Mirdamad’s “VeaaDahr” Objections within Mulla Sadra’s Perspective and its Status within Hakim Sabzevari’s

Authors

1 Islamic Philosophy and Theology, Theology, Shiraz, Shiraz, Iran.

2 Callege of Theology and Philosophy Shiraz University, Shiraz, Iran

Abstract

Mirdamad, by rendering incomplete the philosophical systems of his predecessors (Sinai and Ishraghi), initiated the establishment of a new system called the wisdom of Yamaniyeh (Hekamt-e Yamaniyeh), and according to Mirdamad himself, one of the important pillars of this system is “VeaaDahr”. He used this theory in the discussions of cosmology and theology, such as how the universe came into being, temporal and spatial beings, as well as how the previous detailed knowledge of the necessity of existence approached to explaining the beings. Despite the importance that Mirdamad attached to “VeaaDahr”, even his successor and disciple, Mulla Sadra, did not welcome this theory. In this article, by examining and analyzing Mirdamad's works and comparing them with Mulla Sadra's views, we have explained why “VeaaDahr” was raised in Mirdamad's views and then elaborated on Mulla Sadra's objections to it, so that while comparing the views of these two thinkers, we might as well clarify the reasons why Mullah Sadra repudiated “VeaaDahr”.

Keywords


 
۱. ابن‌سینا، حسین‌بن‌عبدالله، (۱۳۷۵)، الاشارات و التنبیهات، قم: نشر البلاغه.
۲. _______________، (۱۴۰۴الف)، التعلیقات، بیروت: مکتبه الاعلام الاسلامی.
۳. _______________، (۱۴۰۴ب)، الشفاء (الالهیات)، به تصحیح سعید زاهد، قم: مکتب آیت...مرعشی.
۴. ______________، (۱۴۰۰)، رسائل، قم: انتشارات بیدار.
۵. اردبیلی، عبدالغنی، (۱۳۶۲)، تقریرات فلسفه‌ی امام خمینی، تهران: مؤسسه‌ی تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
۶. حسن‌زاده آملی، حسن، (۱۳۸۱)، هزارویک کلمه، قم: بوستان کتاب.
 ۷. سبزواری، حاج ملاهادی، (۱۳۸۳)، اسرار الحکم، تصحیح کریم فیضی، قم: مطبوعات دینی.
۸. _______________، (۱۳۶۰)، التعلیقات علی الشواهدالربوبیه، تصحیح و تعلیق سیدجلال‌الدین آشتیانی، مشهد: مرکز جامع نشر.
۹. _______________، (۱۳۷۲)، شرح الاسماءالحسنی، تصحیح نجفقلی حبیبی، تهران: دانشگاه تهران.
۱۰. ______________، (۱۳۷۹)، شرح المنظومه، تصحیح و تعلیق حسن‌زاده آملی، تهران: نشر ناب.
۱۱. السهروردی، شهاب‌الدین، (۱۳۷۵)، مجموعه‌ مصنفات، تصحیح هانری کربن، سیدحسین نصر و نجفقلی حبیبی، تهران: دانشگاه تهران.
۱۲. ملاصدرا، صدرالمتألهین محمدبن‌ابراهیم، (۱۹۸۱)، الحکمه المتعالیه فی الاسفارالعقلیه الاربعه، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
۱۳. ____________________، (۱۴۲۲ق)، شرح الهدایه الاثیریه، تصحیح مصطفی فولادکار، بیروت: مؤسسه التاریخ العربی.
۱۴. ___________________، (۱۳۶۰)، الشواهدالربوبیه فی المناهج السلوکیه، تصحیح سیدجلال‌الدین آشتیانی، مشهد: مرکز جامعی نشر.
۱۵. ___________________، (۱۳۷۸)، رساله فی الحدوث، تصحیح حسین موسویان، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
۱۶. ___________________، (۱۳۵۴)، المبدأ و المعاد، تصحیح سیدجلال‌الدین آشتیانی، تهران: انجمن حکمت و فلسفه‌ی ایران.
۱۷. میرداماد، محمدباقر، السید احمد العلوی، ( ۱۳۷۶)، تقویم الایمان و شرحه کشف الحقایق، تصحیح علی اوجبی، تهران: مؤسسه‌ی مطالعات اسلامی.
۱۸. ___________، (۱۳۸۰)، جذوات و مواقیت، تصحیح و تعلیق علی اوجبی، تهران: میراث مکتوب.
۱۹. ___________، (۱۳۶۷)، القبسات، به اهتمام مهدی محقق، سیدعلی موسوی بهبهانی، پروفسور ایزوتسو و ابراهیم دیباجی، تهران: دانشگاه تهران.
۲۰. ____________، (۱۳۸۵)، مصنفات، به اهتمام عبدالله نورانی، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
۲۱. محمدی، مقصود، (۱۳۷۸)، «جایگاه حدوث دهری و حرکت جوهری در دو نظام متفاوت فلسفی»، خردنامه‌ی صدرا، شماره‌ی ۱۶، صص: ۲۸ـ۳۳.