Principality of Quiddity and Mentally Posited of Existence from View Point of Khayyam (Emphasizing on Semnani’s Expression)

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

Despite of the fact that Umre Khayyam is a peripatetic, he has defended the principality of quiddity. He deems that qualification of quiddity with existence is because quiddity is created. This idea raises the doubt of neglecting a part of history of philosophy by its authors. Semnani criticizing Mulla Sadra, Sabzevari and Aqa Ali Mudarres,deems Khayyam the initiator of debate of fundamental reality of quiddity or existence; reconsiders his vies from Sadra’s view point and confirms his proves. This paper arranging and explaining Khayyam’s view point (in accordance with Semnani’s expression),verifies Semnani’s judgement (according to Khayyam’s view point). This search is fundamental and its method is a mixture of description, analysis and comparison.The results are:1-Shekhe Ishraq was under the impact of Khayyam. 2-against to Semnani’s view point, the ground of Khayyam’s claim is refusing of external occurrence of existence to quiddity, not opposing with fundamental reality of existence. And this is the basicdistinction betweenpoint of view of Khayyamand that of Mirdamad and Mullasadra in this issue.

Keywords


۱. ابراهیمی دینانی، غلامحسین، (1365)، قواعد کلی فلسفی در فلسفه‌ی اسلامی، ج2، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
 
۲. ابن‌سینا، حسین‌بن‌عبدالله، (1363)، الشفاء؛ الالهیات، تحقیق الاستاذین الاب قنواتی و سعید زائد، تهران: انتشارات ناصر خسرو.
 
۳. جمعی از نویسندگان، حسن‌زاده آملی، حسن، (بی‌تا)، دومین یادنامه‌ علامه‌ طباطبایی، تهران: مؤسّسه مطالعاتی و تحقیقاتی فرهنگی.
 
۴. جوادی آملی، عبدالله، (1382)، شرح حکمت متعالیه، ج1، چاپ دوم، قم: اسراء.
 
۵. حائری مازندرانی (سمنانی)، سید محمدصالح (1362)، حکمت بوعلی سینا (5جلد)، به تصحیح و اهتمام حسن فضائلی، چاپ سوم، تهران: انتشارات حسین علمی و نشر محمد.
 
۶. ـــــــــــــــــــــــ، (1377ق)، ودایع‌الحکم فی کشف خدایع بدایع‌الحکم، به سعی و اهتمام حسین عمادزاده‌، طهران: شرکت سهامی طبع کتاب.
 
7. خیام، عمربن‌ابراهیم، (1962م.)، رسائل عمرخیام، به کوشش ب.ا. روزنفیلد و آ.پ. یوشکیفیتش، موسکو: دارالنشر للاداب الشرقیه.
 
۸. ـــــــــــــــــــــــ، (1377)، دانشنامه خیامی (مجموعه رسائل علمی و فلسفی و ادبی عمربن‌ابراهیم خیامی)، به اهتمام رحیم رضازاده ملک، تهران: علم و هنر و صدای معاصر.
 
۹. ذبیحی، محمد، (1386)، فلسفه‌ی مشّاء با تکیه بر اهمّ آراء ابن‌سینا، تهران: انتشارات سمت.
 
۱۰. سهروردی، شهاب‌الدین یحیی، (1380)، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، تصحیح و مقدمه‌ی هانری کربن، چاپ سوم، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
 
۱۱. ــــــــــــــــــــــــــــ، (1397)، حکمه الاشراق، ضمن مصنفات شیخ اشراق، ج۲، به کوشش هانری کربن، تهران: انجمن فلسفه ی ایران.
 
12. شریف‌رازی، محمد، (1352-1354)، گنجینه دانشمندان، تهران: بی‌نا.
 
۱۳. شریعت، محمدجواد، (1379)، دستور ساده‌ زبان فارسی، چاپ دوم، تهران: انتشارات اساطیر.
 
۱۴. صدرالدین شیرازی، محمدبن‌ابراهیم، (1981)، الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
 
۱۵. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ، (1363)، المشاعر، به کوشش هانری کربن، تهران: کتابخانه طهوری.
 
۱۶. مصباح یزدی، محمدتقی، (1368)، آموزش فلسفه، ج1، قم: سازمان تبلیغات اسلامی.
 
۱۷. مطهری، مرتضی، (1366)، مجموعه‌ی آثار، ج10، تهران: انتشارات صدرا.
 
۱۸. مطهری، مرتضی، (بی‌تا)، پاورقی اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج3، تهران: انتشارات صدرا.
 
۱۹. مهجوری، اسماعیل، (۱۳۵۳)، دانشمندان و رجال مازندران، به‌کوشش هدایت‌اللّه مهجوری، تهران: بی‌نا.