A Comparative Study of Heraclitus’ and Mulla Sadra’s Views on the Substantial Movement of Natur

Document Type : Research Paper

Author

Abstract

One of the issues which have always been controversial in the history of philosophy is the essential movement in nature or in a more general term nature’s change and becoming. In the history of philosophy, philosophers have been always undecided between the idea of change and the idea of stability. Some have entirely denied the reality of movement and considered the obvious changes and revolutions as the unreal constructions generated by mind. Some others, however, have talked about movement and change as an undeniable truth and set it as the foundation of their philosophical system. Heraclitus is the first Greek philosopher who has denied immovability and spoken about the permanent change and movement of natural objects. Among the Muslim philosophers it is Mulla Sadra that more than all others has discussed the substantial movement of objects and considered it as one of the most important principles of his transcendental theosophy. Heraclitus elucidates change and becoming in nature based on four important principles of his philosophy namely logos, change, opposition and unity within multiplicity. He views change as the fundamental, general and influential principle in nature. Mulla Sadra also basing on important principles of his philosophy such as priority of being and gradation of being has deemed movement as an analytical accident of being, and proved that the motional aspect of objects could not be separated from their ontological aspect. This article, after analyzing Heraclitus’ thoughts and comparing them with those of Mulla Sadra, concludes that despite the obvious differences which exist between the worldviews of these two philosophers, it is possible to give an interpretation which reveals similarity of their ideas about the substantial movement in nature.

Keywords


۱. ابن سینا، حسینبنعبدلله، (۱۴۰۵)،الشفاء (الطبیعیات فی السماع الطبیعی)، تحقیق ابراهیم مدکور، قم: منشورات مکتبة آیة الله المرعشی النجفی.
۲. ارسطو، (۱۳۸۹)، متافیزیک، ترجمه‌ی شرف‌الدین خراسانی، تهران: حکمت.
۳. ____، (۱۳۸۹)، درباره‌ی نفس، ترجمه‌ی علی‌مراد داودی، تهران: حکمت.
۴. اعلم، امیر جلال‌الدین، (۱۳۸۷)، دانشنامه‌ی ملخص فلسفه و فیلسوفان غرب، تهران: امیرکبیر.
۵. الهی قمشه‌ای، محی‌الدین مهدی، (۱۳۷۹)، حکمت الهی عام وخاص، تصحیح بوشهری‌پور، تهران: روزنه.
۶. بریه، امیل، (۱۳۷۴)، تاریخ فلسفه، ترجمه‌ی علی‌مراد داوودی، ج ۱، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
۷. خراسانی، شرف‌الدین، (۱۳۸۷)، نخستین فیلسوفان یونان، تهران: علمی و فرهنگی.
۸. راسل، برتراند، (۱۳۷۳)، تاریخ فلسفه‌ی غرب، ترجمه‌ی نجف دریابندری، ج ۱، تهران: پرواز.
۹. ربانی شیرازی، عبدالرحیم، (۱۳۵۹)، حرکت در طبیعت از دیدگاه دو مکتب، تهران: حکمت.
۱۰. شهرستانی، محمد بن عبدالکریم، (۱۴۲۱)، الملل و النحل، بیروت: دارالمعرفة.
۱۱. شیرازی، صدرالدین محمد، (۱۹۸۱)، الحکمه المتعالیه فی اسفار العقلیه الاربعه، ج ۱ - ۳ و ۵، بیروت : دار احیاء التراث العربی.
۱۲. _______________، (۱۳۸۲)، الشواهد الربوبیه، باشراف استاد سید محمد خامنه‌ای، تصحیح محقق داماد، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
۱۳. _______________، (بی‌تا)، شرح الهدایه الاثیریه، بی‌جا.
۱۴. _______________، (۱۳۷۸)، المظاهر الالهیة، تصحیح استاد سید محمد خامنه‌ای، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
۱۵. _______________، (۱۳۸۱المشاعر، ترجمه‌ی هانری کربن، ترجمه‌ی فارسی کریم مجتهدی، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
۱۶. _______________، (۱۳۸۹)، مجموعه رسائل فلسفی (رسالة فی الحشر)، با اشراف استاد سید محمد خامنه‌ای، تصحیح سعید نظری توکلی، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
۱۷. _______________، (۱۳۸۶مفاتیح الغیب، با نظارت استاد سید محمد خامنه‌ای، تصحیح نجف‌قلی حبیبی، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
۱۸. _______________، (۱۳۷۸رسالة فی الحدوث العالم، با اشراف استاد سیدمحمد خامنه‌ای، تصحیح سید حسین موسویان، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
۱۹. قیصری، داوود، (۱۳۷۵)، شرح فصوص الحکم، به تحقیق جلال‌الدین آشتیانی، تهران: علمی و فرهنگی.
۲۰. کاپلستون، فردریک، (۱۳۷۵)، تاریخ فلسفه (یونان و روم)، ترجمه‌ی جلال‌الدین مجتبوی، ج ۱، تهران: علمی فرهنگی.
۲۱. کاوندیش، ‌ای پی، (۱۳۷۷)، نخستین فیلسوفان یونان، ترجمه‌ی خشایار دیهیمی، تهران: کوچک.
۲۲. گاتری، دبلیو. کی سی، (۱۳۷۶)، تاریخ فلسفه‌ی یونان، ترجمه‌ی مهدی قوام صفری، تهران: فکر روز.
۲۳. مطهری، مرتضی، (۱۳۷۹)، حرکت و زمان در فلسفه‌ى اسلامی، ج ۱ و ۲، تهران: حکمت.