Embodied Cognition: Explaining the Status and the Effect of Body on the process of Cognition within Mulla Sadra’s Perspective

Author

PhD Philosophy of Tehran University, Tehran, Iran.

Abstract

In such fields as phenomenology and cognition, the effect of the body and its conditions on the process of cognition have been demonstrated and studied philosophically and empirically. In Islamic philosophy, Sadr al-Muta'allihin’s particular view on the relationship between the soul and the body can have significant implications for the effect of the physical body on the process of acquiring knowledge and cognition. Analyzing the status of physical body in acquiring cognition within Mulla Sadra’s perspective, this study attempts to gain insights into the philosophical implications of embodied cognition (body-dependent) in the intellectual system of this thinker. This paper, which analyzes the status of the body and its relation to the soul with an ontological approach, is to prove the direct influence of different bodies and their conditions on how to acquire knowledge (despite believing in the abstraction of cognition in transcendental wisdom) and demonstrate that the difference between bodies and their characteristics causes differences in cognition. In the light of this conclusion, the philosophical implications of the embodiment of cognition have also been explored.
 
 

Keywords


 
۱. ابن‌سینا، بوعلی، (1404الف)، التعلیقات، بیروت: مکتبه الاعلام الاسلامی.
۲. ___________، (1404ب)، الشفاء(طبیعیات)، قم: کتابخانه آیت‌الله مرعشی.
 
۳. پورسینا، زهرا، (1396)، «تأثیر گناه بر معرفت»،  ‌نامه‌ی مفید، شماره‌ی 30، صص: ۱۲۵ـ۱۴۴.
 
۴. جعفرطیاری‌دهاقانی، مصطفی؛ صادقی، هادی، (1390)، «تأثیر گناه بر معرفت به قبح فعل قبیح از منظر قرآن»، پژوهش‌نامه‌ی اخلاق، شماره‌ی 14، صص: ۱۰۹ـ۱۳۴.
 
۵. حسن‌پور، علیرضا؛ امامی، زهرا، (۱۳۹۶)، «بدن و رابطه‌ی آن با علم و ادراک از منظر ملاصدرا»، پژوهش‌های هستی‌شناختی، شماره‌ی 13، صص: ۵۷ـ۷۸.
 
۶. رازی، فخرالدین، (1411)، المباحث المشرقیه، قم: نشر بیدار.
۷. صدرالمتألهین، محمدبن ‌ابراهیم، (1341)، العرشیه، اصفهان: دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی.
 
۸. __________________، (1354)، المبدأ و المعاد، تهران: نشر انجمن حکمت و فلسفه.
 
۹. __________________، (1360الف)، اسرار الایات، تهران: انجمن حکمت و فلسفه.
 
۱۰. _________________، (1361)، المشاعر، تهران: نشر مولی.
 
۱۱. _________________، (1363)، مفاتیح الغیب، تهران: نشر مؤسسه‌ی تحقیقات فرهنگی.
 
۱۲. _________________، (1981)، الاسفار الاربعه، بیروت: دار احیاء التراث.
 
۱۳. _________________، (1360ب)، الشواهد الربوبیه، مشهد: المرکز الجامعی للنشر.
 
۱۴. _________________، (1362)، مجموعه رسائل تسعه، تهران: بی‌نا.
 
۱۵. _________________، (بی تا)، شرح الهیات شفاء، قم: بیدار.
 
۱۶. _________________، (1422)، شرح الهدایه الاثیریه، بیروت: دار المورخ العربی.
 
۱۷. فارابی، ابونصر، (1996)، السیاسه المدنیه، بیروت: مکتب الهلال.
 
۱۸. ____________، (1408)، المنطقیات، قم: کتابخانه‌ی آیت‌الله مرعشی نجفی.
 
۱۹. وفائیان، محمدحسین، (1395ج)، «گونه‌شناسی کثرت نفوس انسانی در سه مرحله‌ی قبل، حین و بعد از تعلق به بدن از دیدگاه صدرالمتألهین»، فلسفه و کلام اسلامی، شماره‌ی 1، صص: ۱۳۹ـ۱۶۳.
 
۲۰. وفائیان، محمدحسین؛ قراملکی، احد، (1395الف)، «تبیین جایگاه و کارکرد قوه‌ی خیال در صدور رفتار و افعال عاقلانه از انسان، با تأکید بر مبانی نفس‌شناسی صدرالمتألهین»، اخلاق وحیانی، شماره11، صص: ۱۱۵ـ۱۳۴.
 
۲۱. _____________________________، (1395ب)، «ملاک‌شناسی تعدد قوای نفس براساس نقد و تحلیل تطبیقی دیدگاه‌های ابن‌سینا، فخر رازی و صدرالمتألهین»، حکمت سینوی، شماره‌ی 56، صص: ۱۷ـ۳۹. ‌
 
22. Lakoff, George, (1999), Philosophy in the Flesh: The Embodied Mind and Its Challenge to Western Thought, New York: Basic Books.
 
23. Lakoff, George, (2008), Women, Fire, and Dangerous Things: What Categories Reveal about the Mind, Chicago & London: the university of Chicago Press.
 
24. Damásio, António R., (2005), Descartes' Error: Emotion, Reason and the Human Brain, London: Penguin Books Ltd.
 
25. Searle, John R., (2004), Mind, A Brief Introduction, Oxford: Oxford university Press.