت و رؤیابینی در اندیشهی کارلوس کاستاندا', فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز, 21(80), pp. 91-106. doi: 10.22099/jrt.2021.40920.2500
CHICAGO
محمدحسین کیانی, "بررسی انتقادی نسبت معرفت و رؤیابینی در اندیشهی کارلوس کاستاندا," فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز, 21 80 (1400): 91-106, doi: 10.22099/jrt.2021.40920.2500
VANCOUVER
کیانی, محمدحسین. بررسی انتقادی نسبت معرفت و رؤیابینی در اندیشهی کارلوس کاستاندا. فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز, 1400; 21(80): 91-106. doi: 10.22099/jrt.2021.40920.2500