TY - JOUR ID - 1215 TI - نوآوری‌های سهروردی در باب «ملاک نیازمندی معلول به علت» JO - فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز JA - JRT LA - fa SN - 2251-6123 AU - ارشد ریاحی, علی AU - قاسمی مقدم, خدیجه AD - دانشیار گروه الهیات دانشگاه اصفهان AD - کارشناس ارشد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 10 IS - 36 SP - 53 EP - 62 KW - 1-امکان ماهوی 2- امکان فقری 3- سهروردی 4- علت 5- معلول DO - 10.22099/jrt.2013.1215 N2 - ابن سینا ملاک نیازمندی معلول به علت را امکان ماهوی آن می‌داند، ولی ملاصدرا با نقد امکان ماهوی، امکان فقری را بر جای آن نشانده، عین ربط بودن موجودات به باری تعالی را نتیجه می‌گیرد. اما آیا سهروردی نیز همانند ابن سینا، ملاک نیازمندی معلول به علت را امکان ماهوی ماهیات می‌انگارد یا قبل از ملاصدرا و همانند او ، فقر فی‌نفسهِ انوار را ملاک نیازشان به علت می‌داند. در این مقاله، ثابت شده است که سهروردی در مواضع بسیاری از آثار خود، ملاک نیازمندی انوار به علتشان را فقر فی‌نفسه‌ِ آن‌ها می‌داند. در نظر او، ذات انوار چیزی به جز نور بودن آن‌ها نیست که همانند اشعات و اشراقاتی از نورالانوار ظهور یافته‌اند. این عقیده‌ی او، دو نتیجه‌ی زیر را به دنبال دارد: 1. عین ربط بودن موجودات به باری تعالی، 2. توحید افعالی، زیرا وقتی که موجودات در ذاتشان  مستقل از علت هستی‌بخششان نباشند، در فعل خود نیز از او مستقل نخواهند بود، بنابراین فاعل حقیقی عالمْ خود نورالانوار است. UR - https://jrt.shirazu.ac.ir/article_1215.html L1 - https://jrt.shirazu.ac.ir/article_1215_961858a18e134d3a4425c9a50c28fdf0.pdf ER -