The Relationship between God and the World in the Mirror of Wisdom and Revelation

Document Type : Research Paper

Author

Abstract

What can we say about the relationship between God and his creatures after creating them? In response to this question, some people have denied any connection between God and his creatures after the act of creating. They believe that the world will remain independent of its creator. There are others who acknowledge a relationship between the creator and the creature. Plato and some Muslim theologians, although differently, believed that the relationship between God and the world is the same as the relationship between the builder and the artifact. Aristotle says that this relationship is the same as the relationship between a moving thing and the one who cause it to move. Stoicism believed that the relationship between God and the world is the same as the relationship between soul and body. This view is in some ways, similar to the view of Muslim mystics. Plotinus speaks of the emanation. His view had a large impact on future theological, philosophical and mystical schools. Reincarnation and the incorporation is also another interpretation of this relationship that is attributable to Christians and a group of Sufis.
            This paper reviews and criticizes the mentioned theories and then, in terms of dependent and independent beings, offers another explanation for the relationship between God and the world. So the creatures are completely dependent on God, otherwise, they will have some kind of independence in the face of God and this is unacceptable. This view is based on the transcendental philosophy and also is compatible with the teachings of religion.     

Keywords


1. قرآن کریم.
2. نهج البلاغه، (1382)، ترجمه محمد دشتی، قم: مؤسسه فرهنگی و تحقیقاتی امیرالمؤمنین.
3. آگوستین، (1380)، اعترافات، ترجمه‌ی سایه میثمی، تهران: دفتر پژوهش و نشر سهروردی.
4. آملی، سید حیدر، (1368)، جامع الاسرار و منبع الانوار، تهـــران: انتشـــارات علمی و فرهنگی. 
5. ابن سینا، (1993)، الاشارات و التنبیهات، به کوشش سلیمان دنیا، بیروت: مؤسسة النعمان للطباعة و النشر.
6. ابن عجیبه، احمد بن محمد، (1419)، البحر المدید فى تفسیر القرآن المجید، تحقیق احمد عبدالله قرشى رسلان، قاهره: ناشر: دکتر حسن عباس زکی.
7. ابن عربى، ابو عبدالله محى الدین محمد، (1422)، تفسیر ابن عربى، تحقیق سمیر مصطفى رباب، بیروت: داراحیاء التراث العربى.
8. ـــــــــ، (1370)، فصوص الحکم، تعلیقات ابوالعلا عفیفی، تهران: انتشارات الزهراء.
9. ارسطو، (1379)، متافیزیک، ترجمه‌ی شرف الدین خراسانی، تهران: انتشارات حکمت.
10. افلاطون، (1351)، تیمائوس و کریتیاس، ترجمه‌ی محمد حسن لطفی، تهران: انتشارات خوارزمی.
11. بریه، امیل، (1352)، تاریخ فلسفه در دوره‌ی یونانی، ترجمه‌ی علی مراد داودی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
12. ثقفى تهرانى، محمد، (1398ق)، تفسیر روان جاوید، تهران: انتشارات برهان.
13. جامی، عبدالرحمن، (1356)، نقد النصوص، به کوشش ویلیام چیتیک، تهران: انجمن حکمت و فلسفه.
14. ــــــــــــــــــ، (1360)،  لوایح و لوامع، تهران: کتابفروشی منوچهری.
15. خمینی، روح الله، (1406)، تعلیقات علی شرح فصوص الحکم و مصباح الانس، تهران: مؤسسه‌ی پاسدار اسلام.
16. خمینى، سید مصطفى، (1418)، تفسیر القرآن الکریم، بی‌جا: موسسه‌ی تنظیم و نشر آثار امام خمینى( ره).
17. رحیمیان، سعید، (1381)، فیض و فاعلیت وجودی از افلوطین تا صدرالمتالهین، قم، بوستان کتاب.
18. سهروردی، شهاب الدین یحیی، (1380)، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، به کوشش هانری کربن و سید حسین نصر و نجفقلی حبیبی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
19. شریف، میر محمد، (1362)، تاریخ فلسفه در اسلام، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
20. صدوق، محمدبن علی، (بی‌تا)، التوحید، به کوشش غفاری و حسینی طهرانی، قم: انتشارات اسلامی.
21. صلیبا، جمیل، (1366)، فرهنگ فلسفی، ترجمه‌ی منوچهر صانعی دره بیدی، تهران: انتشارات حکمت.
22. ضیاء نور، فضل الله، (1369)، وحدت وجود، تهران: انتشارات زوار.
23. طوسی، نصیرالدین، (1367)، کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، قم: انتشارات شکوری.
24. فارابی، ابونصر، (1995)، آراء اهل المدینه الفاضله و مضاداتها، مقدمه و شرح و تعلیق علی بو ملحم، بیروت: مکتبه الهلال.
25. ــــــــــــــ، (1375)، فصوص الحکم، به کوشش حسن‌زاده آملی، تهران: مرکز نشر فرهنگی رجاء.
26. فیبل من، جیمز کرن، (1375)، آشنایی با فلسفه‌ی غرب، ترجمه‌ی محمد بقایی، تهران: انتشارات حکمت.
27. کاپلستون، فریدریک، (1368)، تاریخ فلسفه، ترجمه‌ی سید جلال الدین مجتبوی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی و انتشارات سروش.
28. کاشانى، عبدالرزاق، (1370)، شرح فصوص الحکم، قم: انتشارات بیدار.
29. لاهیجی، عبدالرزاق، (1401)، شوارق الالهام، تهران: مکتبة الفارابی.
30. مدرس زنوزی، ملاعبدالله، (1371)، انوار جلیه، تصحیح: سید جلال الدین آشتیانی، تهران: انتشارات امیر کبیر.
31. مصطفوى، حسن، (1360)، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
32. مطهری، مرتضی، (1377)، مجموعه آثار، تهران: صدرا.
33. ملاصدرا، (1981-1990)، الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة،  بیروت: دار احیاء التراث العربی.
34. ـــــــــ، (1360)، الشواهد الربوبیة، تصحیح سید جلال الدین آشتیانی، تهران: انتشارات مرکز نشر دانشگاهی.                          
35. ـــــــــ، (1366)، تفسیر القرآن الکریم، تحقیق: محمد خواجوى، قم: انتشارات بیدار.
36. یاسپرس، کارل، (1378)، اسپینوزا، ترجمه‌ی محمد حسن لطفی، تهران: طرح نو.
37. ـــــــــــــــ، (1357)، افلاطون، ترجمه‌ی محمد حسن لطفی، تهران: انتشارات خوارزمی.
38. ـــــــــــــــ، (1363)، فلوطین، ترجمه‌ی محمد حسن لطفی، تهران: انتشارات خوارزمی.