منابع
۱. ابراهیمی دینانی، غلامحسین، (۱۳۸۰)، قواعد کلی فلسفی در فلسفه اسلامی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
۲. اسدی گرمارودی، محمد، (۱۳۸۵)، «علیت در فلسفهی اسلامی و نظر مخالفان آن»، دوفصلنامهی فلسفه، بهار و تابستان، شمارهی ۱۱، صص: ۱۲۳ـ۱۵۰.
۳. آرنالدز، روژه، (۱۳۶۵)، «جبر و اختیار در تفسیر رازی»، معارف، شمارهی ۱، صص: ۲۹۹-۳۱۱.
۴. بهشتی، احمد؛ فارسینژاد، علیرضا، (۱۳۹۰)، «فخر رازی بر سر دوراهی جبر و اختیار»، فصلنامه ااندیشه دینی دانشگاه شیراز، شمارهی ۴۱، صص: ۱۹-۴۸.
۵. حسنی، حسن، (۱۳۷۳)، بررسی و داوری در مسائل اختلافی میان دو فیلسوف اسلامی؛ خواجه نصیر طوسی و امام فخر رازی، تهران: دانشگاه تهران.
۶. حسینی شاهرودی، سیدمرتضی؛ استثنایی، فاطمه، (۱۳۹۰)، «اصل سنخیت از دیدگاه فخر رازی و خواجه طوسی»، پژوهشنامهی فلسفهی دین، شمارهی ۱۷، صص: ۷۱-۹۴.
۷. خادمی، عینالله؛ طالقانی سیدحسن، (۱۳۹۲)، «تأثیر اندیشههای فلسفی بر قرائت فخر رازی از نظریه کسب»، تحقیقات کلامی، شمارهی ۱، صص: ۱۲۵-۱۳۶.
۸. دادبه، اصغر، (۱۳۷۱)، فخر رازی، تهران: طرح نو.
۹. دیباجی، سید محمدعلی، (۱۳۷۳)، «مقایسه آرای امام فخر رازی و دیوید هیوم در نظریه علیت»، کیهان فرهنگی، شمارهی ۱۱۸ و ۱۱۹، صص: ۱۲-۱۵.
۱۰. رازی، فخرالدین محمدبنعمر، (۱۹۹۲)، محصل أفکار المتقدّمین و المتأخّرین، تقدیم و تعلیق سمیح دغیم، بیروت: دار الفکر اللبنانی.
۱۱. ــــــــــــــــــــــ، (۱۹۹۲)، معالم اصول الدین، تقدیم و تعلیق سمیح دغیم، بیروت: دار الفکر اللبنانی.
۱۲. ـــــــــــــــــــــــ، (۱۹۸۷)، المطالب العالیه، تحقیق أحمد حجازی السقّا، بیروت: دار الکتاب العربی.
۱۳. ــــــــــــــــــــ، (۱۹۸۶)، لباب الاشارات، مقدمه و تحقیق احمد حجازى السقا، قاهره: مکتبه الکلیات الازهریه.
۱۴. ــــــــــــــــــــ، (۱۹۸۴)، محصل أفکار المتقدّمین و المتأخّرین، راجعه و قدم له و علق علیه طه عبدالرئوف سعد، بیروت: دارالکتاب العربی.
۱۵. ـــــــــــــــــــــ، (۱۹۸۰)، المسائل الخمسون، تحقیق احمد حجازی السقا، الازهر، القاهره: المکتب الثقافی للنشر و التوزیع.
۱۶. ــــــــــــــــــــــ، (۱۴۲۰ق.)، مفاتیح الغیب (التفسیر الکبیر)، بیروت: دار احیاء التراث العربى.
۱۷. ــــــــــــــــــــــ، (۱۴۱۱ق.)، المباحث المشرقیه، قم: بیدار.
۱۸. ــــــــــــــــــــــ، (۱۴۰۶ق.)، لوامع البینات، راجعه و قدم له و علق علیه طه عبدالرئوف سعد، قاهره: مکتبه الکلیات الازهریه.
۱۹. ـــــــــــــــــــــــ، (۱۴۰۴ق.)، شرحیالاشارات، قم: مکتبه آیهالله المرعشى.
۲۰. ـــــــــــــــــــــــ، (۱۳۷۳)، شرح عیون الحکمه، مقدمه و تحقیق محمد حجازى احمدعلى السقا، طهران: منشورات مؤسسه الصادق للطباعه و النشر.
۲۱. ـــــــــــــــــــــــ، (۱۳۵۳)، الأربعین فی أصول الدین، حیدرآباد الهند: بینا.
۲۲. ــــــــــــــــــــــ، (۱۳۴۱)، البراهین در علم کلام، مقدمه، تصحیح و نگارش محمدباقر سبزواری، تهران: چاپخانهی دانشگاه تهران.
۲۳. ــــــــــــــــــــــ، (۱۳۳۵)، الرساله الکمالیه فی الحقائق الالهیه، تصحیح و مقدمه محمدباقر سبزواری، تهران: دانشگاه تهران.
۲۴. سبزواری، حاج ملاهادی، (۱۳۸۳)، اسرار الحکم، مقدمهی استاد صدوقى، تصحیح کریم فیضی، قم: مطبوعات دینی.
۲۵. شانظری، جعفر، (۱۳۸۲)، «قاعده الواحد و فاعلیت الهی»، پژوهشهای فلسفی–کلامی، شمارهی ۱۷ و ۱۸، صص: ۲۹-۴۴.
۲۶. شانظری، جعفر؛ آهسته، محمود، (۱۳۹۰)، «بررسی تطبیقی جبر و اختیار از منظر امام خمینی و فخر رازی»، معرفت کلامی، شمارهی ۲، صص: ۱۶۵-۱۸۴.
۲۷. شانظری، جعفر؛ آهسته، محمود، (۱۳۹۲)، «بررسی سیر تحول آرای مولوی و فخر رازی در مسأله جبر و اختیار»، معارف عقلی، شمارهی ۲۷، صص: ۷-۴۶.
۲۸. شعبانپور، محمد؛ یزدانمدد، طیبه، (۱۳۹۴)، «انتساب هدایت و اضلال به خدا در قرآن، از دیدگاه علامه طباطبایی و فخر رازی»، اندیشه علامه طباطبایی، شمارهی ۳، صص: ۹۹-۱۲۰.
۲۹. شمسالهی، محمدحسین، (۱۳۹۱)، «درآمدی بر قاعده الواحد و صدور افعال الهی»، معارف عقلی، شمارهی ۲۲، صص: ۷۷-۱۱۰.
۳۰. صیدی، محمود، (۱۳۹۴)، «بررسی و نقد اشکالات فخر رازی به قاعده الواحد»، پژوهشنامهی کلام، شمارهی دو، صص: ۲۱-۴۲، مشهد: جامعه المصطفی العالمیه.
۳۱. صیدی، محمود؛ منصوری، احسان و مرتضی بیات، (۱۳۹۴)، «بررسی تطبیقی مسأله جبر در تفسیر کبیر فخر رازی و تفسیر المیزان علامه طباطبایی»، دوفصلنامهی علمی-تخصصی دانشگاه قم، شمارهی ۱، صص: ۷۵ -۹۴.
۳۲. میرفتاحی، سیدعقیل؛ مرادخانی، علی و رضا اکبری، (۱۳۹۶)، «قضا و قدر و سرنوشت انسان از منظر ابنسینا و فخر رازی»، انسانپژوهی دینی، صص: ۲۱۵-۲۳۰.
۳۳. نجفزاده تربتی، علیرضا، (۱۳۷۹)، فخر رازی و سه قاعده مهم فلسفی، مطالعات اسلامی، شمارهی ۴۷ و ۴۸، صص: ۸۹-۱۰۸.
۳۴. نقیزاده، حسن؛ دهپهلوان، اکرم، (۱۳۸۹)، «اراده خدا نسبت به افعال انسان از منظر فخر رازی و طبرسی»، فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز، شمارهی ۳۴، صص: ۸۳-۱۱۰.
۳۵. نقیزاده، حسن؛ دهپهلوان، اکرم، (۱۳۹۰)، «بررسی دیدگاههای سه مفسر در مسأله خلق اعمال (زمخشری، طبرسی و فخر رازی)»، مطالعات اسلامی: علوم قرآن و حدیث، شمارهی ۳/۸۷، صص: ۱۳۷-۱۶۶.