۱. آشتیانی، سید جلالالدین، (۱۳۸۰)، شرح مقدمه قیصری بر فصوص الحکم، چاپ پنجم، قم: بوستان کتاب.
۲. آملی سیدحیدر، (۱۳۶۸)، جامع الأسرار و منبع الانوار، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
۳. _________، (۱۳۸۲)، انوار الحقیقه و أطوار الطریقه و أسرار الشریعه، تصحیح سید محسن موسوی، قم: نور علی نور.
۴. ابراهیمیان، سیدحسین، (۱۳۷۸)، معرفتشناسی از دیدگاه برخی فلاسفه اسلامی و غربی، قم: انتشارات حوزه علمیه.
۵. ابنعربی، محیالدین، (۱۹۹۴)، الفتوحات المکیه، تحقیق و تصحیح عثمان یحیی، چاپ دوم، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
۶. ____________، (۱۹۴۶)، فصوص الحکم، قاهره: دار احیاء الکتب العربیه.
۷. ابنسینا، شیخ الرئیس، (۱۳۸۱)، الاشارات و التنبیهات، التحقیق مجتبی الزارعی، قم: بوستان کتاب.
۸. ____________ ، (۱۴۰۰)، رسائل، قم: انتشارات بیدار.
۹. اکبریان، رضا (۱۳۸۰)، «فلسفه عملی در حکمت متعالیه»، خردنامه صدرا، ش. ۲۶، صص: ۴۴-۵۴.
۱۰. حسنزاده آملی، حسن، (۱۳۸۷)، دروس شرح اشارات و تنبیهات ابنسینا، نمط نهم «مقامات عارفین»، قم: آیت اشراق.
۱۱. ____________ ، (۱۳۸۸)، عیون مسائل نفس و شرح آن، ترجمهی محمدحسین نائیجی، قم: انتشارات قائم آلمحمد.
۱۲. ____________ ، (۱۳۷۸)، ممدالهمم در شرح فصوص الحکم، تهران: وزارت ارشاد.
۱۳. سلیمانی، فاطمه، (۱۳۸۹)، «نقش تهذیب نفس در کسب معرفت از نگاه ملاصدرا»، خردنامه صدرا، شماره ۶۱، صص: ۶۵ـ۸۰.
۱۴. سهروردی شهابالدین، (۱۳۷۵)، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، تهران: مؤسسهی مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
۱۵. شیروانی، علی، (۱۳۸۱)، «چیستی و انواع تجربهی عرفانی از نگاه ابنعربی»، قبسات، شماره ۲۶، صص: ۶۶-۸۰.
۱۶. قیصری، داود، (۱۳۷۵)، شرح فصوص الحکم، تحقیق سید جلالالدین آشتیانی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
۱۷. گرجیان، محمدمهدی و اسماعیلی، معصومه، (۱۳۹۵)، «منازل وجودی انسان در حرکت استکمالی عقل از منظر ملاصدرا»، پژوهشهای هستیشناختی، سال پنجم، شماره ۹، صص: ۳۵-۴۹.
۱۸. محمدپور، محمد؛ بازرگان، نوید؛ ماحوزی، امیرحسین، (۱۳۹۴)، «تولد آسمانی با مرگ نفسانی
(مرگ اختیاری)، به روایت مثنوی معنوی»، ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، شماره ۳۹، صص: ۲۶۳ـ۳۰۱.
۱۹. مفتونی، نادیا، (۱۳۹۶)، «فلسفه بهمثابه مشی زندگی نزد شیخ اشراق»، پژوهشنامه اخلاق، سال دهم، شماره ۳۷، صص: ۴۳ـ۶۰.
۲۰. _______؛ نوری، محمود، (۱۳۹۳)، «حرکت استکمالی انسان نزد شیخ اشراق»، پژوهشنامه اخلاق، سال هفتم، شماره ۲۵، صص: ۱۳۳ـ۱۵۰).
۲۱. ملاصدرا، (۱۳۶۰)، اسرارالآیات، تصحیح محمد خواجوی، تهران: انجمن حکمت و فلسفه.
۲۲. _____، (بیتا)، الحاشیه علی الهیات الشفاء، قم: انتشارات بیدار.
۲۳. _____، (۱۹۸۱)، الحکمه المتعالیه فی الاسفار الاربعه، بیروت: دار احیاء التراث.
۲۴. _____، (۱۳۶۰)، الشواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه، تصحیح و تعلیق سید جلالالدین آشتیانی، مشهد: مرکز الجامعی للنشر.
۲۵. _____، (۱۳۶۱)، العرشیه، تهران: انتشارات مولی.
۲۶. _____، (۱۳۵۴)، المبدأ و المعاد، تصحیح سید جلالالدین آشتیانی، تهران: انجمن حکمت و فلسفه ایران.
۲۷. ____، (بیتا)، ایقاظ النائمین، مقدمه و تصحیح محسن مؤیدی، تهران: انجمن حکمت فلسفه ایران.
۲۸. ____، (۱۳۶۶)، تفسیر القرآن الکریم، ج ۱ـ۷، تحقیق محمد خواجوی، قم: انتشارات بیدار.
۲۹. ____، (۱۳۸۱)، رساله سه اصل، تصحیح و تحقیق و مقدمه سید حسین نصر، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
۳۰. _____، (۱۳۸۱)، کسر الاصنام الجاهلیه، مقدمه و تصحیح و تعلیق دکتر جهانگیری، تهران: بنیاد حکمت صدرا.
۳۱. _____، (۱۳۶۶)، مفاتیح الغیب، مقدمه و تصحیح محمد خواجوی، تهران: مؤسسهی مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
۳۲. میبدی، ابوالفضل رشیدالدین، (۱۳۷۱)، کشف الأسرار و عده الأبرار، به کوشش علیاصغر حکمت، چاپ پنجم، تهران: انتشارات امیرکبیر.
۳۳. میری (حسینی)، سید محسن، (۱۳۸۹)، «تأثیر ویژگیهای روانی انسان در شکلگیری باور از منظر قرآن کریم با تأکید بر خودبرتربینی»، حکمت إسرا، دوره ۲، شماره۴، صص: ۶۵ـ۸۰.
۳۴. نسفی، عزیزالدین، (۱۳۸۸)، انسان کامل، با تصحیح و مقدمه ماریژان موله، ترجمه و مقدمه از ضیاءالدین دهشیری، تهران: انتشارات طهوری.
۳۵. یزدانی، نجف؛ سعیدیمهر، محمد؛ ذهبی، سیدعباس، (۱۳۹۲)، «رابطهی عواطف و معرفت از منظر ملاصدرا»، جستارهای فلسفی، دوره ۹، شماره۲۳، صص: ۲۷ـ۵۲.