از موضوعات مهم در الاهیات و فلسفه، سخن در باب خداباوری و نقطة مقابل آن، یعنی الحاد است. خداناباوران با رد جهانبینی یکتاپرستی، ایمان و سرسپردگی به فرد یا چیزی، باور به خدای متشخص و نقشآفرین در هستی و زندگی انسان، باورها و قوانین قطعی و دگم، مناسک و شعائر توحیدی، جاودانگیطلبی و آرمانشهرگرایی ادیان توحیدی و ...، در صدد ارائة دیدگاهی مستقل و بهدور از و بلکه در مقابل داشتههای خداباوران هستند. در اینجا مسأله مهم این است که، آیا ملحدان و خداناباوران در ادعای استقلال خویش و دوری از خداباوری در جهاننگری، باورها و کارکردها حقیقتاً صادق هستند یا خیر. این نوشتار، با روش توصیفی تحلیلی و با شواهد متعدد و البته تنها توسط بخشی از آنها، این ادعا که الحاد ایدهای کاملاً مستقل و متضاد و در مقابل خداباوری است، را به چالش کشیده، آن را ناراست دانسته است. شواهد و دلایل ما را به این نتیجه میرساند که الحاد ایدهای خام و ناپخته و غیرقابل دفاع و در بهترین حالت، یک کپیبردای ناشیانه و از سر استیصال از خداباوری است و بنابراین، دیدگاهی قابل دفاع و عمل نیست.
با سلام در صورت پذیرش، چکیده انگلیسی تقدیم میشود.
Cohn, Norman, (1970),The Pursuit of the Millennium: Revolutionary Millenarians and Mystical Anarchists of the Middle Ages(1957); revised and expanded in 1970, New York and Oxford: Oxford University press.
Courtney Murray, John, (2010), “Ensāne bee Khoda dar Ketabe Moqaddasˮ, Translated by Hedāyate Alavi Tabār, Eshrāq, Nos. 6 and 7, PP. 239-247. [in Persian]
Craig, William, (2013), “Poochiehe Zendegieh Bedone Khodaˮ, Ettlāāte Hekmat va Maarefat, No. 1, PP. 27-32. [in Persian]
Dennett, Daniel C.; Plantinga, Alvin, (2010), Science and Religion: Are They Compatible? New York: Oxford.
D'Souza, Dinesh, (2007), What's So Great About Christianity, Washington DC: Regnery.
Elders, Leo J., (2007), Elahiyyat e Falsafi e Thomas Aquinas, Translated by ShahāboddinAbbāsi, Tehran: Vezārat Farhang varshād. [in Persian]
Feuerbach, Ludwig, (1956), Wesen des Christentums, Berlin: W. Schuffenehauer.
Feuerbuch, L. (1841), “Notwendigkeiteiner Reform der Philosophiˮ, Samtliche Werke, eds. Bolin and Jold, Vol. II, PP. 218-219.
Feuerbuch, L, (1843), “Grundsdtze der Philosophie der Zakunft”, in Samtliche Werke, eds. W. Bolin and F. Jodl, and ed. By H. M. Sass.
Flew، Antony, (1996), God and philosophy, New York: Harkort.
Gilson, Étienne, (2005), Naghd e Tafakkor e Falsafi e GharbazQoroon e Vosta ta Avayel e Qarn e Hazer, Translated by Ahmad Ahmadi, Tehran: Hekmat. [in Persian]
Gray, John, (2012), The Immortalization Commission: The Strange Quest to Cheat Death, London: Penguin Books, Krasin's speech.
Gray, John, (2018), Seven Types of Atheism, New York, NY: Farrar, Straus and Giroux.
Griffin, David Ray, (2009), Khodāva Deen dar Jahāne Pasāmodern, Translated by HameedRezā Ayatollāhee, Tehrān: Pajoheshgahe Oloome Ensanee. in Persian]
Harari, Yuval Noah, (2016), Homo Deus: a History of tomorrow, London: Harvill Secker.
Haught, John, (2020) KhodāvaElhād e Jadid; PāsokhiEnteqādi be Dawkins, Harris va Hitchens, Translated by Ali Shahbāzi, Qom: Mofid University. [in Persian]
Holbach, Baron D., (1969), System de la Nature,quote in Franklin Baumer,Religion and the Rise of Skepticism, New York: Harcourt, Brace & co.
Hughes, Stuart, (1994), Rāhe Foroobasteh, Translated by Ezatollah Folādvand, Tehrān: Elmee va Farhangee. [in Persian]
Jung, Karl Gustav, (1394), Ravān shenāsee va Deen, Translated byFoud Rahmānee, Tehrān: Ameerkabeer. [in Persian]
Kors, Alen Charles, (2012), “The Enlightenment, Naturalism, and the Secularization of Valuesˮ, Free Inquiry, Vol. 32, No. 3.
Küng, Hans, (2010), Khodā dar Andeesheye Filsofāne Garb, Translated by hasanQanbaree, Qom: DaneshgaheAdyānvaMazāheb.
Kurtz, Stanley, (2003), “Culture and Values in the 1960sˮ in Never a Matter of Indifference: Sustaining Virtue in a Free Republic, ed. Peter Berkowitz, Palo Alto, CA: Hoover Institution Press.
Nietzsche, Friedrichو (2007), Thus Spoke Zarathustra, Translated by Dāryoosh Aāshoori, Tehran, Nashr Aāgāh. [in Persian]
Plantinga, Alvin, (2014), “Religion and Scienceˮ, The Stanford Encyclopedia of Philosophy, (editor) E. N. Zalta, http://plato.stanford.edu/archives/spr2014/ entries/religion-science.
Richardson, Alen, (1995), Christian Apologetics, London: D. D., SCM Press, LTD.
Robert E. Enger; Lester E. Dennon and eds., (1961), The Basic Writings of Bertrand Russel 1903-1959, New York: Simpn and Schuster.
Rousseau, Jean-Jacques, (1967), Emile, ou de l’education, Paris.
Russell, Bertrand, (1945), The History of Western Philosophy, New York: Simon & Schuster.
Shahbāzi, Ali; Rasoolipor, Ali; Allāhbedāshti, Ali, (2016), “Elhād e Jadid: Chisti, Bonyān va Zamineha”, Pajhooheshnameye Falsafeye Din, No. 28, PP. 163-184.
Strauss, Levi, (1983), Le Regard Eloigne, Paris.
Tocqueville, A. D., (1856). L'Ancien Régime et la Révolution (The Old Regime and the Revolution), Cited by L. Becker in The Heavenly City of the Eighteenth-Century Philosophers, New Haven and London: Yale University Press, 2004.
Alikhani, I. (2023). Atheism or the other side of theism. Journal of Religious Thought : A Quarterly Journal of Shiraz University, 23(87), 103-126. doi: 10.22099/jrt.2023.47982.2902
MLA
Alikhani, I. . "Atheism or the other side of theism", Journal of Religious Thought : A Quarterly Journal of Shiraz University, 23, 87, 2023, 103-126. doi: 10.22099/jrt.2023.47982.2902
HARVARD
Alikhani, I. (2023). 'Atheism or the other side of theism', Journal of Religious Thought : A Quarterly Journal of Shiraz University, 23(87), pp. 103-126. doi: 10.22099/jrt.2023.47982.2902
CHICAGO
I. Alikhani, "Atheism or the other side of theism," Journal of Religious Thought : A Quarterly Journal of Shiraz University, 23 87 (2023): 103-126, doi: 10.22099/jrt.2023.47982.2902
VANCOUVER
Alikhani, I. Atheism or the other side of theism. Journal of Religious Thought : A Quarterly Journal of Shiraz University, 2023; 23(87): 103-126. doi: 10.22099/jrt.2023.47982.2902