@article { author = {razi, sepideh and Shanazari, Jaafar and shafiee, afshin}, title = {A Critique of Teller's Theory of Holism within the Ontological Perspective of Transcendent Theosophy (Based on Bell’s paper: "Relativity, Relational Holism, and Inequality)}, journal = {Journal of Religious Thought : A Quarterly Journal of Shiraz University}, volume = {19}, number = {72}, pages = {23-42}, year = {1970}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2251-6123}, eissn = {2717-2686}, doi = {10.22099/jrt.1970.5445}, abstract = {One of the issues that have attracted the attention of scientists throughout history is the relationship between the components of the universe and the ontology derived from such thinking. Since ancient Greece, many physicists and philosophers have been exploring this issue, and the results of their research and understanding of the issue have generally influenced one another, so that the discovery of a problem has led to fundamental changes in the thinking of the other group. With the advent of new physics, a new vantage point in the ontology of the universe has been created, and compared to the past scholars have been writing differently on this topic. Teller is one of the scholars influenced by the new findings of physics and has attempted to refute the divisive view of classical physics and raised his own theory which is based on universal and relational holism. This article attempts to explain Teller's point of view mentioned in his own essay within the framework of Bell’s theory of “Relativity, Relational Holism and Inequality" and critique and evaluate it on the basis of the ontological principles of transcendent theosophy. The results of this study emphasize that the empirical method is partial and not suitable for proving the holism of matter. Rather, with general and philosophical principles such as the individual unity of being, the principle of causality, and the principal of self-existence, a more plausible reasoning can be achieved. Undoubtedly, such dialogues between philosophy and physics will pave the way for a better and more complete understanding of existence.}, keywords = {divisibility,relational holism,Teller,unity of matter,Transcendent Theosophy}, title_fa = {نقد و بررسی نظریه ی کل‌گرایی تلر از منظر وجودشناسی حکمت متعالیه (با محوریت مقاله‌ی "نسبیت، کل‌گرایی رابطه‌ای و نامساوی بل")}, abstract_fa = {از مسائلی که در طول تاریخ توجه دانشمندان را به خود معطوف داشته، رابطه‌ی اجزای عالم با یکدیگر و هستی‌شناسی برآمده از چنین تفکری است. از یونان باستان تاکنون فیزیک‌دانان و فیلسوفان بسیاری به تحقیق و بررسی در این زمینه پرداخته‌ و عموماً نتایج تحقیقات و تفکرات آنان ازیکدیگر متأثر بوده، به‌گونه‌ای که کشف یک مسأله باعث تغییر و تحولات بنیادینی در خط فکری گروه دیگر شده است. با پیشرفت فیزیک جدید دریچه‌ی جدیدی در نگرش هستی‌شناسی عالم ایجاد و باعث شد در مقایسه با گذشته، اندیشمندان به طرز متفاوتی در این زمینه قلم‌فرسایی کنند. تلر از دانشمندانی است که از یافته‌های جدید فیزیک متأثر است و سعی کرده دیدگاه بخشی‌انگاریِ برآمده از فیزیک کلاسیک را ابطال کند و به دیدگاه خودش که بر جهانی کل‌گرا و مبتنی بر رابطه مبتنی است، بپردازد. در این نوشتار سعی شده دیدگاه تلر با محوریت مقاله‌ی او در این زمینه، با نام «نسبیت، کل‌گرایی رابطه‌ای و نامساوی بل» تبیین شود و باتوجه‌به اصول وجودشناسی حکمت متعالیه، نقد و ارزیابی شود. نتیجه‌ی این تحقیق تأکید دارد که روش تجربی، جزئی است و برای اثبات کل‌گرایی عالم ماده مناسب نیست، بلکه با اصول کلی و فلسفی مانند وحدت شخصی وجود، اصل علیت و ضرورت بالقیاس، می‌توان با استدلال کامل‌تری به این امر مهم دست یافت. بی‌شک برقراری چنین دیالوگ‌هایی میان فلسفه و فیزیک، در فهم بهتر و کامل‌تر از هستی راهگشا خواهد بود.}, keywords_fa = {1. بخشی‌انگاری,2. کل‌گرایی رابطه‌ای,3. تلر,4. وحدت عالم ماده,5. حکمت متعالیه}, url = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_5445.html}, eprint = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_5445_e7f05b72dd056525c88350efe343a805.pdf} }