در این مقاله، ابتدا بر اساس کتاب جمع بین رأی حکیمین، دیدگاه فارابی را در باب مثل به طور مختصر بیان میکنیم و سپس به نقد و بررسی آن در سه بخش میپردازیم. در بخش 2. 1 به وسیلهی تبیین مثل از دیدگاه افلاطون و نقادیهای ارسطو بر آن، برداشت فارابی از مثل به عنوان صور در علم الهی را بر خلاف مقصود افلاطون میدانیم. در بخش 2. 2 بر اساس کتاب اثولوجیا مقصود فلوطین را بر خلاف برداشت فارابی مییابیم. در بخش 2. 3 به دلیل آنکه مثل صور در علم الهی است، بحث را به بررسی علم خداوند میکشانیم و در بخش 3 نتیجهی نهایی را به دست میدهیم.
این مقاله را، هرچند کوچک و ناقص است، به روح بلند فارابی تقدیم میکنم.
رحیمیان، سعید، (1377)، «تبیین نظریهی فاعلیت وجودی فلوطین و ارزیابی آن از دیدگاه صدرالمتألهین»، پایاننامه دکتریدانشکدهی علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس.
شیخ، سعید، (1369)، مطالعات تطبیقی در فلسفهی اسلامی، ترجمه: مصطفی محقق داماد، تهران: شرکت سهامی انتشارات خوارزمی.
صدرالمتألهین، (1381)، اسفار، بخش سوم از جلد یکم، ترجمه: محمد خواجوی، تهران: مولی.
----------- ، (1382)، الشواهد الربوبیه، تصحیح، تحقیق و مقدمه: سید مصطفی محقق داماد، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
کاپلستون، فردریک، (1368)، تاریخ فلسفه، جلد اول (یونان و روم)، ترجمه: سید جلال الدین مجتبوی، تهران: شرکت انتشارت علمی و فرهنگی و سروش.
کدیور، محسن و حسنیفر، عبدالرسول، (1386)، «نسبت نظریهی مثل افلاطون با فلسفهی سیاسی او»، مجلهدانشکدهی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، دوره دوم، شماره 51.
گنجی، محمد حسین، (1384)، کلیات فلسفه، تهران: سمت.
گیل فاین، (1381)، «معرفت و باور در جمهوری»، ترجمه: یار علی کرد فیروز جایی، معرفت، سال یازدهم، شماره 10.