The Nature of Dreams from the Viewpoints of al-Farabi, Suhrawardi, and Ibn al-Arabi

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

The meaning and status of dreams in Philosophy is an issue discussed by most of the outstanding philosophers on their philosophical principles. From the Muslim theosophers’ viewpoint, the dream is a result of distancing the spirit from the external senses and approaching towards the internal powers. Sometimes human beings perceive the realities of existence as well as the future events through the realm of dreams and accordingly reach the intuitive knowledge. In his explanation of the veridical dream, Suhrawardi believes that the standpoint of the manifestation of images in dream is the soul while its main origins are the celestial souls. According to al-Farabi, dream is an idea created by imagination and its capacity increase due to separation from daytime activities during sleep. In his point of view, one can become united with the active intellect through imagination but that power is exclusive to the elected people. According to Ibn al-Arabi, the dream world is the world of symbols in which one must find the dream symbols in order to recognize the meaning of dreams. He treats the dream as the first origin of receiving the divine revelation for the people of blessing.

Keywords


1. قرآن کریم.
2. آشتیانی، سیدجلال الدین، (1370)، شرح مقدمه قیصری  بر فصوص الحکم ابن ‏عربی، تهران: انتشارات امیر کبیر.
3. ابن­سینا، حسین بن عبدالله، (1348)، روان‌شناسی شفا، ترجمه‌ی اکبر داناسرشت، تهران: چاپخانه‏ی بانک بازرگانی.
4. ابن‏عربی، محیی الدین، (1384)، فتوحات مکیه، ترجمه و تعلیق محمد خواجوی، تهران: انتشارات مولی، چاپ دوم.
5. راغب اصفهانی، حسین­ بن محمد، (1387)، المفردات فی غریب القرآن، ترجمه‌ی حسین خداپرست، قم: دفتر نشر نوید اسلام.
6. سهروردی، شهاب الدین یحیی، (1348)، مجموعه آثار، ج 3، «رساله‏ی یزدان‌شناخت»، تصحیح حسین نصر، تهران: انستیتوی پژوهش‏های ایران.
7.  __________________، (1373)، حکمه ­الاشراق، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، چاپ دوم.
8.  __________________، (1375)، مجموعه مصنفات، ج 1و 3، تصحیح هنری کربن، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، چاپ دوم.‏
9. شهرزوری، شمس الدین محمد، (1383)، رسائل الشجره الالهیه فی علوم الحقایق الربانیه، مقدمه و تصحیح نجفقلی حبیبی، تهران: نشر حکمت و فلسفه ایران.
10. شیرازی، قطب ­الدین، (1383)، شرح حکمه ­الاشراق، به اهتمام عبدالله نوری و مهدی محقق، تهران: نشر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
11. طباطبایی، محمدحسین، (1392ق)، المیزان فی تفسیر القرآن، تهران: نشر دار الکتب الاسلامیه.
12. غفاری، سیّد محمد خالد، ( 1380)، فرهنگ اصطلاحات آثار شیخ­ اشراق، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
13. فارابی، ابونصر محمد بن محمد، (1354)، اندیشه­های اهل مدینه‌ی فاضله، ترجمه و شرح سید جعفر سجادی، تهران: شورای عالی فرهنگ و هنر مرکز مطالعات و هماهنگی فرهنگی.
14. __________________، (1381)، فصوص الحکمه، شرح سید اسماعیل غازانی، تهران: نشر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
15. مجلسی، محمد باقر، (1392)، بحار الانوار، تهران: نشر کتاب فروشی اسلامیه.
16. مدکور، ابراهیم، (بی­تا)، مقام فارابی در فلسفه‌ی اسلامی، چاپ قاهره.
17. مکارم شیرازی، ناصر، (1362)، تفسیر نمونه، 28جلدی، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
18. ملایری، موسی، (1384)، تبیین فلسفی وحی از فارابی تا ملاصدرا، قم: کتاب طه.
19. هروی، محمد شریف نظام­الدین احمد، (1358)، انواریه؛ شرح حکمه الاشراق، تهران: انتشارات امیرکبیر.