A Study of the Foundations of Ghazali's Religious Knowledge Considering Paskal’s Wager Argument

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

Epistemologists consider knowledge as a justified true belief. There are three main theories concerning truth which are theory of correspondence, theory of coherence, and pragmatic theory. Theories of justification are divided into externalism and internalism. The main theories in the realm of internalism are foundationalism theory and Coherentist theory. In externalism theories such as reliabilism and probabilistic ones, believer is not required to develop reason and the justification has to do with the external factors. Ghazali's wager argument on belief in God and in resurrection can be considered as a pragmatic theory, if truth theories are concerned. But if justification theories are concerned, it can be considered as a fundamental theory, because it is based on certain knowledge. It is also, from another perspective, an externalist theory as it puts emphasis on the factors outside the knower to justify the beliefs such as the process of achieving knowledge, willingness, sentiment-ness, and rational state of belief.

Keywords


۱. پولاک، جان و جوزف کراز، (۱۳۸۵)، نظریه‌های امروزی شناخت، علی حقی، چاپ دوم، قم: بوستان کتاب.
۲. پویمن، لویی پی، (۱۳۸۷)، معرفت‌شناسی: مقدمه‌ای بر نظریه‌ی شناخت، رضا محمدزاده، تهران: دانشگاه امام‌صادق(ع).
۳. خسروی فارسانی، عباس، (۱۳۸۵)، ارزش معرفت‌شناختی و اخلاق؛ استدلال شرطی در منابع اسلامی ‌و الاهیات مسیحی، تهران: دانشگاه امام‌صادق(ع).
۴. ـــــــــــــــــــــــــ، (۱۳۸۴)، «تحلیل و نقد شرطیه‌ی پاسکال با توجه به نظریه‌ی تصمیم‌سازی»، نامه‌ی حکمت، شماره‌ی ۶.
۵. شمس، منصور، (۱۳۸۴)، آشنایی با معرفت‌شناسی، تهران: طرح نو.
۶. عثمان، عبدالکریم، (۱۳۸۷)، روان‌شناسی از دیدگاه غزالی و دیگر اندیشمندان اسلامی، سیدمحمدباقرحجتی، تهران: فرهنگ اسلامی.
۷. غزالی، ابوحامد محمد، (۱۳۶۸)، کتاب الاربعین، برهان‌الدین حمدی، تهران: اطلاعات.
۸. ـــــــــــــ، (۱۳۷۴)، میزان العمل، سلیمان دینا، علی‌اکبر کسمایی، تهران: سروش.
۹. ــــــــــــ، (۱۳۳۶ق)، إحیاء علوم الدین، المجلد الرابع، قاهره: دار احیاء الکتب العربیه.
۱۰. ـــــــــــ، (۲۰۰۳)، الاقتصاد فی الاعتقاد، بیروت: دار مکتبه الهلال.
۱۱. ـــــــــــ، (۱۹۹۴)، تهافت الفلاسفه، بیروت: دار مکتبه الهلال.
۱۲. ـــــــــــ، (بی‌تا)، روضه الطالبین و عمده السالکین، بیروت: دارالنهضه الحدیثه.
۱۳. ـــــــــــ، (۱۹۹۶)، محک النظر فی المنطق، بیروت: دار النهضه الحدیثه.
۱۴. ــــــــــــ، (۲۰۰۳)، رساله اللدنیه فی مجموع رسائل الامام الغزالی، بیروت: دار الفکر.
۱۵. ــــــــــــ، (۱۹۹۳)، المنقذ من الضلال و الموصل الی ذی‌العزة و الجلال، بیروت: دار مکتبه الهلال.
۱۶. ـــــــــــــ، (۱۴۰۵)، إحیاء علوم الدین، المجلد الثامن، بیروت: دار الکتاب العربی.
۱۷. ـــــــــــــ، (۲۰۰۰)، میزان العمل، تعلیق بوملحم، بیروت: دار مکتبه الهلال.
۱۸. فتحی‌زاده، مرتضی، (۱۳۸۴)، جستارهایی در معرفت‌شناسی معاصر، قم: کتاب طه.
۱۹. فعالی، محمدتقی، (۱۳۷۷)، درآمدی بر معرفت‌شناسی معاصر و دینی، قم: معاونت امور اساتید دروس معارف اسلامی.
۲۰. فیومرتون، ریچارد، (۱۳۹۰)، معرفت‌شناسی، جلال پیکانی، تهران: حکمت.
۲۱. کشفی، عبدالرسول، (۱۳۸۵)، «دسته‌بندی نظریه‌های توجیه معرفت‌شناسی»، نامه‌ی حکمت، شماره‌ی ۸.
۲۲. نیازاده، ام‌البنی، (۱۳۸۹)، دیدگاه غزالی درباره‌ی اراده و نقش آن در تبیین فلسفه‌ی اخلاق، تهران: دانشگاه پیام‌نور.
23. Edwards, Pool, (1967), The Encyclopedia Of Philosophy, London: Collier Macmillan.
 
24. Hajek, Alan, (2004), “Pascal Wager”, The Stanford Encycolopedia Of Philosophy (Spring 2004 Edition), Edward N.Zalt (ed.), URL=(http;//Plato, Stanford. Edu/ archives/ Spr 2004/ entries/ Pascal Wager/).
 
25. Johnson, Lawrence E, (1992), Focusing on Truth, London, New York: Rutledge.
 
26. Jordan, Jeff, (1986), “Duff and the Wager”, Analysis, Vol 46.
 
27. Rescher, Nicholas, (1985), Pascal Wager: A Study Of Practical Reasoning in Philosophical Theology, Notre Dame: University Of Notre Dame.
 
28. Steup, Mattias, (1995), An Introduction To Contemporary Epistemology, New Jersey: Prentice Hall, Upper Saddle River.