An Investigation into Islamic Thought 1 from Critical Discourse Analysis Approach

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

This paper aims at investigating into Islamic Thought I from a critical discourse analysis approach in order to find to what extent the authors watch objectivity in presenting the material. The study follows Van Djik (2003) as its practical framework. Since it is impossible to cover the whole content of the book in such a short study, we decide to study two parts of it, entitled: "God's existence" and "Evil Problem". Based on the study, there are a number of methodical problems in presenting the material as follows: using unsound and imperfect argumentations, presenting unrelated examples, trying to highlight superiority of pros' views over those of cons, implementing negative expressions to humiliate the critics, and exaggerating in descriptions. It is recommended that the authors reconsider their methodical approach in preparing next edition of the book.     

Keywords


1. آقا گل­زاده، فردوس. (1385)، تحلیل گفتمان انتقادی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
2. حجتی، سیدرضا. (1390)، گفتمان مناظره‌ای: بررسی ساز و کارها و ساختار گفتمانی مناظره‌های تلویزیونی دهمین انتخابات ریاست جمهور ایران- خرداد 1388، تهران: نشر ساقی.
3. سبحانی، جعفر. و محمدرضایی، محمد. (1389)، اندیشه­ی اسلامی 1، قم: دفتر نشر معارف.
4. فتاحی، س. (۱۳۸۹)، تحلیل گفتمان نامزدهای جریان‌های اصلاح طلب و اصولگرا در انتخابات ریاست جمهوری دور دهم، پایان نامه‌ی کار‌شناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
5. فیاض، ایراندخت. (۱۳۸۶)، بررسی فراتحلیلی محتوای کتاب‌های درسی در رابطه با ارزش‌های اسلامی - ایرانی، گرفته شده از: http://www.noormags.com.
6. منصوری، علی. و فریدونی، آذیتا. (۱۳۸۸)، تبلور هویت ملی در کتب درسی: بررسی محتوایی کتاب فارسی دوره‌ی ابتدایی، گرفته شده از: http://www.noormags.com.
7. موسی‌پور، نعمت اله. (۱۳۷۰)، ارزشیابی شیوه‌ی ارائه‌ی محتوای کتاب‌های فرهنگ اسلامی و تعلیمات دینی مقطع ابتدایی، گرفته شده از: http://www.noormags.com.
8. مهریزی، مهدی. (1386)، نقد یک کتاب درسی، گرفته شده از: http://www.noormags.com/View/GetFile.ashx?ArticleId=77341&Type=PDF&LID=1.
9. وحیدیان کامیار، تقی. (۱۳۸۷)، دستور زبان فارسی دوره‌ی راهنمایی: همچنان در بند سنت، گرفته شده از:  http://www.noormags.com.
10. یارمحمدی، لطف ا.... (1383)، گفتمان‌شناسی رایج و انتقادی، تهران: هرمس.
11. Bloor, M. & Bloor, T., (2007), The Practice of Critical Discourse Analysis, London: Hodder Education.
12. Deghat, S., (2009), The CDA of the USA 2008 Presidential Campaign Speeches of Democratic Candidates with Respect to their Gender and Race. Unpublished MA thesis, Shiraz, Iran.
13. Fairclough, N. L., (1995a), Critical Discourse Analysis: The Critical Study of Language, Longman: Harlow, UK.
 
14. Hodge, R.I.V., & Kress, G.R., (1979), Language as Ideology, London: Rutledge and Kegan Paul.
 
15. Makki, M., (2011), The Representation of Other Countries in the Iranian TV News Programs: ACDA Perspective, M.A. Disseration, Shiraz University, Shiraz, Iran.
 
16. Rahimi, A., & Sahragard, R., (2007), Critical Discourse Analysis, Tehran: Jungle.
 
17. Thomas Tymoczko, Jim Henle, James M. Henle,(2000), Sweet Reason: A Field Guide to Modern Logic, Birkhäuser.
18. Van Dijk, T.A., (1984), Prejudice in Disocurse, Amsterdam: Benjamins.
19. Van Dijk, T. A., (2003), Ideology and Discourse Analysis, Retrieved from: www.discourses.org.
20. Van Dijk, T.A., (1995), “Ideological Discourse Analysis”, In E. Ventola & A. Solin (Eds.), New Courant [Special issue], Interdisciplinary Approaches to Discourse Analysis, 4, pp.135–161.