دانشگاه شیرازفصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز2251-6123186820181122aاسلام و ایمان در کشفالاسرار و عُدَّةالابرار ابوالفضل رشیدالدّین میبدی126503710.22099/jrt.2018.5037FAمظاهر احمدتوبیگروه آموزشی ادیان و عرفان، دانشکده ی الاهیات و معارف اسلامی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایرانJournal Article20180207a<strong>ایمان و مشتقات آن بهکرّات در قرآن کریم بهکار رفته و در آن از انسانها درخواست شده است که به خدا ایمان بیاورند. این مفهوم از لحاظ تاریخی نخستین و مهمترین مفهوم کلامی در اسلام بود. باتوجهبه اهمیّت ایمان در قرآن کریم و به دنبال آن در کلام اسلامی، بدیهی است که در تفاسیر قرآن کریم نیز مورد توجه قرار گیرد. یکی از تفاسیری که این موضوع را بهتفصیل و از نگاه تفسیری و عرفانی مورد بررسی قرار داده، تفسیر <em>کشفالاسرار و عُدّ</em></strong><strong><em><sub>ة</sub></em></strong><strong><em>الابرار</em></strong><strong>، اثرِ رشیدالدّین ابوالفضل میبدی است. این مقاله که با روش توصیفی و تحلیلی نگارش یافته، به تبیین معانی لغوی و اصطلاحی اسلام و ایمان، رابطهی بین آن دو، نقش اجزای ایمان در نجات و... در این تفسیر میپردازد. در <em>کشفالاسرار</em>، اسلام و ایمان، به ترتیب، دارای سه و دو معنا هستند. آن دو در معنای دوم، به یک معنا هستند و آن عبارت است از اقرار به زبان، تصدیق به قلب، عمل به ارکان و پیروی از سنّت. تصدیق قلبی، گرچه برای نجات آنجهانی ضروری است، ولی نجات انسان نه به آن، بلکه به مغفرت خدا بستگی دارد.</strong>دانشگاه شیرازفصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز2251-6123186820181122aایمان عارفانه از منظر مولانا2748504210.22099/jrt.2018.5042FAنعمت الله بدخشاناستادیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیرازJournal Article20171203a<strong> ایمان در لغت به معنی تصدیق است، اما در اصطلاح حکما و متکلمان مسلمان به معانی مختلفی ازجمله اقرار زبانی و معرفت فلسفی بهکار رفته است. مولانا جلالالدین محمد بلخی معرفت نظری و فلسفی را طریقهی کامل و شایستهای برای شناخت خدا و حصول ایمان دینی نمیداند. ازنظر او تنها از راه حکمت ذوقی و شهودی میتوان رابطهای وجودی و مستقیم با خداوند برقرار کرد و به ایمانی عارفانه و شاهدانه نائل آمد. در پژوهش پیش رو کوشیدهایم تا عمدتاً با استناد به <em>مثنوی معنوی</em>، دیدگاه مولانا دربارهی ماهیت ایمان و شرایط تحقق آن و برخی از ویژگیهای مهم ایمان عارفانهی موردنظر او را تبیین و بررسی کنیم و در ضمن، روشن کنیم که ایمان عارفانه ازنظر مولانا، با ایمان مرسوم در نزد متکلمان و فیلسوفان مسلمان چه تفاوتهایی دارد. ازمنظر مولانا، ایمان حقیقتی قلبی و تجربهای شهودی است که خاستگاه آن معرفت فطری انسانها به خداست. اختیاریبودن فعل ایمان و ظرف ایمان که سرای دنیا و دار تکلیف و اختیار آدمی است و همچنین مراتبداشتن ایمان و تحولآفرینی آن، براساس همین معرفت تبیین میشود.</strong>دانشگاه شیرازفصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز2251-6123186820181122aبررسی و نقد دیدگاه رابرت کین دربارهی ارادهی آزاد4960504310.22099/jrt.2018.5043FAمحمد حسین زادهاستادیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانJournal Article20180122a<strong>رابرت کین یکی از فیلسوفان معاصر است که تحقیقات گستردهای دربارهی ارادهی آزاد دارد. او ازجمله فیلسوفان اختیارگراست و سازگارگرایی را برای تبیین ارادهی آزاد مناسب نمیداند. او سعی میکند نگرشی ناسازگارگرایانه از ارادهی آزاد ارائه کند که با علوم جدید سازگار باشد. کین بر این باور است که باید یک فضای نامتعین و عاری از ضرورت در زنجیرهی علل ارادهی انسان وجود داشته باشد تا ازطریق آن، زمینهی تحقق ارادهی آزاد فراهم شود. او این فضای خالی از تعین را با نظریههای کوانتم و آشوب تأمین میکند و انتخابهای سرنوشتساز شخص را بهگونهای در این فضا ترسیم میکند که در هر حال عقلانی و اختیاری باشند. در این مقاله دیدگاه کین را در قالب یک ساختار منظم و جدید تبیین کرده، سپس آن را بررسی و نقد کردهایم و به این نتیجه رسیدهایم که این دیدگاه پنج اشکال اساسی دارد و بههمیندلیل پذیرفتنی نیست.</strong>دانشگاه شیرازفصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز2251-6123186820181122aرابطهی شانس و مسؤولیت اخلاقی در نگاه تامس نیگل6184504410.22099/jrt.2018.5044FAزهرا خزاعیاستاد فلسفه دانشگاه قمفاطمه تمدن فرددانشجوی دکتری فلسفه اخلاق دانشگاه قمJournal Article20180221a<strong>ازنظر تامس نیگل مسؤولیت اخلاقی و شانس اخلاقی دو نوع قضاوت دربارهی شأن اخلاقی فاعلاند که اولی حاصل چشمانداز درونی به خودمان و جهان و مبتنیبر اختیار است و دومی حاصل چشمانداز خارجی و مبتنیبر عوامل خارج از کنترل. او با طرح چهار نوع شانس منتج، محیطی، سازنده و علّی، همهی اعمال انسان را خارج از کنترل او میداند. لذا مسؤولیت اخلاقی را به نفع شانس اخلاقی رد میکند. مقالهی حاضر بعد از تحلیل رابطهی شانس و مسؤولیت اخلاقی ازنظر نیگل، واکنش دیگر فیلسوفان به دیدگاه او را در قالب سه رهیافت انکار، پذیرش و عدمانسجام بیان میکند و نتیجه میگیرد که نیگل با تمنای ارادهی آزادِ مطلق برای بشر از یک سو و پررنگ کردن تأثیر عوامل شانس بر عمل از سوی دیگر، اختیار و مسؤولیت اخلاقی انسان را منکر شده و دیدگاهی غیرقابلهضم درمورد انسان ارائه میدهد.</strong>دانشگاه شیرازفصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز2251-6123186820181122aبررسی جایگاه مسألهی شر در آثار داستایفسکی و تحلیل پاسخهای او به این مسأله85108504710.22099/jrt.2018.5047FAآرمین شرفیپژوهشگاه علوم انسانیشهین اعوانیموسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانJournal Article20180310a<strong>تلاش برای پاسخگویی به مسألهی شر که یکی از مهمترین برهانهای قابلاعتنا برای انکار وجود خداوند است، همواره برای متفکران و اندیشمندان خداباور چالشی مهم و بحثبرانگیز بوده است. فیودور داستایفسکی نویسنده و اندیشمند بزرگ قرن نوزدهمی روسیه، ازجمله متفکرانی است که بهمنظور دفاع از نظام فکری خداباورانهی خود، تلاشهای دامنهداری را در راستای پاسخگویی به این مسألهی بنیادین صورت داده است. داستایفسکی درحقیقت کوشیده تا با بهرهگیری از آزادی و اختیار انسانها و همچنین ارائهی تفسیری کارکردگرایانه از شرور موجود در عالم، پاسخ خود به این مسأله را صورتبندی کند. در این پژوهش تلاش کردیم</strong><strong>در کنار بررسی جوانب مختلف و بسترهای تأثیرگذار بر شکلگیری این پاسخ، با نگاهی حتیالامکان اصلاحگرایانه، به کنکاش درخصوص بخشی از انتقادات مهمی بپردازیم که بر آن وارد شده است. درنهایت نشان دادهایم که با توسعهی برخی عناصر تشکیلدهندهی این پاسخ و بهروزآمدسازی و مدافعهی از آن، که یکی از منسجمترین و قابلاعتناترین راهکارهای ارائه شده برای حل مشکلات ناشی از وجود شرور در عالم را ارائه کرده است، میتوان به آن پرداخت. </strong>دانشگاه شیرازفصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز2251-6123186820181122aنقد و بررسی اصالت ماهوی بودن سید سند109124504810.22099/jrt.2018.5048FAفاطمه عابدینیدانشگاه اصغهان، گروه فلسفه، رشته حکمت متعالیهعلی ارشد ریاحیدانشگاه اصفهان0000-0002-6478-8875محمود زراعت پیشهاستادیار دانشگاه بیرجندJournal Article20180204a<strong>اینکه اصالت با وجود است یا ماهیت، ازجمله مباحث کلیدی و پراهمیت در حکمت متعالیه است. ازآنجاکه بحث مزبور، همانند مباحث فلسفی فراوان دیگری در حکمت متعالیه، حاصل گفتمان فلسفی پیش از ملاصدراست، آن را میتوان در آثار فیلسوفان پیشاصدرایی نیز بهخوبی ردیابی کرد. سید سند (صدرالدین دشتکی) یکی از این فیلسوفان است. قول مشهور (ملاصدرا و برخی از شارحان وی) بر این است که او اصالت ماهوی است. در این مقاله پس از نشاندادن مطابقتنداشتن سخنان سید سند با اصالت ماهیت، این نتیجه به دست آمده است که اولاً ادعای اصالت ماهوی بودن سید سند که شارحان ملاصدرا مطرح کردهاند، بر اقوال ملاصدرا در این زمینه مبتنی است. ثانیاً چنین بهنظر میرسد که ادعای ملاصدرا نیز براساس خوانش دقیق از عبارتهای سید سند نیست، اگر نگوییم در مراجعهی ناقص او به عبارتهای سید سند ریشه دارد. لذا بهنظر میرسد که نمیتوان سید سند را اصالت ماهوی دانست.</strong>دانشگاه شیرازفصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز2251-6123186820181122aمعرفی یک اثر خطی فلسفی از ابنسینا با عنوان «المجالس السبعه فی البدو و الاعاده»125152504910.22099/jrt.2018.5049FAمحمدعلی نظری سرمازهدانشجوی دکتری حکمت متعالیه دانشگاه اصفهان/ مدیر مرکز تخصصی کلام اسلامی چهارمحال و بختیاریمجید صادقی حسن آبادیگروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهانJournal Article20180122a<strong>یکی از آثار خطی ابنسینا، رساله «المجالس السبعة فی البدو و الاعادة» است. ابنسینا در این رساله، در جواب سؤالات ابوالحسن عامری، یکی از مسائل محوری فلسفه؛ یعنی صدور کثرت از وحدت و نیز سیر صعودی خلقت را تبیین کرده است. او معتقد است با افاضهی أمر از مبدأ اول، عقل ابداع میشود و بهواسطهی عقل، نفس انشاء میشود و از نفس، طبیعت اختراع میشود و از طبیعت در اثر حرکت از نقطه در سه جهت، جسم تحقق پیدا میکند و سیر نزولی خلقت پایان میپذیرد و با اولین ترکیب اجسام، سیر صعودی موجودات آغاز میشود. با تحریک طبیعت درجسم، نبات، حیوان و انسان حاصل میشود. انسان نیز چون نفس ناطقه دارد، در ابتدا بهصورت عقل هیولانی بوده و با تکامل عقل به مرحلهای ارتقا مییابد که به همهی معانی و علوم احاطه پیدا میکند و عقل فعال نامیده میشود. دلایل بسیاری وجود دارد که سندیّت این رساله را مدلّل میکند و هویت سؤالکننده را ابوالحسن عامری معرفی میکند. این مقاله با بررسی سندیت و ارائه گزارش محتوایی رساله، به دنبال معرفی آن به جامعهی علمی است. </strong>