شر از مسائلی است که در نفی خدا از آن استفاده شده است. نظریه نیستیگرایی شرور از جمله پاسخ-هایی است که فیلسوفان اسلامی برای حل این مسئله، مطرح کردهاند. در برابر، برخی این نظریه را نپذیرفته و آن را نقد کردهاند؛ از جمله استناد به خلقت مرگ، عدم ملاک تفکیک بین امور عدمی و وجودی، بطلان استدلالهای پیشینی و پسینی نظریه، بیثمر بودن نظریه، بازگشت شرور به درد. مسئله تحقیق این است که آیا این نقدها قابل قبول هستند یا خیر؟ یافتههای تحقیق با روش توصیفی-تحلیلی و انتقادی، حاکی از آن است که این نقدها ناتماماند؛ چراکه مرگ شر بالذات نیست. در استدلال پسینی، تحلیل عقلی از مفهوم شر بیان شده-است. در استدلال پیشینی، با نظر به قطعی بودن وجود و صفات خداوند، احتمال وجودی بودن شر از بین می-رود. نقد بیثمر بودن با توانایی این نظریه در حل مسئله منطقی شر، رد میشود و درد محوربودن ماهیّت شرور نیز پذیرفتنی نیست؛ زیرا درد، شرّ بالذات نیست.
کریمی, محمد, & شاکری, روح الله. (1401). بررسی نقدهایی بر نظریه نیستیگرایی شرور. فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز, 22(83), 115-136. doi: 10.22099/jrt.2022.42414.2598
MLA
محمد کریمی; روح الله شاکری. "بررسی نقدهایی بر نظریه نیستیگرایی شرور", فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز, 22, 83, 1401, 115-136. doi: 10.22099/jrt.2022.42414.2598
HARVARD
کریمی, محمد, شاکری, روح الله. (1401). 'بررسی نقدهایی بر نظریه نیستیگرایی شرور', فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز, 22(83), pp. 115-136. doi: 10.22099/jrt.2022.42414.2598
VANCOUVER
کریمی, محمد, شاکری, روح الله. بررسی نقدهایی بر نظریه نیستیگرایی شرور. فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز, 1401; 22(83): 115-136. doi: 10.22099/jrt.2022.42414.2598