Internal inconsistencies and consequences of atheism

Document Type : Research Paper

Author

Abstract

از مهم‌ترین موضوعات الاهیات و بلکه فلسفه، سخن در باب وجود،‌ اوصاف و عمل‌کرد خداوند یا امر متعال است. یکی از مباحث مهم مرتبط با این موضوع، که سابقه‌اش به قدمت تاریخ انسان است، خداناباوری است. در بحث خداناباوری، مهم‌ترین موضوع این است که، با توجه به دلایل گوناگون و پیامدهای ناگوار بی‌خدایی، آیا امکان حذف خداوند از عالم وجود دارد یا خیر؟ این نوشتار با بررسی ناسازگاری‌های درونی و پیامدهای گسترده و غیرقابل انکار حذف خداوند از عالم و نیز شواهد بیرونی، با روش تحلیل عقلی به بررسی چرایی ناممکن بودن الحاد پرداخته است و دیدگاه مقابل، یعنی امکان الحاد آسان و بی‌دغدغه را با رویکرد تحلیلی _ انتقادی به چالش کشیده است. دستاوردهای مهم این نوشتار عبارت‌اند از: الف) با توجه به ناسازگاری‌ها و پیامدهای گسترده کنار نهادن خداوند از عالم، امکان الحاد حقیقی وجود ندارد. ب) اندکی از ملحدان به لوازم الحاد حقیقی آگاه هستند. ج) بسیاری از بی‌خدایان به ادعای الحاد خویش پای‌بند نیستند و از نیمة راه الحاد مسیر خود را تغییر می‌دهند. د) بی‌خدایان به زبان و بیانی دیگر، باورها و آموزه‌های دین‌داران را تکرار می‌کنند.

در صورت پذیرش، چکیده انگلیسی تقدیم می‌شود

Keywords


  1. Amarasingam, Amaranath (ed.), (2010), Religion and the New Atheism, Leiden. Boston: Brill.
  2. Armstrong Karen, (1392), Khodāshenāsi az Ebrāheem tā Konoun; Din e Yahood, Masihyyat va Islām, Mohsen Sepehr, Tehran: Nashr e Markaz.

3.Armstrong Karen, (1394), “Rābete ye Din va Khoshoonat Mazhabi”, Trans. Ali Tadayyonrād, https://tarjomaan.com/neveshtar/7146/.

  1. Aronson, Ronald (2011), "Camus Albert", Stanford Encyclopedia of Philosophy, Stanford University, ed: Edward N. Zalta.

5.Camus Albert, (1385), Afsāne ye Syzief, Mahmood Soltānieh, Tehran: Jāmi.

  1. Camus, Albert,(1392), Ensān Tāghi, Mahbad Irānitalab, Tehran: Qatreh.
  2. Camus, albert (2000), The Myth of Sisyphus, Trans. J. O Brian, London: Penguin.
  3. Cottingham, John (2003), On the Meaning of Life, London and New York: Routledge.
  4. Craig, William L. (1984), The raeasonable Faith: Christian Truth and Apologetics, Chicago: Moody Press. 
  5. Craig, William, (1392), “Pouchi e Zendegi Bodoun e Khodā”, Ettlaat Hekmat va Marefat, n. 84, pp. 27-32.

 

  1. Dawkins, Richard (2006), The God Delusion, New York: Houghton Mifflin.
  2. Dennett, Daniel C., Plantinga, Alvin (2010), Science and Religion: Are They Compatible?, New York: Oxford.
  3. Elders, Leo J., (1386), Elahiyyat e Falsafi e Thomas Aquinas, Trans. Shahāboddin Abbāsi, Tehran: Vezārat Farhang va rshād.
  4. Feuerbuch, L., (1841), “Notwendigkeit einer Reform der Philosophi”, Samtliche Werke, Bolin and Jold (eds.), Vol. II, PP. 218-219.
  5. Flew، Antony, (1996) God and philosophy، New York: Harkort.

 

  1. Gilson Étienne, (1381), Naghd e Tafakkor e Falsafi e Gharb az Qoroon e Vosta ta Avayel e Qarn e Hazer, Ahmad Ahmadi, Tehran: Samt.

 

  1. Griffin, David (1388), Khodā va Din dar Jahān e Pasāmodern, Hamidreza Ayatollahi, Tehran: Pajooheshgah e Oloom e Ensani va Motale'at e Farhangi.

 

  1. Haught, John, (1399), Khodā va Elhād e Jadid; Pāsokhi Enteqādi be Dawkins, Harris va Hitchens, Ali Shahbāzi, Qom: Mofid University.

Hasse, Ullrich, (2008), Starting with Nietzsche, Bodmin, Cornwall: MPG Book Ltd.

 

  1. Hitchens, Christopher (2007), God Is Not Great: How Religion Poisons Everything, New York: Hachette Book.
  2. Jaspers,Karl, (1383), Nietzsche, Siyāvosh Jamādi, Tehran: Qoqnoos.
  3. Maclntyre، Alasdair (1981), A short History of Ethic, Oxford: Aledn Press.
  4. Marcel, Gabriel, (1395), Falsafe ye Existentialism, Shahlā Eslāmi, Tehran: Āgah.

 

  1. Mosleh, Aliasgar, (1387), Falsafeha ye Existans, Tehran: Pajooheshgah e Farhang va Andishe ye Eslami.

 

  1. Nietzsche, Friedrich (1377), Tabārshenāsi e Akhlāq, trans. Dāryoosh Āshouri, Tehran: Āgah.

 

  1. Nietzsche, Friedrich (1386), Erāde ye Qodrat, Majid Sharifi, Tehran: Jāmi.

 

  1. Nietzche, Friedrich (1974), The Gay Science, trans. Walter Kaufmann, New York: Vintage Book.

 

  1. Nietzche, Friedrich (1968), The Antichrist in The twilight of the Gods and The Antichrist, trans. R. J., London: Hollingdale.
  2. Nietzsche, Friedrich (1389), Hekmat Shadan, Jamal AAle Ahmad, Saeed Kameran, Hamed Fooladvand, Tehran, Jami.
  3. Plantinga, Alvin (2011),Where the Conflict Reality Lies: Science, Religion and Naturalism, Oxford: Oxford University Press.

 

  1. Reitan, Evic (2009). Is God A Delusion?, Rowman & Little field Publishers.

 

  1. Richardson, Alen (1995), Christian Apologetics, D. D., SCM Press, LTD, London.

 

  1. Richard, Kamber (1385), Falsafe ye Camus, Khashāyār Deihimi, Tehran: Tarh e No.

 

  1. Sarter, Jan Paul (1956), Existensialism as Humanism, Trns: Philip Mairet, World Publishing Company.
  2. Sarter, Jean Paul (1981), The Words, New York: Vintage Books.
  3. Shahbāzi, Ali (1399), Elhād e Jadid; Chisti va Chehreha, Tehran: Negāh e Mo'āser.
  4. Shahbāzi, Ali: Rasoolipor, Ali; Allāhbedāshti, Ali (1395), “Elhād e Jadid: Chisti, Bonyān va Zamineha”. Pajhooheshname ye Falsafe ye Din, Payis va Zemestan, N 28, pp. 163-184.
  5. Stepelevich, Lawrence (1373), Hegelihaye Javan, Fereidoon Fātemi, Tehran: Markaz.

38.Warnock, Baroness Mary (1379), Existentialism va Akhlāaq, Masood Olya, Tehran: Qoqnoos.

39.Young, Julian (2003), The Death of God and the Meaning of Life, London: Routledge.

 

  1. Zacharias, Ravi, (2008), The End of Reason: a Response to New Atheists, Zondervan.