A Comparative Study of Ibn Sina's and Mulla Sadra's Approaches to the Problem of Correspondence

Document Type : Research Paper

Author

Abstract

In this paper we will study the problem of correspondence of the mental subject to the existent object from Ibn Sina's and Mulla Sadra's viewpoints. Following peripatetic principles, Ibn Sina believed in a kind of abstraction and correspondence in quiddity but in the last chapter of his Isharat, accepting a kind of intuitive perception, he considers the soul as a dynamic and evolutionary entity. So he acknowledges that the theory of abstraction is inefficient in justifying intuitive perception. He says that the soul by ontological and epistemological evolution can reduce its doubtfulness and acquire some true knowledge without abstracting it from objective reality.
This problem finds a better discipline in Mulla Sadra's approach. He explicitly acknowledged the ineffectiveness of the abstraction process. Based on the thery of corporeal formation of the soul, he considers doubtfulness and indistinction of perceptions as a result of ontological defect of the soul. Having a different view on knowledge and its nature, he considers essential evolution of soul as the ladder of its improvement in knowledge. He believes that to the extent that the soul improves in essential evolution it acquires clearer conceptions.     

Keywords


1. قرآن مجید.
2. ابن سینا، (1376)، الالهیات من کتاب الشفا، تحقیق حسن حسن زاده آملی، قم: بوستان کتاب.
3. ــــــــ، (1375)، النفس من کتاب الشفا، تحقیق حسن حسن زاده آملی، قم: بوستان کتاب.
4. ــــــــ، (1383)، الاشارات و التنبیهات، با شرح خواجه، تحقیق کریم فیضی، قم: مطبوعات دینی.
5. ــــــــ، (1379)، التعلیقات، قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
6. ــــــــ، (1358)، حدود یا تعاریف، ترجمه‌ی محمد فولادوند، تهران: انجمن فلسفه ایران.
7. ــــــــ، (1373)، عیونالحکمه، تحقیق احمد حجازی، تهران: مؤسسه الصادق.
8. ــــــــ، (1363)، المبدأوالمعاد، به اهتمام عبدا... نورانی، تهران: انتشارات مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مک‌گیل.
9. بهشتی، احمد، (1382)، غایات ومبادی، شرح نمط ششم از کتاب الاشارات و التنبیهات، قم: بوستان کتاب.
10. پوپر، کارل ریموند، (1388)، منطق اکتشاف علمی، ترجمه‌ی سید حسین کمالی، تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
11. سهروردی، (1380)، مجموعه مصنفات شیخ اشراق،  تصحیح و مقدمه‌ی هانری کربن ودیگران، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی.
12. فیاضی، غلامرضا، (1386)، درآمدی بر معرفت شناسی، تدوین و نگارش مرتضی رضایی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
13. ملاصدرا، (1382)، الشواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه، قم: انتشارات بوستان کتاب.
14. ــــــــ، (1429ه.ق)، الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، قم: طلیعه النور.
15. ــــــــ، (1392ه.ق)، المسایل القدسیه (رسائل فلسفی)، تعلیق و تصحیح سید جلال‌الدین آشتیانی، مشهد: انتشارات دانشکده الاهیات و معارف اسلامی مشهد.
16. ــــــــ، (1363)، رساله التصور و التصدیق، قم: انتشارات بیدار.
17. ــــــــ، (1381)، المبدأ و المعاد، تصحیح و تحقیق محمد ذبیحی و دیگران، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
18. کشفی، عبدالرسول، (1383)، «تعریف سه جزیی معرفت و شرط چهارم»، نامه حکمت، بهار و تابستان.
19. طباطبائی، محمدحسین، (1385)، نهایه الحکمه، تحقیق غلامرضا فیاضی، قم: انتشارات مؤسسه امام خمینی.
20. موزر، پل، مولدر و تروت، (1387)، درآمدی موضوعی بر معرفت شناسی معاصر، ترجمه‌ی رحمت الله رضایی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).