@article { author = {khademi, Einollah and Salavati, Abdollah and Purakbar, Lila}, title = {Philosophical Analysis of the Meaning of Volitional Death within Mulla Sadra’s Perspective}, journal = {Journal of Religious Thought : A Quarterly Journal of Shiraz University}, volume = {19}, number = {70}, pages = {27-46}, year = {2019}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2251-6123}, eissn = {2717-2686}, doi = {10.22099/jrt.2019.5242}, abstract = {The present study is aimed at investigating the meaning and essence of the volitional dealth according to Mulla Sadra. Mulla Sadra believes that volitional death refers to the soul's refusal to use the external senses. He is of the belief that sensory perception is not competent enough to perceive the otherworldly affairs; then man, before natural death, is able to make use of the inner senses in order to understand the otherworldly affairs. Of the inner perceptions, imaginary perception is of paramount importance in the philosophy of Mulla Sadra and leads to the demonstration of the otherworld and the purgatory. In volitional death, the imaginary perception is able to perceive the invisible world free from the worldly affairs and interferences of the sensory perception as well as the effects of the rational forms. This takes place as the result of existential transcendence of the soul and the evolution of human worldly existence into the otherworldly existence and the promotion of the perceptual level. Moreover, Mulla Sadra divides volitional death into various types which this article seeks to philosophically analyze by laying the emphasis on the existential vision of Mulla Sadra, multiplicity of human type variety, practical reasoning, and types of volitional death. The philosophical analysis of volitional death, based on the aforementioned triple principles, has no precedent in any other study.}, keywords = {Keywords: Mulla Sadra,death,Volitional Death,Practical Reasoning,Type Variety}, title_fa = {تحلیل فلسفی معنای مرگ ارادی از دیدگاه ملاصدرا}, abstract_fa = {مسأله‌ی محوری مقاله‌ی حاضر، معنا و ماهیت مرگ ارادی از دیدگاه ملاصدراست. ازنظر ملاصدرا مرگ ارادی به معنای دست‌کشیدن نفس از به‌کاربردن حواس‌ ظاهری است. او معتقد است ادراک حسی صلاحیت ادراک امور آخرت را ندارد؛ لذا انسان قبل از مرگ طبیعی قادر است با استفاده از حواس باطنی به امور آخرت آگاهی پیدا کند. در میان ادراکات باطنی، ادراک خیالی در فلسفه‌ی ملاصدرا اهمیت فراوانی دارد و به اثبات عالم آخرت و عالم برزخ منجر می‌شود. در مرگ ارادی ادراک خیالی قادر است فارغ از تعلقات دنیوی و مزاحمت‌های ادراک حسی، با تأثر از صورت‌های عقلی، به صورتگری پرداخته، حقایق جهان ملکوت و عالم غیب را تمثل ‌دهد. این مهم در اثر تعالی وجودی نفس و تبدل نشئه‌ی دنیوی انسان به نشئه‌ی اخروی و ارتقای مرتبه‌ی ادراکی صورت می‌گیرد. ملاصدرا مرگ ارادی را به گونه‌های مختلف تقسیم می‌کند که در این جستار سعی شده با تأکید بر نگرش وجودی ملاصدرا، کثرت نوعی انسان، و عقل عملی، گونه‌های مرگ ارادی تحلیل فلسفی شود. تحلیل فلسفی مرگ ارادی، براساس سه‌گانه‌ی یادشده، در پژوهش دیگری سابقه نداشته است.}, keywords_fa = {: 1. ملاصدرا,2. مرگ,3. مرگ ارادی,4. عقل عملی,5. کثرت نوعی}, url = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_5242.html}, eprint = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_5242_f75a9918761506c7cd7b8bee42334a6e.pdf} }