تغییر در بنیانهای فلسفی منطق مستلزم تغییر در رویکرد مواجهه با مسایل آن و گاه نیز مستلزم تغییر در خود آن مسایل است. یکی از مباحث مهم منطق، ساختار تعریف اشیا و نقش اجناس و فصول متعدد در تعریف حدی و چگونگی چینش و ترتیب آنها است. این مقاله با توجه به نظریۀ اصالت وجود، دیدگاه ملاصدرا دربارۀ تعریف حدی اشیا را بازخوانی و تبیین کرده و نحوۀ مواجهۀ او با دیدگاه جمهور حکما را تحلیل کرده است. بررسی تحلیلی این موضوع به این نتیجه منتهی شد که نظریۀ اصالت وجود و فروع برآمده از آن، در فلسفۀ ملاصدرا به رویکرد متفاوتی انجامیده است که در آن فصل اخیر تأمین کنندۀ وحدت حقیقی ماهیت مرکب است و مواد و اجناس پیشین را به نحو بساطت و اجمال در خود گنجانده است؛ بر همین اساس، صدرالمتألهین به صراحت اظهار داشته است که در حد تام رعایت ترتیب میان مقومات ماهیت ضروری نیست، بلکه امری استحسانی است. در این رویکرد ابداعی، حد حقیقی ماهیت صرفاً فصل اخیر آن است و هر یک از اجناس و فصول پیشین بهنحو تفصیلی با فعلیتهای متعدد ـ آنگونه که جمهور حکما در ترکیب انضمامی ترسیم کردهاند ـ مقوم شیء نیستند و خارج از حقیقت آن قرار دارند؛ در نتیجه، ذکر اجناس و فصول پیشین در تعریف حدی از باب زیادی حد بر محدود است.
ملاصدرا، صدرالدین محمدبن ابراهیم شیرازی، (1354)، المبدأ و ا لمعاد، تهران: انجمن حکمت و فلسفۀ ایران.
ملاصدرا، صدرالدین محمدبن ابراهیم شیرازی، (1981)، الحکمة المتعالیة فى الاسفار العقلیة الاربعة، چاپ سوم، بیروت: داراحیاء التراث العربی.
ملاصدرا، صدرالدین محمدبن ابراهیم شیرازی، (1375)، مجموعه رسایل فلسفی صدرالمتألهین، تصحیح و تحقیق حامد ناجی اصفهانی، تهران: انتشارات حکمت.
ملاصدرا، صدرالدین محمدبن ابراهیم شیرازی، (1378)، التنقیح فی المنطق، تصحیح و تحقیق غلامرضا یاسیپور، مقدمه دکتر احد فرامرز قراملکی، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
ملاصدرا، صدرالدین محمدبن ابراهیم شیرازی، (1382)، شرح و تعلیقۀ صدرالمتألهین بر الهیات شفا، تصحیح تحقیق و مقدمه نجفقلی حبیبی، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
ملایری، موسی؛ نادعلیزاده، حمزه، (1395)، «اصالت وجود و تحول در منطق تعریف»، خردنامه صدرا، تابستان، شماره 84، صص 43-58.
حسین زاده, محمد. (1401). کاربست «فصل» به عنوان «حد تام» در فلسفۀ ملاصدرا. فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز, 22(83), 27-48. doi: 10.22099/jrt.2022.42940.2638
MLA
محمد حسین زاده. "کاربست «فصل» به عنوان «حد تام» در فلسفۀ ملاصدرا", فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز, 22, 83, 1401, 27-48. doi: 10.22099/jrt.2022.42940.2638
HARVARD
حسین زاده, محمد. (1401). 'کاربست «فصل» به عنوان «حد تام» در فلسفۀ ملاصدرا', فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز, 22(83), pp. 27-48. doi: 10.22099/jrt.2022.42940.2638
VANCOUVER
حسین زاده, محمد. کاربست «فصل» به عنوان «حد تام» در فلسفۀ ملاصدرا. فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز, 1401; 22(83): 27-48. doi: 10.22099/jrt.2022.42940.2638