در نگاه سید حیدر آملی مراتب سهگانه شریعت، مراتب طولی یک حقیقت است که هرگز از یکدیگر انفکاک ندارند. وی تکامل معنوی انسان را منطبق بر مراتب سهگانه شریعت میداند. در نگاه او نیل به کمالات معین هر شخص، ممکن نمیشود مگر با لحاظ تناسب مناسک شرعی با استعداد ذاتی افراد؛ به همین دلیل، هر کسی برای رسیدن به کمالات معین خود به برنامه و دستورالعمل خاص نیازمند است که در شریعت ملاحظه شده است. ظهور شریعت و تبیین پذیری آن به وسیله عقل است. عقل محدود، ناتوان از فهم مناسک شرعی است و به دلیل محدودیتهای ادراکی، انسان نیازمند به شریعت است. هدف شریعت تکمیل قوای علمی و عملی انسان است. از جمله دستاوردهای دیدگاه سید حیدر، پیوند مناسک شریعت با متن واقعیت است. با لایه های سهگانهای که در متن هستی، معرفت و شریعت وجود دارد، تمام لایه ها به یک حقیقت عینی واحد باز میگردد. در واقع تمام لایه-های شریعت، اعم از مناسک شرعی و باورها ریشه حقیقی و اتصالی تکوینی خواهند داشت. در این نگاه، انسان در حین معرفت یابی به شریعت، التزام جدی به حفظ ظواهر متن شریعت را دارد. در ساحت عمل نمیتوان بدون تحفظ به ظاهرمناسک شرعی، به باطن آن راه یافت. در این نوشتار با روش تحلیلی-توصیفی مبانی عرفانی این دیدگاه را استخراج نموده و ارتباط هر کدام از این اصول را با ابعاد مختلف دیدگاه سیدحیدر تبیین شده است.
حسن بیگی, مهرداد, & وکیلی, محمد حسن. (1401). جایگاه شریعت در اندیشه سید حیدر آملی. فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز, 22(85), 57-78. doi: 10.22099/jrt.2023.46336.2790
MLA
مهرداد حسن بیگی; محمد حسن وکیلی. "جایگاه شریعت در اندیشه سید حیدر آملی". فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز, 22, 85, 1401, 57-78. doi: 10.22099/jrt.2023.46336.2790
HARVARD
حسن بیگی, مهرداد, وکیلی, محمد حسن. (1401). 'جایگاه شریعت در اندیشه سید حیدر آملی', فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز, 22(85), pp. 57-78. doi: 10.22099/jrt.2023.46336.2790
VANCOUVER
حسن بیگی, مهرداد, وکیلی, محمد حسن. جایگاه شریعت در اندیشه سید حیدر آملی. فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز, 1401; 22(85): 57-78. doi: 10.22099/jrt.2023.46336.2790