مسأله اتحاد عاقل با معقول از جمله مباحث فلسفی است که با ترجمه آثار فلاسفه نوافلاطونی وارد عالم اسلام گردید و متفکران مسلمان با آن آشنا شدند. فلوطین مهمترین نماینده مکتب فلسفی نوافلاطونی است که مباحث گستردهای در مورد مسأله اتحاد عاقل با معقول مطرح نموده و استدلالهایی نیز از طریق واحد حقیقی بودن عقل مجرد، بالفعل بودن و بالقوه نبودن و در نهایت حاضر بودن معقول در نزد عاقل اقامه نموده است. در ذیل هر یک از این مباحث، به بررسی و تطبیق دیدگاههای ملاصدرا در این زمینه پرداخته میشود. یافتههای این پژوهش آن است که هر چند در موارد بسیاری استدلالهای ملاصدرا قابل تطبیق با دلایل فلوطین میباشد، ولی ملاصدرا اتحاد عاقل با معقول را در ادراک موجودات دیگر و هم چنین ادراکات حسی و خیالی نیز جاری میداند. در حالی که فلوطین اتحاد عاقل با معقول را صرفا در ادراک ذات مجرد تبیین و اثبات نموده است.
صیدی, محمود , شکر, عبدالعلی و فرهمندکیا, محمدرضا . (1403). بررسی تطبیقی نظریه اتحاد عاقل با معقول از دیدگاه فلوطین و ملاصدرا. فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز, (), -. doi: 10.22099/jrt.2025.51880.3156
MLA
صیدی, محمود , , شکر, عبدالعلی , و فرهمندکیا, محمدرضا . "بررسی تطبیقی نظریه اتحاد عاقل با معقول از دیدگاه فلوطین و ملاصدرا", فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز, , , 1403, -. doi: 10.22099/jrt.2025.51880.3156
HARVARD
صیدی, محمود, شکر, عبدالعلی, فرهمندکیا, محمدرضا. (1403). 'بررسی تطبیقی نظریه اتحاد عاقل با معقول از دیدگاه فلوطین و ملاصدرا', فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز, (), pp. -. doi: 10.22099/jrt.2025.51880.3156
CHICAGO
محمود صیدی , عبدالعلی شکر و محمدرضا فرهمندکیا, "بررسی تطبیقی نظریه اتحاد عاقل با معقول از دیدگاه فلوطین و ملاصدرا," فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز, (1403): -, doi: 10.22099/jrt.2025.51880.3156
VANCOUVER
صیدی, محمود, شکر, عبدالعلی, فرهمندکیا, محمدرضا. بررسی تطبیقی نظریه اتحاد عاقل با معقول از دیدگاه فلوطین و ملاصدرا. فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز, 1403; (): -. doi: 10.22099/jrt.2025.51880.3156