@article { author = {Alizadeh, Bahram}, title = {Agent-Causation and Rationality Problem}, journal = {Journal of Religious Thought : A Quarterly Journal of Shiraz University}, volume = {19}, number = {70}, pages = {65-84}, year = {2019}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2251-6123}, eissn = {2717-2686}, doi = {10.22099/jrt.2019.5244}, abstract = {The most widely discussed skeptical argument to show the incoherency of Libertarian freedom is the one raised by Galen Strawson, which he calls the Basic Argument and has been the subject of much debate. The main idea of this argument is; Having a true free will of the libertarian kind would require that one be a causa sui—a cause of oneself. But being a causa sui is impossible for human beings. This problem is described as "the intelligibility Question" or ‘luck’ problem. The Question is; Can we make sense of freedom that is incompatible with determinism? The ‘intelligibility’ arises when the actions seem to lack sufficient reason. Agent-causalists claim that their view can solve the problem. According to this view, agent has a kind of relation to their actions -direct causation- which is a primitive one; it is not reducible into causation by events or occurrences. In this study, the basic argument and agent-causal position on control are examined. It is concluded that it is possible for agent-causal view to evade the threat of this argument.}, keywords = {Keywords: rationality,causa sui,basic argument,agent-causation,Strawson}, title_fa = {علیت عاملی و معضل معقولیت}, abstract_fa = {دلیل بنیادین، مهم‌ترین استدلال شکاکانه‌ برای اثبات نامنسجم‌بودن اختیارگرایی است که گیلن استراوسن آن را مطرح کرده و بحث‌های بسیاری در پی داشته است. ایده‌ی اصلی دلیل بنیادین عبارت است از اینکه مختاربودن واقعی مستلزم آن است که شخص، علت بالذات (علت خویشتن‌) باشد، درحالی‌که علت بالذات بودن برای انسان‌ها محال است. این همان معضلی است که با عنوان مسئله‌ی معقولیت یا تصادف می‌شناسیم. مسئله این است که آیا می‌توان به‌نحوی معنادار به آزادی ناهمسازگرایانه باور داشت. معضل معقولیت محصول شرایطی است که در آن، افعال ما دلیل کافی ندارند. طرف‌داران نظریه‌ی علیت عاملی معتقدند که قادرند این مشکل را حل کنند. براساس این دیدگاه، عامل، رابطه‌ای ویژه با فعل خود دارد (علیت بی‌واسطه) که بدوی و تحویل‌ناپذیر به علیت میان رویدادهاست. من در این مقاله، دلیل بنیادین و نظریه‌ی علیت عاملی را بررسی کرده‌ام و نتیجه گرفته‌ام که نظریه‌ی علیت عاملی می‌تواند از مشکلاتی که این استدلال مطرح می‌کند رهایی یابد.}, keywords_fa = {1. معقولیت,2.علت بالذات,3.دلیل بنیادین,4. علیت عاملی,5. استراوسن}, url = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_5244.html}, eprint = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_5244_db2d0c1e32c4b8304434c45d2fc474a8.pdf} }