چگونگی حشر در قیامت و اینکه معاد روحانی صرف است یا روحانی و جسمانی، و در صورت دوم، آیا عین اجزاء بدن دنیوی، در آخرت محشور خواهد شد یا مثل آن، از مباحث مهم مربوط به معاد در مذاهب اسلامی است. این مقاله، به با جمع آوری اطلاعات به روش کتابخانهای به روش تحلیلی ـ مقایسهای در مقام پاسخ به این پرسش است که از منظر امامیه و ماتریدیه، در نشئه اخروی عین اجزاء اصلی و فرعی محشور میشود و یا مثل آن؟ هدف پژوهش، کشف اشتراکات و تمایزات بین این دو مکتب کلامی به منظور بستر سازی برای تعامل بیشتر و تقریب بین دو مذهب کلامی است. بر اساس یافتههای این پژوهش، متکلمان امامیه یا به انتقال عین اجزاء اصلی و فرعی، و یا انتقال عین اجزاء اصلی و مثل اجزاء فرعی و یا به انتقال عین نفس و روح، و مثل اجزاء اصلی و فرعی معتقدند. ولی بیشتر متکلمان ماتریدی به دلیل اتّکا به ادله نقلی، فقط به حشر عین اجزاء اصلی و فرعی چه در جواز اعاده معدوم یا تجمیع اجزاء در قیامت معتقد هستند. قول «متکلمان فیلسوف مشرب امامیه» و «قائلان به جواز اعاده معدوم از مکتب ماتریدیه»، با یافتههای علوم تجربی موافقت و سازش بیشتری به صورت حدسی و تخمینی دارد.
عارفی نیا, حسین, سلطانی, مصطفی, جلالی, سید لطف الله, & محمدی, مسلم. (1403). حشر عین و مثل اجزاء بدن انسان در معاد از منظر امامیه و ماتریدیه. فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز, (), -. doi: 10.22099/jrt.2024.49692.3015
MLA
حسین عارفی نیا; مصطفی سلطانی; سید لطف الله جلالی; مسلم محمدی. "حشر عین و مثل اجزاء بدن انسان در معاد از منظر امامیه و ماتریدیه". فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز, , , 1403, -. doi: 10.22099/jrt.2024.49692.3015
HARVARD
عارفی نیا, حسین, سلطانی, مصطفی, جلالی, سید لطف الله, محمدی, مسلم. (1403). 'حشر عین و مثل اجزاء بدن انسان در معاد از منظر امامیه و ماتریدیه', فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز, (), pp. -. doi: 10.22099/jrt.2024.49692.3015
VANCOUVER
عارفی نیا, حسین, سلطانی, مصطفی, جلالی, سید لطف الله, محمدی, مسلم. حشر عین و مثل اجزاء بدن انسان در معاد از منظر امامیه و ماتریدیه. فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز, 1403; (): -. doi: 10.22099/jrt.2024.49692.3015