The concept of God in OTHEOLOGIA with the influence of Aristotle's thought

Document Type : Research Paper

Author

Associate Professor of payamenoor university

Abstract

Quiddity the meaning and discussion of the concept of God is one of the important discussions of philosophical theology. In the history of Philosophy, God is Existence, Cause, Good and intellect. Existence is associated with Act and cause. Otheologia in Mimar the fifth, to explain Quiddity of God, begin of Being of God. But he uses light and brightness to better explain God. In explaining his Being, it including the cause of being and cause of thought. According to relation between Actuality, Cause and Being, According to in Oteologia God begin with Being, Our Issue is whether it is possible to say that the god of Otheology is the God of existence. Affected by Aristotle in this regard? Questions will be asked to investigate this Issue, what does mean Being? What are the reasons for the use of Act and cause to existence in the context of God in Otheology? How is the ratio of existence, reality and causation explained? Can light be interpreted existentially? Considered the lightness of the light as God's being? Oteology God is existence that is not substance, and is Act that is not Form and differs in this respect with Aristotle. But because it is causal cause and it creates depend on an opinion Affected by Aristotle. We discuss this in more detail below.

Keywords

Main Subjects


. ارسطو (۱۳۹۲)، ترغیب به فلسفه؛ درباره‌ی فلسفه و پاره‌ای ازآثار گم‌شده‌ی دیگر، ترجمه‌ مجتبی درایتی، حمیدرضا محبوبی آرانی، تهران: انتشارت دانشگاه تهران.
۲. ارسطو ( ۱۳۸۴)، متافیزیک، ترجمه‌ی شرف الدین خراسانی، چ۳، تهران: انتشارات حکمت.
۳. افلاطون )۱۳۸۲(، مجموعه آثار، ترجمه محمدحسن لطفی، ج۲، تهران: خوارزمی.
۴. انتظام، سید محمد (۱۳۸۷)، اثولوجیا و حکمت متعالیه صدرالمتألهین، پایان‌نامه‌ی دکتری، قم: دانشگاه قم.
۵. توازیانی، زهره (۱۳۸۷)، «عناصر افلوطینی در اندیشه‌ی ابن‌سینا در تبیین بعضی از صفات علت اولی»، حکمت سینوی، سال دوازدهم. صص: ۵۲-۷۴.
۶. حکمت، نصرالله (۱۳۸۹)، متافیزیک ابن‌سینا، تهران: الهام.
۷. فارابی، ابونصر (۱۹۸۶)، الحروف، مقدمه و تحقیق محسن مهدی، بیروت: دارالمشرق.
۸. فلوطین (۱۴۱۳)، افلوطین عند العرب، محقق عبدالرحمن بدوی، الطبعه الثالثه، قم: انتشارات بیدار.
۹. فلوطین (۱۳۷۸)، اثولوجیا، ترجمه و شرح حسن ملکشاهی، تهران: سروش.
۱۰. قوام‌صفری، مهدی )۱۳۷۲(، «جایگاه الهیات در طبقه‌بندی ارسطو از علم»، دانشکده ادبیات و علوم انسانی تبریز، شماره ۱۴۸و۱۴۹. صص: ۱۲۵-۱۴۸.
۱۱. کندی )۱۳۸۷(، مجموعه رسائل کندی، محمود یوسف‌ثانی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
12. Adamson, Peter, (2002),The Arabic Plotinus, A Philosophical Study of the Theology of Aristotle, London: Duckworth.
13. ____________, (2002), “ Before Essence and Existence: Al-Kindis Conception of Being”, Journal of the History of Philosophy, Volume 40, Number3, July, pp. 297-312.
14. Bradshaw David, (1999), “Neoplatonic Origins of the Act of Being”, The Review of Metaphysics, Vol.53. No. 2, pp 383-401.
15. Brentano, Franz, (1975), On Several Senses of Being in Aristotle, Ed& trans. Rolf George, University of California Press.
16. Koninck, (1994),“Thomas de, Aristotle on God as Thought Thinking Itself”, The Review of Metaphysics, Vol. 47, No. 3, pp. 471-515.
17. Rist, john M., (1973), “The one of Plotinus and the God of Aristotle”, The Review of Metaphysics, Vol.27, no. 1, 75-87.
18. Stephen Menn, (1992), “Aristotle and Plato on God as Nous as the Good”, The Review of Metaphysics, Vol. 45. No. 3. Pp. 543-573.
19. Taylor, Richard C., (1998), “Aquinas, the Plotiniana Arabica and the Metaphysics of Being and Actuality”, Journal of the History of Ideas, Vol. 59, No. 2, pp. 217-239.
20. Wolfson, H.A., (1952), “Albinus and Plotinus on Divine Attributes”, Harvard Theological Review, Vol 45. Issue 02. Pp 115-130.