تحلیل فلسفی فرایند علم شهودی به خداوند در حکمت متعالیه (با الهام از آیات و روایات)

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسنده

عضو هأت علمی دانشکده الهیات دانشگاه قم

چکیده

انسان با دو روش متفاوت می تواند خداوند را بشناسد. یکی معرفت حصولی و دیگری معرفت حضوری. در معرفت حصولی، انسان به واسطه صور و مفاهیم، شناختی غیرمستقیم به خداوند پیدا می کند؛ اما در معرفت حضوری، انسان به وجود عینی خدواند مرتبط و متصل می گردد؛ به طوریکه هیچ واسطه ای بین او و خداوند حائل نمی شود. در این معرفت به اندازه سعه وجودی انسان، خداوند در او ظهور و تجلی می یابد. معرفت حضوری، گرچه به نحو فطری و بالقوه در نهاد همه انسانها به ودیعت گذاشته شده و درجات ضعیفی از آن برای برخی از انسانها مقدور و میسر است، اما فعلیت یافتن و شکوفا کردن آن بسیار دشوار و طاقت فرسا بوده و به میزان رفعت جایگاهش، دور از دسترس انسانها است. معرفت حضوری و شهودی خداوند ذومراتب بوده و در مراتب بالای آن انسان می تواند به قرب خدواند و حتی فنای فی الله نائل شود. دشواری و کمیابی چنین مقام و معرفتی باعث بروز شک و تردید در امکان تحقق آن شده است. بنابراین مهمترین سئوال قابل طرح درباره معرفت شهودی خداوند این است که آیا با روش و استدلال فلسفی می توان امکان و کیفیت وقوع چنین مقام و معرفتی را اثبات و تحلیل نمود؟ در نوشتار پیش رو با روش تحلیلی توصیفی و با کمک برخی اصول فلسفی حکمت متعالیه، مانند «عین ربط بودن معلول نسبت به علت» که ملهَم از آیات وروایات بوده، فرایند وقوع معرفت شهودی به خداوند را اثبات و تحلیل خواهیم کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات