2024-03-28T19:52:12Z
https://jrt.shirazu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=332
فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز
اندیشه دینی
2251-6123
2251-6123
1388
9
33
تحویلینگری در تعریف دین، از دیدگاه دین پژوهان معاصر غرب (مطالعه ی پنج نظریه پرداز مؤثر)
احد فرامرز
قراملکی
سعیده
سیاری
به طور کل ی ، هیچ گستر ه ای از اندیش ه ، از دام تحویل ی نگری مصون نماندهاست. مطالعات دین نیز از این امر مستثنی نیس ت . این مقاله م ی کوشد این معضلرا در حوز ه ی تعریف دین بررسی نمای د . برای تبیین و توضیح این مطلب، تعاریفدینشناسان و اندیشمندانی مورد بررسی قرار م ی گیرد که در چارچوبمکتب های گوناگونی اندیشیدهاند. رودلف اتو که از طریق تحلیل شهودی،پدیدارشناختی و روانشناختی تجارب دین، امر مقد س را تعریف م ی کند درجنبههای ناعقلانی تجارب عرفانی دچار افراط م ی شود و نم ی تواند تعریفی فراگیرو شایسته ی پیچیدگی های دین ارائه ده د . الیاده مفهوم امر قدسی را بسطمی دهد و امر قدسی را مقابل امر دنیوی قرار م ی دهد، اما او نیز نمیتواند تعریفیمنسجم و همگون ارائه ده د . جان هیک به این نتیجه م ی رسد که یافتن تعریفمشترک، که هم ه ی ادیان را دربرگیر د ، ممکن نیست و بنابراین به جای دین واح د ،از ادیان سخن می گوید و ویژگیهای شایع ادیان را برمیشمارد. ویتگنشتاین دینرا نهادی نظا م مند نمی داند و به جای دی ن ، از عمل دینی سخن م ی گوید و دین رابه عمل تحویل م ی دهد و خصایص عمل دینی را برم ی شمارد. تعریف پل تیل ی خ ازدین، انعکاس دو معنا از آن اس ت : دین در معنای عام ، امر ی غایی و در معنایخاص، وجهی از روح بشر اس ت . با فرادیدگاه م ی توان از تحوی ل ینگری تا حدیمصون ماند . این امر از طریق رهیافت میا ن رشتهای فراهم م ی شود . فرادیدگاه ورهیافت میان رشتهای ادعای کمال ندارن د ، اما م ی توانند به کامل شدن گام به گامتعاریف دین از طریق یک فرآیند سیستمیک و پویا کمک کنند.
1. تحویلی نگری 2. امر قدسی و اتو 3. امر دنیوی و الیاده 4. کثرتگرایی دینی هیک 5. تیلیخ و امر غایی
2013
03
18
1
22
https://jrt.shirazu.ac.ir/article_1234_8aa74a2608cdcac33495d72d93503b43.pdf
فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز
اندیشه دینی
2251-6123
2251-6123
1388
9
33
روش اصل موضوعی و روایت پلانتینگا از برهان آنسلم
فاطمه
نام آور
عبدالرسول
کشفی
1. پلانتینگا 2. برهان آنسلم . برهان وجودی 4. روش اصل موضوعی
2013
03
18
23
50
https://jrt.shirazu.ac.ir/article_1235_2eced72128be1e7456944adf4d3bb67f.pdf
فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز
اندیشه دینی
2251-6123
2251-6123
1388
9
33
نقد دیدگاه آنتونی فلو در باب معناداری گزاره های دینی
بهمن
اکبری
1- آنتی فلو 2- معناداری گزاره های دینی 3- انحصارگروی -4 ابطال پذیری تجربی معنا 5- تحویل نگری 6- حذف گروی
2013
03
18
51
68
https://jrt.shirazu.ac.ir/article_1236_03b966347fbe15b6b5409a66df9c76ad.pdf
فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز
اندیشه دینی
2251-6123
2251-6123
1388
9
33
مقایسه ی دیدگاه اصالت وجودی صدرا و دیدگاه اگزیستانسیالیستی یاسپرس در باب خدا
لاله
حقیقت
الهه
زارع
1- متعالی 2- واجب الوجود 3. اصالت وجود 4. ملاصدرا 5. یاسپرس
2013
03
18
69
90
https://jrt.shirazu.ac.ir/article_1237_938f432980b6004c25651e15e83ee5a3.pdf
فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز
اندیشه دینی
2251-6123
2251-6123
1388
9
33
الگوی روابط انسانی در تربیت دینی با تأکید بر سیره ی امام حسین(ع)
رضاعلی
نوروزی
راضیه
بدیعیان
1- تربیت دینی 2- سیره ی امام حسین (ع) 3- روابط انسانی
2013
03
18
91
108
https://jrt.shirazu.ac.ir/article_1238_00a51e26c9e515141f09d37436dc7e56.pdf
فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز
اندیشه دینی
2251-6123
2251-6123
1388
9
33
شفاعت از دیدگاه صدرالمتألهین
عباس
فنی اصل
1- شفاعت استفاضه ی نور 2- شفاعت مغفرت 3- علل ذاتی -4 علل اتفاقی 5- ملاصدرا
2013
03
18
109
130
https://jrt.shirazu.ac.ir/article_1239_5582106034ba6886c68296211249d3f9.pdf
فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز
اندیشه دینی
2251-6123
2251-6123
1388
9
33
بررسی و ریشه یابی مفهوم استعلا در فلسفه ی ملاصدرا و هایدگر
رضا
اکبریان
حسین
زمانی ها
2013
03
18
131
142
https://jrt.shirazu.ac.ir/article_1240_89f18d7a2f9c7155004108eaeae32619.pdf