%0 Journal Article %T مظاهر عالم هورقلیا در فلسفه ی اشراق و مکتب شیخیه %J فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز %I دانشگاه شیراز %Z 2251-6123 %A ذهبی, سیدعباس %A محرمی, فریده %D 2013 %\ 03/18/2013 %V 10 %N 35 %P 73-96 %! مظاهر عالم هورقلیا در فلسفه ی اشراق و مکتب شیخیه %K 1- فلسفه ی اشراق 2- سهروردی 3- شیخیه 4- احمد أحسایی %K 5 هورقلیا 6- جابلقا 7- جابرسا 8- صورمعلقه 9- خیال %R 10.22099/jrt.2013.1223 %X در تعریف لغوی واژه­ی هورقلیا اگرچه آرای متنوّعی در باب یونانی، سریانی و عبری بودن آن وجود دارد، می­توان دقیق‌ترین تعریف را «خورکلپا» به معنای جسم خورشیدی دانست که ریشه در فرهنگ و زبان ایران باستان دارد. در جهان‌شناسی حکمت اشراق، عالم هورقلیا را می­توان با عالم صور معلقه، اشباح مجردّه، عالم مثال و عالم خیال منفصل یکی دانست. ضمن آن­که در مکتب شیخیه، با توجه به رویکرد کلامی آن مکتب، عالم ملکوت نیز معادل هورقلیا آمده است. اگرچه تفاوت‌هایی در جهان‌شناسی این دو مکتب، به ویژه در تعداد مراتب هستی، دیده می­شود، مظاهر عالم هورقلیا نزد هر دو جریان مشترک است. برخی از این مظاهر بیشتر صبغه­ی معرفت‌شناختی دارند و برخی صبغه­ی هستی‌شناختی. از دسته­ی اول، می‌توان به مظهر خیال، خواب و رؤیا و وحی و الهام اشاره کرد و از دسته­ی دوم، می­توان جنبه­ی هستی‌شناختی جنّ و شیاطین، آینه و اصوات و روایح مثالی را نام برد. %U https://jrt.shirazu.ac.ir/article_1223_0977e78c382719b43e3f619aca6bfd48.pdf