Kant and Aqa Ali Zunuzi’s Inevitabilities and Ineluctability in Analysis of Attributive Proposition

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. Student of Shiraz University, Shiraz, Iran

2 Assist. Pro. of Shiraz University, Shiraz, Iran.

Abstract

 Attributive proposition has been an important subject since the inception of philosophical thoughts. During the Qajar Dynasty, upon the arrival of western thoughts to the country and the beginning of comparative philosophy in Iran, Tehran metaphysical school in contrast with Immanuel Kant’s views, developed more comprehensive divisions of attributive proposition. Although Kant’s divisions in attributive proposition seriously affected all western sciences and knowledge, they had their own defects, too. However, a different path was taken by Tehran metaphysical school and Aqa Ali Zunuzi’s thoughts, and the attributive proposition was tied to such subjects as epistemology, ontology, and theology in its particular sense. Therefore, attributive proposition integrity was counted as the result of principality of existence. Despite these two philosophers’ commonalities and their inevitability in dividing the propositions, their classifications had consequences that both philosophers had to accept. This paper intends to provide a critique of these two philosophers’ views about attributive proposition through an analytical method.

 
 
 

Keywords


 
1. ابن‌سینا، حسین‌بن‌عبدالله، (1383)، الاشارات و التنبیهات، ج۱، تحقیق کریم فیضی، قم: مطبوعات دینی.
2. ___________، (1378)، النجاه من الغرق فی البحر الضلالات، ویرایش و دیباچه‌ی محمدتقی دانش‌پروژه، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
3. ___________ (1404)، الشفا، ج۱، قم: مکتبه آیه‌الله المرعشی النجفی.
4. ابراهیمی‌دینانی، غلامحسین، (1380)، قواعد کلی در فلسفه‌ی اسلامی، ج۲، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی.
5.___________، (1383)، دفتر عقل و آیت عشق، ج۳، تهران: طرح نو.
6. ارسطو، (1378)، ارگانون، ترجمه‌ی میرشمس‌الدین ادیب‌سلطانی، تهران: انتشارات آگاه.
7. استرون، پل، (1380)، آشنایی با هیوم، ترجمه‌ی زهرا آرین، تهران: مرکز.
8. بدوی، عبدالرحمن، (1980)، منطق ارسطو، ج۱، بیروت: دار القلم.
9. بهمنیار، (1375)، التحصیل، تصحیح مرتضی مطهری، تهران: دانشگاه تهران.
10. پترسون، مایکل، (1388)، عقل و اعتقاد دینی، ترجمه‌ی احمد نراقی و ابراهیم سلطانی، تهران: طرح نو.
11. حائری‌یزدی، مهدی، (1385)، هرم هستی، تهران: مؤسسه‌ی پژوهشی حکمت و فلسفه‌ی ایران.
12. ___________، (1380)، سفر نفس، تهران: انتشارات نقش جهان.
13.حلی، حسن‌بن‌یوسف، (1385)، الجوهر النضید، تصحیح و تعلیق محسن بیدار، قم: بیدار.
14. خواجه نصیر طوسی، محمدبن‌حسن، (1361)، اساس الاقتباس، تهران: دانشگاه تهران.
15. ___________، (1383)، شرح اشارات و تنبیهات، ج۱، قم: مطبوعات دینی.
16. دورانت، ویل و دورانت، آریل، (1382)، تاریخ تمدن، ج ۷و۱۰، ترجمه‌ی اسماعیل دولتشاهی و ضیاءالدین علائی طباطبایی، تهران: علمی فرهنگی.
17. راسل، برتراند، (1390)، تاریخ فلسفه‌ی غرب، ترجمه‌ی نجف دریابندری، تهران: پرواز.
18. زنوزی، آقاعلی، (1376)، بدایع الحکم، با مقدمه و تنظیم حجه‌الاسلام احمد واعظی، تهران: الزهرا.
19. ________، (1378)، مجموعه مصنفات، ج۱و۲ و۳، تصحیح محسن کدیور، تهران: اطلاعات.
20. سهروردی، شهاب‌الدین یحیی (1380)، مجموعه مصنفات، ج ۱و۲و۳و۴، تصحیح و مقدمه‌ی هانری کربن، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
21. ___________ (1385)، المشارع و المطارحات، تصحیح مقصود محمودی و اشرف عالی‌پور، کرج: حق‌باوران.
22. شفلر، اسرائیل، (1388)، چهار پراگماتیسم، ترجمه‌ی محسن حکیمی، تهران: نشر مرکز.
23. فارابی، محمد‌بن‌محمد، (1408)، المنطقیات، ج۱و۲، قم: مکتبه آیه‌الله المرعشی النجفی.
24. ___________ ، (1990)، الحروف، بیروت: دار المشرق.
25. قطب‌الدین رازی، محمدبن‌محمد، (بی‌تا)، شرح مطالع الانوار فی المنطق، قم: نشر کتب نجفی.
26. قطب‌الدین شیرازی، محمودبن‌مسعود، (1384)، شرح حکمه الاشراق، به اهتمام عبدالله نورانی و مهدی محقق، تهران: انجمن آثار مفاخر فرهنگی.
27. کانت، ایمانوئل، (1390)، تمهیدات، ترجمه‌ی غلامعلی حداد عادل، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
28. _________، (1394الف)، نقد عقل محض، ترجمه‌ی بهروز نظری، تهران: ققنوس.
29. ___________، (1394ب)، بنیاد مابعدالطبیعه‌ی اخلاق، ترجمه‌ی حمید عنایت، تهران: خوارزمی.
30. ___________، (1395)، نقد عقل عملی، ترجمه‌ی انشاءالله رحمتی، تهران: سوفیا.
31. کاپلستون، فردریک، (1386)، تاریخ فلسفه‌ی غرب، ج۶، ترجمه‌ی اسماعیل سعادت و منوچهر بزرگمهر، تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
32. کربن، هانری، (1387)، تاریخ فلسفه‌ی اسلامی، ترجمه‌ی جواد طباطبایی، تهران: کویر.
33. کورنر، اشتفان، (1380)، فلسفه‌ی کانت، ترجمه‌ی عزت‌الله فولادوند، تهران: خوارزمی.
34. مگی، براین، (1389)، مردان اندیشه، ترجمه‌ی عزت‌الله فولادوند، تهران: طرح نو.
35. ملاصدرا، محمدبن‌ابراهیم، (1430)، الحکمه المتعالیه فی الاسفار الاربعه، ج۱، قم: طلیعه النور.
36.___________، (1386)، الشواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه، با مقدمه و تصحیح سیدجلال‌الدین آشتیانی، قم: بوستان کتاب.
37. نصر، سیدحسین، (1394)، تاریخ فلسفه‌ی اسلامی از آغاز، ترجمه‌ی مهدی نجفی‌افرا، تهران: جامی.
38. ورنو، روژه، (1387)، نگاهی به پدیدارشناسی، ترجمه‌ی یحیی مهدوی، تهران: خوارزمی.
39. هارتناک، یوستوس، (1387)، نظریه‌ی معرفت در فلسفه‌ی کانت، ترجمه غلامعلی حداد عادل، تهران: هرمس.
40. هاسپرس، جان، (1379)، درآمدی بر تحلیل فلسفی، ترجمه‌ی موسی اکرمی، تهران: طرح نو.
41. هیک، جان، (1381)، فلسفه‌ی دین، ترجمه‌ی بهزاد سالکی، تهران: الهدی.
42. هیوم، دیوید، (1362)، تحقیق درباره‌ی فهم آدمی، ترجمه‌ی منوچهر بزرگمهر، تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
43. Kant, Immanuel, (1998), Critique of Pure Reason, tr. & ed. by Paul Guyer & Allen w wood, Cambridge: Cambridge University Press.
44. ___________, (1994), Prolegomena to Any Future Metaphysics, Ed. By Paul Carus, New York: Cornell.
45. ___________, (2004), The Critique of Practical Reason, tr. by Thomas Kings mill Abbott, Cambridge: Cambridge University Press.