Irfan in Iran: The Status of Mysticism and Mystical Education in Contemporary Iran

Document Type : Research Paper

Author

Abstract

Throughout history, Iran has been one of the influential centers of mysticism and spirituality. After the arrival of Islam, Iran became a center for Islamic spirituality, also known as Sufism or 'irfan. Many great figures such as Hallaj, BaYazid, Kharaqani, Gazaly, 'Attar, Shams Tabrizi, and Moulavi (Rumi), are all examples of prominent Sufi figures. For over a millennium and through the generations, these spiritual teachings have been transmitted from great Sufi masters to their students. One important phenomena related to mysticism is the relationship between Sufism and Shi'ism and the development of Shi'a 'irfan by individuals such as Haydar Amuly, Ibn Turke and Mulla Sadra.
'Irfan or Sufism is present in various forms and plays a significant role in contemporary Iran, as there are various forms of mystical education and its methods following the various interests and tendencies. However, despite its rich history, a comprehensive description and analysis of this phenomenon is not yet available. This paper seeks to present a brief but comprehensive and analytic vision of 'irfan in contemporary Iran. This helps students of 'irfan to see different dimensions of the field, as can provide all wayfarers of the path of 'irfan with a candle.

Keywords


1. آشتیانی، سیدجلال الدین، (1365)، شرح مقدمه قیصری، قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
2. ــــــــــــــــــــــــــ، (1357)، مشارق الدراری، تألیف سعید الدین فرغانی، با مقدمه و تعلیقات آشتیانی، مشهد: دانشگاه فردوسی. 
3. ــــــــــــــــــــــــــ، (1378)، نقدی بر تهافت الفلاسفه غزالی، قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
4. ابن سینا، حسین، (1381)، الاشارات و التنبیهات، تحقیق مجتبی زارعی، قم: بوستان کتاب.
5. ابن عربی، محیی الدین، (بی‌تا)، رساله اصطلاحات الصوفیة، قم: منشورات بیدار.
6. پارسا نیا، حمید، (1380)، عرفان و سیاست، تهران: مرکز آموزش و پژوهش.
7. جوادی آملی، عبدالله، (1372)، تحریر تمهید القواعد، تهران: الزهرا.
8. سامانی، عمان، (بی‌تا)، گنجینه الاسرار، قم: امیری.
9. سهروردی، شهاب الدین، (1397 ق)، حکمه الاشراق، (در مجموعه مصنفات سهروردی، ج: 2، با تصحیح هانری کربن)، تهران: انجمن فلسفه ایران.
10. فنائی اشکوری، محمد، (1386)، نیایش عارفان: شرح حکمت و معنویت شیعی در دعای کمیل، قم: مؤسسه شیعه‌شناسی.
11. فنائی اشکوری، محمد، (1389)، «فلسفه عرفان نظری» در فصل‌نامه اسرا، شماره 5، پاییز، صص: 63 - 81.
12. فنائی اشکوری، محمد، (1389)، «شاخصه‌های عرفان ناب شیعی» در فصل‌نامه شیعه‌شناسی، شماره 32، زمستان، صص: 7 - 29.
13. فناری، محمد ابن حمزه، (1363)، مصباح الأنس، تهران: فجر.
14. قیصری، داود، (بی‌تا)، شرح فصوص الحکم. قم: انتشارات بیدارفر.
15. قیصری، داود، (1372)، مقدمه شرح تائیه ابن فارض، در عرفان نظری اثر سید یحیی یثربی، قم: دفتر تبلیغات اسلامی. 
16. کربن، هانری، (1373)، تاریخ فلسفه اسلامی، ترجمه‌ی سید جواد طباطبائی، تهران: کویر.
17. ـــــــــــــ، (1325)، روابط حکمت اشراق و فلسفه ایران باستان، گزارش احمد فردید و عبدالحمید گلشن، تهران: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
18. مجلسی، محمد باقر، (1403 ق)، بحار الانوار، ج: 41، بیروت: مؤسسه الوفا.   
19. نصر، سید حسین، (1382)، آموزه‌های صوفیان، ترجمه‌ی حسین حیدری و محمد هادی امینی، تهران: قصیده سرا.