Realistic Representation of Religious Propositions from the Viewpoint of Allamah Tabatabaei and Vincent Brummer

Document Type : Research Paper

Authors

1 Doctoral graduate in Islamic Philosophy, University of Isfahan, Isfahan, Iran.

2 Associate Professor, Department of Islamic Philosophy and Kalam, Faculty of AhlolBeit, University of Isfahan, Isfahan, Iran.

Abstract

Abstract
In Allameh Tabatabai's epistemology, human knowledge is based on beliefs that are certain, fixed, and compatible with reality. Since he considers the basis of human knowledge to be axioms, he is considered to be a maximal proponent of foundationalism and bases his theology on it. In his theology, God and His attributes are objective and real, and the human mind, by using the techniques of reasoning, can realize the truth of the divine realm to its fullest extent with certainty. Without resorting to figurative language, human language also has the ability to speak of the truth of God by using the literal meaning of words (denotation). In contrast, Brummer is considered a minimalist foundationalist and considers any proposition to be questionable. In his view, human knowledge of God is limited to His manifestations, and the human perceptual system is not able to discover the truth of the divine realm. To speak of God, the language of religion is more a figurative and prescriptive language than a real and narrative one, which does not reflect the truth but seeks meaning to life and expresses the devoutly religious lifestyles and the appropriate behavior of believers in relation to God. Therefore, Allameh Tabatabai's theology is based on certainty while Brummer's is intermingled with relativity.
 

Keywords


 
1. ابن‌سینا، حسین‌ بن عبدالله، (1364)، منطق المشرقیین و القصیده المزدوجه فی المنطق، قم: کتابخانه عمومی آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی.
2. ــــــــــــــــــــــــــــــ ، (1408 ق)، المنطقیات للفارابی، قم: کتابخانه­ عمومی آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی.
3. ــــــــــــــــــــــــــــــ ،(1387)، النجاه من الغرق فی بحر الضلالات، ویراسته محمدتقی دانش‌پژوه، تهران: مؤسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران.
4. ــــــــــــــــــــــــــــــ ،(1404 ق)، الشفاء (الهیات)، به‌تصحیح ابراهیم مدکور، قم: کتابخانه عمومی آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی.
5. پویمن، لوییس. پی.، (1388)، معرفت‌شناس، مقدمه‌ای بر نظریه‌ی شناخت، ترجمه‌ی رضا محمدزاده، تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
6. حلّی، حسن‌بن‌یوسف، (1414 ق)، القواعد الجلیه فی شرح الرساله الشمسیه، قم: انتشارات جامعه مدرسین حوزه‌ی علمیه‌ی قم.
7. ــــــــــــــــــــــــــــ ، (۱۴۱۳ ق)، کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، قم: مؤسسة نشر اسلامی وابسته به جامعه‌ی مدرسین حوزه‌ی علمیه‌ی قم.
 
8. ساجدی، ابوالفضل، (1385)، زبان دین و قرآن، قم: مؤسسه‌ی آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
 
9. سهروردی، شهاب‌الدین یحیی، (1372)، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، ج 1، به‌تصحیح هانری کربن، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی (پژوهشگاه).
 
10. شمس، منصور، (1387)،‌ آشنایی با معرفت‌شناسی، تهران: انتشارات طرح نو.
 
11. ـــــــــــــــــــــ ، (1364)، اصول فلسفه و روش رئالیسم، تهران: صدرا.
 
12. ــــــــــــــــــــــ ، (1414 ق)، بدایه الحکمه، قم: جامعه مدرسین حوزه‌ی علمیه‌ی قم.
 
13. ـــــــــــــــــــــــ ، (1370)، رسائل توحیدی، ترجمه علی شیروانی هرندی، تهران: انتشارات الزهراء.
14. ـــــــــــــــــــــــ ، (۱۴۱۷ ق)، المیزان فی تفسیر القرآن، قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعه‌ی مدرسین حوزه‌ی علمیه‌ی قم.
 
15. ـــــــــــــــــــــــ ، (1416 ق)، نهایه الحکمه، قم: المؤسسه النشر الإسلامی.
 
16. ـــــــــــــــــــــــــ ، (۱۳۸۷)، مجموعه رسائل علامه طباطبایی، ج ۲، به‌کوشش سیدهادی خسروشاهی، قم: بوستان کتاب.
 
 
17. طوسی، خاجه نصیرالدین، (1413 ق)، کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، به‌تصحیح حسن حسن‌زاده آملی، قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
 
18. ـــــــــــــــــــــــــــــــ ، (1370)، «تعدیل المعیار فی نقد تنزیل الافکار» در منطق و مباحث الفاظ، به‌کوشش توشی هیکو ایزوتسو و مهدی محقق، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
 
 
19. فارابی ابونصر، (بی‌تا)، الجمع بین رأیی الحکیمین، تهران: مکتبة الزهرا.
 
20. مطهری، مرتضی، (1364)، اصول فلسفه و روش رئالیسم، تهران: انتشارات صدرا.
 
21. ملاصدرا، محمد بن ابراهیم، (1۹۸۱ م) الحکمه المتعالیه فى الاسفار العقلیه الاربعه، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
 
22. ـــــــــــــــــــــــــــ ، (1362)، اللمعات المشرقیه فی فنون المنطقیه، با ترجمه و شرح عبدالحسین مشکاتالدینی، تهران: آگاه.
 
23. ـــــــــــــــــــــــــــ، (1363)، مفاتیح الغیب، تهران: مؤسسه‌ی مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
 
 
24. هادسون، ویلیام دانالد، (1388)، لودویگ ویتگنشتاین، ربط فلسفه‌ی او به باور دینی، ترجمه‌ی مصطفی ملکیان، تهران:‌ نگاه معاصر.
25. Brummer, Vincent, (2006), Brummer on Meaning and the Christian Faith, Hampshier: Ashgate.
 
26. ______________­, (1993), The Model of Love: A Study in Philosophical Theology, Cambridge: Cambridge University Press.
 
 
27. ________________, (1992), Speaking of a Personal God: An Eessay in Philosophical Ttheology, Cambridge: Cambridge University Press.
 
 
28. ________________, (1982), Metaphorical Theology: Models of God in Religious Language, Philadelphia: Fortress Press.
 
 
29. _______________, (l981), Theology & Philosophical Inquiry, London: Macmillan.
 
30. McFague, Sallie, (1987), Models of God: Theology for an Ecological, Nuclear Age, Philadelphia: Fortress Press.
 
31. ________________, (1975), Speaking in Parables: A Study in Metaphor and Theology, Phi