Atheism or the other side of theism

Document Type : Research Paper

Author

Assistant Professor, Faculty of Theology, Iranian Institute of Philosophy, Tehran, Iran.

Abstract

از موضوعات مهم در الاهیات و فلسفه، سخن در باب خداباوری و نقطة مقابل آن، یعنی الحاد است. خداناباوران با رد جهان‌بینی یکتاپرستی، ایمان و سرسپردگی به فرد یا چیزی، باور به خدای متشخص و نقش‌آفرین در هستی و زندگی انسان، باورها و قوانین قطعی و دگم، مناسک و شعائر توحیدی، جاودانگی‌طلبی و آرمان‌شهرگرایی ادیان توحیدی و ...، در صدد ارائة دیدگاهی مستقل و به‌دور از و بلکه در مقابل داشته‌های خداباوران هستند. در اینجا مسأله مهم این است که، آیا ملحدان و خداناباوران در ادعای استقلال خویش و دوری از خداباوری در جهان‌‌نگری، باورها و کارکردها حقیقتاً صادق هستند یا خیر. این نوشتار، با روش توصیفی تحلیلی و با شواهد متعدد و البته تنها توسط بخشی از آنها،‌ این ادعا که الحاد ایده‌ای کاملاً‌ مستقل و متضاد و در مقابل خداباوری است، را به چالش کشیده، آن را ناراست دانسته است. شواهد و دلایل ما را به این نتیجه می‌رساند که الحاد ایده‌ای خام و ناپخته و غیرقابل دفاع و در بهترین حالت، یک کپی‌بردای ناشیانه و از سر استیصال از خداباوری است و بنابراین، دیدگاهی قابل دفاع و عمل نیست.

با سلام
در صورت پذیرش، چکیده انگلیسی تقدیم می‌شود.

Keywords


  1. Amarasingam, Amaranath (ed.), (2010), Religion and the New Atheism, Boston: Brill and Leiden.
  2. Armstrong, Karen, (2013), KhodāshenāsiazEbrāheemtāKonoun; Din e Yahood, MasihyyatvaIslām, Mohsen Sepehr, Tehran: Nashr e Markaz. [in Persian]
  3. Armstrong Karen, (2015), “Rābete ye Din vaKhoshoonatMazhabi”, Translated by Ali Tadayyonrād, https://tarjomaan.com/neveshtar/7146/. [in Persian]
  4. Camus, Albert, (1993), Chand Nameeh be DoosteAlmāni, Translated by Reza Dāvaree, Tehrān: Daftare Motāleāte Deeni Honar. [in Persian]
  5. Cassirer, Ernst, (2003), FalsafeheRoshangaree, Translated by YadollāhMoqen, Tehrān: Neelofar. [in Persian]
  6. Cohn, Norman, (1970), The Pursuit of the Millennium: Revolutionary Millenarians and Mystical Anarchists of the Middle Ages(1957); revised and expanded in 1970, New York and Oxford: Oxford University press.
  7. Courtney Murray, John, (2010), “Ensāne bee Khoda dar Ketabe Moqaddasˮ, Translated by Hedāyate Alavi Tabār, Eshrāq, Nos. 6 and 7, PP. 239-247. [in Persian]
  8. Craig, William, (2013), “Poochiehe Zendegieh Bedone Khodaˮ, Ettlāāte Hekmat va Maarefat, No. 1, PP. 27-32. [in Persian]
  9. Dennett, Daniel C.; Plantinga, Alvin, (2010), Science and Religion: Are They Compatible? New York: Oxford.
  10. D'Souza, Dinesh, (2007), What's So Great About Christianity, Washington DC: Regnery.
  11. Elders, Leo J., (2007), Elahiyyat e Falsafi e Thomas Aquinas, Translated by ShahāboddinAbbāsi, Tehran: Vezārat Farhang varshād. [in Persian]
  12. Feuerbach, Ludwig, (1956), Wesen des Christentums, Berlin: W. Schuffenehauer.
  13. Feuerbuch, L. (1841), “Notwendigkeiteiner Reform der Philosophiˮ, Samtliche Werke, eds. Bolin and Jold, Vol. II, PP. 218-219.
  14. Feuerbuch, L, (1843), “Grundsdtze der Philosophie der Zakunft”, in Samtliche Werke, eds. W. Bolin and F. Jodl, and ed. By H. M. Sass.
  15. Flew، Antony, (1996), God and philosophy, New York: Harkort.
  16. Gilson, Étienne, (2005), Naghd e Tafakkor e Falsafi e GharbazQoroon e Vosta ta Avayel e Qarn e Hazer, Translated by Ahmad Ahmadi, Tehran: Hekmat. [in Persian]
  17. Gray, John, (2012), The Immortalization Commission: The Strange Quest to Cheat Death, London: Penguin Books, Krasin's speech.
  18. Gray, John, (2018), Seven Types of Atheism, New York, NY: Farrar, Straus and Giroux.
  19. Griffin, David Ray, (2009), Khodāva Deen dar Jahāne Pasāmodern, Translated by HameedRezā Ayatollāhee, Tehrān: Pajoheshgahe Oloome Ensanee. in Persian]
  20. Hamilton, Malcolm, (2013), Jāmeeh shenāsee Deen, Translated by Mohsen Salāsee, Tehrān: Sāleth. [in Persian]
  21. Harari, Yuval Noah, (2016), Homo Deus: a History of tomorrow, London: Harvill Secker.
  22. Haught, John, (2020) KhodāvaElhād e Jadid; PāsokhiEnteqādi be Dawkins, Harris va Hitchens, Translated by Ali Shahbāzi, Qom: Mofid University. [in Persian]
  23. Holbach, Baron D., (1969), System de la Nature, quote in Franklin Baumer, Religion and the Rise of Skepticism, New York: Harcourt, Brace & co.
  24. Hughes, Stuart, (1994), Rāhe Foroobasteh, Translated by Ezatollah Folādvand, Tehrān: Elmee va Farhangee. [in Persian]
  25. Jung, Karl Gustav, (1394), Ravān shenāsee va Deen, Translated by Foud Rahmānee, Tehrān: Ameerkabeer. [in Persian]
  26. Kors, Alen Charles, (2012), “The Enlightenment, Naturalism, and the Secularization of Valuesˮ, Free Inquiry, Vol. 32, No. 3.
  27. Küng, Hans, (2010), Khodā dar Andeesheye Filsofāne Garb, Translated by hasanQanbaree, Qom: DaneshgaheAdyānvaMazāheb.
  28. Kurtz, Stanley, (2003), “Culture and Values in the 1960sˮ in Never a Matter of Indifference: Sustaining Virtue in a Free Republic, ed. Peter Berkowitz, Palo Alto, CA: Hoover Institution Press.
  29. Majlesi, Mohammadbāqer, (1984), Bahār Alanvār, Bayroot: Dār Ehyāe Altorāth Alarabi. [in Arabic]
  30. Nietzsche, Friedrich, (2007), Erādehe Qodrat, Translated by Majeed Shareef, Tehran: Jāmee. [in Persian]
  31. Nietzsche, Friedrichو (2007), Thus Spoke Zarathustra, Translated by Dāryoosh Aāshoori, Tehran, Nashr Aāgāh. [in Persian]
  32. Plantinga, Alvin, (2014), “Religion and Scienceˮ, The Stanford Encyclopedia of Philosophy, (editor) E. N. Zalta, http://plato.stanford.edu/archives/spr2014/ entries/religion-science.
  33. Richardson, Alen, (1995), Christian Apologetics, London: D. D., SCM Press, LTD.
  34. Robert E. Enger; Lester E. Dennon and eds., (1961), The Basic Writings of Bertrand Russel 1903-1959, New York: Simpn and Schuster.
  35. Rousseau, Jean-Jacques, (1967), Emile, ou de l’education, Paris.
  36. Russell, Bertrand, (1945), The History of Western Philosophy, New York: Simon & Schuster.
  37. Shahbāzi, Ali; Rasoolipor, Ali; Allāhbedāshti, Ali, (2016), “Elhād e Jadid: Chisti, Bonyān va Zamineha”, Pajhooheshnameye Falsafeye Din, No. 28, PP. 163-184.
  38. Strauss, Levi, (1983), Le Regard Eloigne, Paris.
  39. Tocqueville, A. D., (1856). L'Ancien Régime et la Révolution (The Old Regime and the Revolution), Cited by L. Becker in The Heavenly City of the Eighteenth-Century Philosophers, New Haven and London: Yale University Press, 2004.