@article { author = {badakhshan, nematollah}, title = {The interpretations of the essence of authentic originality and existential authenticity within the framework of Sohrevardi’s philosophy}, journal = {Journal of Religious Thought : A Quarterly Journal of Shiraz University}, volume = {19}, number = {70}, pages = {1-26}, year = {2019}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2251-6123}, eissn = {2717-2686}, doi = {10.22099/jrt.2019.5241}, abstract = {This article mainly intends to investigate the different interpretations of authentic originality and existential authenticity within the framework of Sohrevardi’s philosophy. As has been discussed in his various works, an interpretation with full authentic originality and existential authenticity does not entirely match his statements about existence, nature, and the relationship between them. However, the interpretation of his views based on authentic identity, compared to other interpretations, renders a more acceptable and cohesive view of Sohrevardi’s philosophical epistemology. This article proves that the view of authenticity of identity, compared to the views of existential authenticity and authenticity of nature is more in line with Sohrevardi’s perspective. This conclusion seems to be more exact since it was derived by examining different applications of the concepts of existence and nature in his philosophy as well as the premises in the relevant literature proposed by Muslim philosophers. In his discussion of the “real forged”, Sohrevardi, to show his particular view of identity, considers the identity of objects (special beings) to be authentic and real affairs, which is different from the terms of existential authenticity and originality of nature in its later meaning in transcendental wisdom of Sadra.  }, keywords = {Key words: existence,nature,Identity,authenticity,existence of being on nature,Sohrevardi}, title_fa = {فلسفه‌ی سهروردی در کشاکش تفسیرهای اصالت ماهوی و اصالت وجودی}, abstract_fa = {هدف اصلی پژوهش پیش رو، بررسی تفسیرهای اصالت ماهوی و اصالت وجودی از فلسفه‌ی سهروردی است. تفسیر تماماً اصالت ماهوی و اصالت وجودی، با تمام سخنان سهروردی درباره‌ی وجود و ماهیت و نسبت میان این دو که در آثار مختلف او مطرح شده است، انطباق کاملی ندارد، ولی تفسیر آرای او بر مبنای اصالت هویت، نسبت به تفسیرهای دیگر، دیدگاه پذیرفتنی‌تر و منسجم‌تری از نظام فلسفی سهروردی را نشان می‌دهد. در این مقاله به اثبات می‌رسد که دیدگاه اصالت هویت، در مقایسه‌ با دیدگاه‌های اصالت وجود و اصالت ماهیت، با اندیشه‌ی سهروردی هم‌خوانی و مطابقت بیشتری دارد. این داوری هم با دقت در کاربردهای مختلف و فراوان مفهوم وجود و ماهیت در فلسفه‌ی او و هم باتوجه‌به پیشینه‌ی تاریخی مقدمات این بحث در نزد فیلسوفان مسلمان، دیدگاه صائب‌تری به نظر می‌رسد. سهروردی در جاهای حساس و مهم، مانند بحث از مجعول حقیقی، برای نشان‌دادن دیدگاه خاص خود، هویات اشیا [وجودات خاصه] را اموری واقعی و اصیل معرفی می‌کند که با اصالت وجود و اصالت ماهیت به معنای متأخر آن در حکمت متعالیه صدرایی، فرق دارد.}, keywords_fa = {۱. وجود,۲. ماهیت,۳. هویت,۴. اصالت,۵. سهروردی}, url = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_5241.html}, eprint = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_5241_58b8fe06af3044545f2cb402c0c00d31.pdf} }