دانشگاه شیرازفصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز2251-6123134920140121The Subjective Approach and Acceptability of Criteria in the Interpretation of Textsرویکرد ذهنیگرا و معیارپذیر تفسیر126247010.22099/jrt.2014.2470FAعلی فتحیاستادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه0000-0003-3843-2493محمدباقر سعیدی روشندانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20121001One of the fundamental issues in the interpretation of texts is acceptability of criteria since the validity of interpretation is based on the validity of criteria. The goal of interpretation of texts, particularly the sacred texts, is to recognize the intention of the author. Hence the current approach in the interpretation of the texts, especially the sacred ones, is based on the acceptability of criteria which had been the dominant hermeneutical tradition in the west for a long time but it encountered with considerable challenges since the subjective approaches of interpretation rise in the recent period. In this article, we criticize the arguments of approaches in question, concluding that the main problem with these approaches is neglecting the objective realities as well as the rationalist and linguistic principles. Not only the proofs do not support the event of understanding as well as independence and indeterminacy of the meaning of text, but also they are inconsistent with the goal and intention of the author, especially regarding the sacred texts. یکی از مسائل بنیادین در تفسیر متون، معیارپذیری آن است، چراکه اعتبار تفسیر بر آن مبتنی است. هدف از تفسیر متون، بهویژه متون دینی، پی بردن به مراد مؤلف ­است. از این­رو رویکرد رایج در تفسیر متون، بهویژه متون دینی، بر اساس معیارپذیری بوده ­است. همین رویکرد در سنت تفسیری غرب نیز مدتها حاکم بوده است. اما با ظهور رویکردهای ذهنی­گرای تفسیری در دورههای اخیر، معیارپذیری تفسیر متون با چالش­های درخور اعتنایی مواجه شده­است؛ این مقاله با بررسی و نقد ادله و مستندات رویکردهای یادشده در تفسیر، به این نتیجه رهنمون می­شود که مشکل اساسی این نوع رویکردها، نادیده گرفتن واقعیات عینی و نیز اصول عقلایی و زبان­شناختی است؛ واقعه­انگاری تفسیر، استقلال معنا و عدم تعین معنای متن افزون بر آنکه پشتوانهی علمی و استدلالی ندارد، در فهم متون، بهویژه متون دینی، با غرض و هدف پدید آورندهی آن ناسازگار است. دانشگاه شیرازفصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز2251-6123134920140121Deliberation on Non- cognitivism in the Scope of Political Philosophy from the Viewpoints of Western and Muslim Philosophersبررسی نظریهی «معرفت ناگرایی سیاسی» از منظر فیلسوفان غربی و متفکران2748247110.22099/jrt.2014.2471FAاحمد واعظیدانشیار دانشگاه باقرالعلوم(ع)Journal Article20121009The sphere of political philosophy like other branches of the practical philosophy consists of the evaluative and normative propositions. Some skeptical analysis about the nature of the normative and evaluative propositions have terminated some thinkers to advocate "non cognitivism" in the field of political philosophy. According to such non-cognitivism all obligatory, normative and moral statements concerning the political thinking are not subject to knowledge and belief. <br />This essay aims to assess and criticize the main arguments that have been mentioned in favor of the political non-cognitivism as well as reviewing of the result of non-cognitivism in the sphere of political philosophy. Furthermore the article tries to evaluate the possibility of non-cognitivism in the Islamic political thinking based on the theory of conventional perceptions that makes no room for establishment of any argument for the normative propositions. <br />The article shows that some disagreements concerning the political judgments and propositions provide no evidence for non-cognitivism. In addition the essay proves that our value-judgments about political subjects, at least in some cases, could be divided in to valid in valid, and right wrong and many of the political propositions are subject to reasoning.فضای فلسفهی سیاسی نظیر دیگر شاخههای حکمت عملی، مشتمل بر قضایای ارزشی و هنجاری است. تحلیل­های شکاکانه نسبت به ماهیت قضایای هنجاری و ارزشی عدّهای را به «معرفتناگرایی» و رویکردی غیر شناختگرایانه نسبت به حوزهی فلسفهی سیاسی کشانده است که بر اساس آن، گزارههای الزامی و ارزشی و اخلاقیِ مربوط به اندیشهی سیاسی را از سنخ باور و تصدیق و معرفت ندانند. در مقالهی حاضر، ضمن بررسی و نقد ادلهی مهم «معرفتناگرایی سیاسی» به پی­آمدها و نتایج این معرفتناگرایی در قلمرو فلسفهی سیاسی اشاره شده است. همچنین مقاله کوشیده است در فضای تفکر سیاسی اسلامی نیز از احتمال گرایش به «معرفتناگرایی» بر اساس تحلیل ادراکات اعتباری و عدم امکان اقامهی استدلال در قضایای هنجاری و ارزشی بحث نماید.<br /> از نتایج این تحقیق، اثبات این نکته است که وجود عدم توافق در پارهای از داوریها و گزارههای حوزهی سیاست، هرگز دلیلی بر «معرفت­ناگرایی» نخواهد بود، همچنان که نشان خواهد داد که دستکم برخی از داوریهای ارزشی ما راجع به موضوعات سیاسی به «معتبر» و «نامعتبر» و «درست» و «نادرست» تقسیم میشوند و بسیاری از گزارههای حوزهی سیاست استدلالپذیر است.دانشگاه شیرازفصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز2251-6123134920140121The Nature of Dreams from the Viewpoints of al-Farabi, Suhrawardi, and Ibn al-Arabiماهیت خواب و رؤیا از نگاه فارابی، سهروردی و ابنعربی4968247210.22099/jrt.2014.2472FAوحیده حدادکارشناس ارشد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهانمحمد بیدهندیاستادیار دانشگاه اصفهانJournal Article20121029The meaning and status of dreams in Philosophy is an issue discussed by most of the outstanding philosophers on their philosophical principles. From the Muslim theosophers’ viewpoint, the dream is a result of distancing the spirit from the external senses and approaching towards the internal powers. Sometimes human beings perceive the realities of existence as well as the future events through the realm of dreams and accordingly reach the intuitive knowledge. In his explanation of the veridical dream, Suhrawardi believes that the standpoint of the manifestation of images in dream is the soul while its main origins are the celestial souls. According to al-Farabi, dream is an idea created by imagination and its capacity increase due to separation from daytime activities during sleep. In his point of view, one can become united with the active intellect through imagination but that power is exclusive to the elected people. According to Ibn al-Arabi, the dream world is the world of symbols in which one must find the dream symbols in order to recognize the meaning of dreams. He treats the dream as the first origin of receiving the divine revelation for the people of blessing.معنا و جایگاه خواب و رؤیا در فلسفه بحثی است که کمتر فیلسوف برجستهای از آن غافل مانده و به بررسی آن از منظر اصول و مبانی فلسفی خود نپرداخته باشد. در نظر حکمای اسلامی، رؤیا حاصل فاصله گرفتن روح از حواس ظاهری و میل آن به قوای باطنی است، به این معنی که انسان گاهی در عالم خواب به ادراک حقایق هستی و وقایع آینده موفق میشود و از این رهگذر، به ادراک و معرفت شهودی دست مییابد. این احوال اگر در عالم خواب طبیعی است و در صورتی که ضعیف و مبهم باشد، پیام آن باید با تأویل و «رؤیای صادقه»، پیش آید، در صورتی که شفاف باشد تعبیر، روشن میشود. سهروردی در تبیین مسألهی خواب و رؤیای صادقه، جایگاه ظهور صور رؤیا را نفس، و منشأ اصلی آن را نفوس فلکی میداند. از نظر فارابی، رؤیا صورتی ذهنی است که به وسیلهی خیال ایجاد میشود و هنگام خواب و بر اثر قطع رابطه با فعالیتهای زمان بیداری، گنجایش آن افزایش مییابد. فارابی به این قائل میشود که شخص به مدد خیال، قادر است با عقل فعال متّحد شود، لاکن چنین قدرتی تنها در دسترس افراد ممتاز و برگزیده است. از نظر ابن عربی، دنیای رؤیا دنیای رمز و نماد است و برای فهم معنای رؤیا باید مآل نمادهای رؤیایی را پیدا کرد. وی خواب را نخستین مبدأ تلقی وحی الاهی برای اهل عنایت میداند.دانشگاه شیرازفصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز2251-6123134920140121An Analytic Study of the Characteristics of Attributes of Divine Actsتحلیلی از ویژگیهای صفات افعال الاهی69100247310.22099/jrt.2014.2473FAجعفر شانظریدانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهانمهدی منصوریکارشناس ارشد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهانJournal Article20120707The knowledge of God or the knowledge of the Principle of Existence has been one of the main human concerns. In response to that concern, a major part of the doctrines of revealed religions has been dedicated to His description. As knowledge of the Divine Essence, however, is not possible according to rational and textual arguments, theosophers and theologians as well as the revealed doctrines limit the knowledge of God to the attributes realm, dividing the Divine attributes into two categories: the essential attributes and the active attributes. The essential attributes, taken from the perfect Divine Essence, have characteristics. Similarly, the active attributes, taken from the Divine Acts, have their own features.شناخت خداوند یا همان مبدأ هستی همواره یکی از دغدغههای اصلی بشر بوده است. از اینرو بخش عمدهای از آموزههای ادیان آسمانی نیز در پاسخ به این دغدغه، به توصیف او اختصاص یافته است. اما از آن جهت که شناخت ذات او به دلایل عقلی و نقلی امکانپذیر نیست، حکمای الاهی و متکلمان و آموزههای وحیانی شناخت خداوند را در قلمرو صفات دانسته و صفات الاهی را به صفات معرِّف ذات و صفات مفسر فعل الاهی تقسیم نمودهاند. همانطور که صفات معرّف ذات و برگرفته از ذات کامل الاهی دارای ویژگیهایی است، صفات فعلی نیز که برگرفته از افعال الاهی است، دارای ویژگیها و معنای خاصی است.<br /> دراین مقاله، برآنیم تا بهلحاظ نظام معنایی، تفسیری هماهنگ و معنادار از صفات فعل ارائه داده، ویژگیهای خاص صفات فعلی را از دیدگاه متکلمان و حکماء مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم.دانشگاه شیرازفصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز2251-6123134920140121An Approach to Modification of Genetic Structure in Order to Curb Human Evilsرهیافت اصلاح ساختار ژنتیک در حل مسألهی شرور انسانی101126247410.22099/jrt.2014.2474FAرضا نیرومنددانش آموختهی دکتری دانشگاه فردوسیمرتضی حسینی شاهرودیااستاد دانشگاه فردوسی مشهدسعید نظری توکلیاستادیار دانشگاه تهرنJournal Article20120209Utilizing of scientific human power and human creativity in restricting of evils and preventing of their spreading is one of the cases we can cooperate God in settlement of evils. <br />A lot of bad moral attributes and dispositions and evil behaviors have biological and genetic basis. The genetic engineering technology gives us opportunity to have such a genetic features to avoid evils as much as possible. So in first step, using gene therapy we can prevent some physical and moral defects and their transmission to next generations. Then, by genetic engineering technology we can find human that have a high percentage of desirable physical, intellectual moral and divine attributes and characters. In this way, significant number of human evils disappears from the life. <br />In this paper we have assessment the modification of genetic structure as a fundamental approach to settlement of human evils.بهره بردن از قدرت علمی و خلاقیت انسان در محدود کردن و پسراندن شرور و جلوگیری از گسترش آن از مصادیق همکاری با خالق و یاری دادن به خداوند در حل مسأله شر محسوب میشود.<br /> بسیاری صفات بد اخلاقی و خلق و خویهای ناپسند و در نتیجه شخصیت و رفتار شرورانه پایهی زیستی و ژنتیکی دارند. فنآوری مهندسی ژنتیک این امکان را به ما میدهد که از ویژگیهایی در ژنهایمان برخوردار باشیم که تا سرحد امکان، کمتر گرفتار شرور گردیم. بنابراین در قدم نخست، با بهرهگیری از ژندرمانی میتوان از پیدایش برخی از نواقص جسمانی و اخلاقی و انتقال آن به نسلهای بعدی جلوگیری کرد و سپس با مهندسی ساختار ژنتیکی انسان و در نتیجه اصلاح نژاد بشر، میتوان به انسانی دست یافت که دارای درصد بالایی از صفات و خصوصیات مطلوب جسمانی، عقلانی، اخلاقی و الاهی بوده، تا در نتیجهی آن، شمار چشمگیری از شرور روزمرهی انسانی از صفحهی زندگی محو شود و به دیگر شرور تاریخی پیوندد. <br /> نگارنده رهیافت اصلاح ساختار ژنتیک را در شرایط موجود، راهبردی اساسی و برتر در حل شرور انسانی و دستیابی به خیرات و کمالات ارزیابی کرده و معتقد است که بشریت باید هر چه زودتر تصمیم استفاده از آن را عملی کند.دانشگاه شیرازفصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز2251-6123134920140121The Standpoint of the Theory of Ideas in the System of Transcendental Theosophyجایگاه مثل در نظام حکمت صدرایی127146247510.22099/jrt.2014.2475FAمحمود صیدیدانشجوی دکتری دانشگاه قممحمد بنیانیاستادیار دانشگاه شیرازJournal Article20120919Amongst the Muslim theosophers, Mulla Sadra unprecedentedly put a lot of efforts into the theory of ideas and the doctrine of masters of species. The discussions on the theory of ideas according to the transcendental theosophy could be divided into three main parts: first, responding to the criticisms suggested by the other philosophers; second, representing five arguments in favor of the doctrine of masters of species; third, discussing the standpoint of the theory in the transcendental theosophy in which one can point to such issues as intelligible existence, ontological fundamentality of the ideas and the relativity of the material world, identity of subject and object, identity of the soul and the master of specie, universality of the ideas, material individuals and the archetypes.در میان حکمای اسلامی، صدرالمتألهین بیشترین مباحث را دربارهی ارباب انواع و نظریهی مثل مطرح کرده است؛ بهگونهای که بحث کامل و همهجانبهی این نظریه، قبل از او بىسابقه است. مباحث حکمت متعالیه دربارهی نظریهی مثل به سه بخش تقسیم میشود: ۱. پاسخگویی به تأویلات و اشکالات فیلسوفان دیگر؛ ۲. اقامهی براهین پنجگانه در اثبات ارباب انواع؛ ۳. جایگاه این نظریه در حکمت متعالیه. از جملهی این سه، میتوان به وجود ذهنى، سایه بودن عالم ماده در قیاس با ارباب انواع، از صقع ربوبى بودن مُثل، اتحاد عاقل و معقول و اتحاد نفس با ربالنوع، کلی بودن مثل، صورت نوعیه، غایت افراد مادی بودن مثل و... اشاره کرد.دانشگاه شیرازفصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز2251-6123134920140121Asceticism According to Nietzscheزهد از نگاه نیچه147170247710.22099/jrt.2014.2477FAابراهیم رضاییاستادیار دانشگاه اصفهانعلی کرباسی زاده اصفهانیاستادیار دانشگاه اصفهانJournal Article20120612Although it seems that the philosophy of Nietzsche is an anti-ascetical even anti-moral one prima facie, it is well worth it to make a distinction between the ideal of asceticism and positive piety on the one hand, and a third kind of asceticism in his works, on the other, just on the basis of his assertion on the various ways of sublimation and purification. First and foremost, he rejects the notion of asceticism which results in suspending the process of speculation, will, and innate quality. Then he praises the mirthful ethics of the ancient times where the submissive intellect and the sublimated instinct operate together appropriately. Nonetheless, he points to a third kind of asceticism implicitly: a kind of austerity in the realm of thinking and philosophizing. Thanks to this kind of austerity, a pure thinker, according to Nieztsche, traverses a falsehood atmosphere based on the ideal of asceticism and eventually reaches a more comprehensive perspective with its own characteristics.اگرچه در ظاهر امر چنین مینماید که فلسفهی نیچه، فلسفهای زهد ستیز و ضد اخلاق است، با توجه به تأکید وی بر روشهای مختلف خودسازی و والایش، جای آن دارد که میان آرمان زهد و زهد مثبت و نیز گونهی سومی از زهد، در نوشتههای او تفاوت قائل شد. وی نخست زهدی را که به توقّف و تعلیق فرایند تعقّل و اراده و غریزه ختم میشود، رد میکند و سپس اخلاق سروری عهد باستان را میستاید که در قلمرو آن، عقل مطیع و غریزهی والایشیافته، به خوبی، در کنار یکدیگر فعالیت معمولی خود را ادامه میدهند. با وجود این، او به گونهی سومی از زهد نیز اشاره میکند که نوعی ریاضت در حیطهی اندیشیدن و فلسفیدن است؛ ریاضتی که به یُمن آن، فیلسوف ناب، به تحلیل نیچه، از فضای دروغپردازانهی فلسفهی مبتنی بر آرمان زهد در میگذرد و به چشماندازی فراگیرتر، با خصایص ویژهی خود دست مییابد.دانشگاه شیرازفصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز2251-6123134920140121Meditations on the Rejection of Anagogic Interpretation by the Followers of the School of Separationتأملاتی در تأویل گریزی تفکیکیان171188247810.22099/jrt.2014.2478FAمحمدحسن محمدی مظفراستادیار دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20120630This article intends to suggest some meditations on one of the intellectual fundamentals of the school of Separation, namely trusting in denotations and avoiding anagogic interpretations. We mean by anagogic interpretation a shift from the external meaning into a hidden, internal one. The pro-separations strongly advocate that fundamental and accuse their adversaries (mystics and philosophers) because of violating that principle, committing the anagogic interpretation, and, thus, distancing from pure understanding of the sacred texts. In our meditations, we indicate that anagogic interpretation is an inevitable method in understanding the texts to which every school, including the followers of the school of separation, inevitably resort. There are clear evidences by which one can track the footprints of an understanding preceded by various presuppositions.مقالهی حاضر در پی ارائهی تأملاتی در یکی از مبانی فکری مکتب تفکیک، یعنی مبنای اتکا بر ظواهر و پرهیز از تأویل، است. مراد از تأویل در اینجا برگرداندن لفظ از معنای ظاهر به معنایی است که لفظ در آن ظهور ندارد. تفکیکیان به شدت از این مبنا دم میزنند و غیرتفکیکیان (بهویژه فلاسفه و عرفا) را به عدم رعایت آن و ارتکاب تأویل و دورشدن از فهم ناب و خالص متون مقدس متهم میکنند. در این تأملات، نشان دادهایم که تأویل روشی است که در فهم متون از آن گریزی نیست و همهی مکتبها و فرقهها در مواردی ناچار به کاربرد آن میشوند؛ و از جمله خود تفکیکیان که در آثارشان میتوان ردپای فهم مشوب و آمیخته به پیشانگاشتهها و پیشفرضهای مختلف را مشاهده کرد. دانشگاه شیرازفصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز2251-6123134920140121The Existential Evolution of Human Being in the New Testamentتحول وجودی انسان در عهد جدید189210247910.22099/jrt.2014.2479FAاسماعیل علی خانیاستادیار پژوهشکده حکمت و فلسفه ایرانJournal Article20120701The Spiritual wayfaring and the evolution of human being are among the important issues in the monotheistic religions. In Christianity, the evolution in question could be discussed through different approaches, including mystical, theological, and Biblical ones. On the other hand, that spiritual wayfaring could be evaluated from various aspects: for instance, the standpoint of the spiritual wayfaring in religion; its impression on both mundane and otherworldly life; the ways towards the Divine intimacy, and so on. One of the main questions, however, is on the meaning and the type of the very wayfaring. What does happen to a wayfarer on the way to God when she/he reaches perfection? Is there a real evolution or the wayfarer is called perfect only in a virtual and honorific sense? In this article, we try to discuss that mystical wayfaring according to Christian faith, generally, and the New Testament, especially.از موضوعات مهم در ادیان توحیدی، سلوک و تحول معنوی انسان است. این تحول را در مسیحیت میتوان با رویکردهای متفاوت عرفانی، کلامی و کتاب مقدسی مورد توجه قرار داد. از سوی دیگر، این سلوک معنوی را می­توان از ابعاد گوناگون، نظیر جایگاه آن در دین، تأثیر آن در زندگی دنیوی و اخروی، راه­های تقرب و سلوک به خدا و ... مورد بررسی قرار داد. اما یکی از پرسش­های مطرح در اینجا این است که خود این سلوک به چه معنا و از چه سنخی است. سخن در این است که چه رخ میدهد که سالک الی الله به کمال دست مییابد؛ آیا تحولی حقیقی در او رخ داده است یا تشریفاً او را کامل و مقرب خدا میخوانند؟ در مسیحیت و مشخصاً عهد جدید، این سلوک عرفانی و کمالی، تحولی وجودی، حقیقی، تشکیکی و در عین حال بیشتر اعطایی است و با واژگانی نظیر تقدیس، اتحاد با خدا و مسیح و نورانی شدن بیان میشود؛ که شاکلهی این نوشتار را شامل است.