@article { author = {abasi hasan Abadi, hasan}, title = {The concept of God in OTHEOLOGIA with the influence of Aristotle's thought}, journal = {Journal of Religious Thought : A Quarterly Journal of Shiraz University}, volume = {18}, number = {69}, pages = {119-136}, year = {2018}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2251-6123}, eissn = {2717-2686}, doi = {10.22099/jrt.2018.30135.1892}, abstract = {Quiddity the meaning and discussion of the concept of God is one of the important discussions of philosophical theology. In the history of Philosophy, God is Existence, Cause, Good and intellect. Existence is associated with Act and cause. Otheologia in Mimar the fifth, to explain Quiddity of God, begin of Being of God. But he uses light and brightness to better explain God. In explaining his Being, it including the cause of being and cause of thought. According to relation between Actuality, Cause and Being, According to in Oteologia God begin with Being, Our Issue is whether it is possible to say that the god of Otheology is the God of existence. Affected by Aristotle in this regard? Questions will be asked to investigate this Issue, what does mean Being? What are the reasons for the use of Act and cause to existence in the context of God in Otheology? How is the ratio of existence, reality and causation explained? Can light be interpreted existentially? Considered the lightness of the light as God's being? Oteology God is existence that is not substance, and is Act that is not Form and differs in this respect with Aristotle. But because it is causal cause and it creates depend on an opinion Affected by Aristotle. We discuss this in more detail below.}, keywords = {existence,Good,Cause,Light,Intellect}, title_fa = {مفهوم خدا در اثولوجیا با تأثیرپذیری از اندیشه ارسطو}, abstract_fa = {چیستی و بحث مفهوم خدا از بحث‌های مهم خداشناسی فلسفی است. در تاریخ فلسفه خدا با وجود و علت و خیر و عقل تبیین شده است. وجود با فعل و علت بودن همراه است اثولوجیا در تبیین چیستی خدا در میمر پنجم، با وجود خدا آغاز می‌کند. اما از نور و روشنایی نیز برای تبیین بهتر خدا بهره گرفته است در تبیین وجود او، صفات دیگر ازجمله علت وجود‌بخش بودن و علت اندیشه نیز می‌آید. باتوجه به نسبتی که میان فعلیت و علت با وجود هست و باتوجه به اینکه خدا در اثولوجیا با بحث وجود مطرح شده مسئله ما این است آیا می‌توان گفت خدای اثولوجیا خدای وجودی و قابل بیان است و در این زمینه متأثر از نگاه ارسطویی است؟ برای بررسی این مسئله پرسش‌هایی مطرح می‌شود که وجود به چه معناست چه دلایلی برای اطلاق فعل و علت به وجود در مبحث خداوند در اثولوجیا است؟ نسبت وجود و فعلیت و علیت چگونه تبیین می‌شود؟آیا می‌توان نور را نیز وجودی تفسیر کرد و نورالانوار بودن را در راستای وجود بودن خداوند تلقی کرد؟ در اثولوجیا وجود و فعل و نور یکی هستند و همه به‌عنوان مبدأ و منشأ موجودات لحاظ شده‌اند خدای اثولوجیا وجودی است که جوهر نیست و فعلی است که صورت نیست و از این حیث با ارسطو متفاوت می‌شود؛ اما چون علت‌العلل است و با نظر به خود ایجاد می‌کند متأثر از ارسطو است. در ذیل بطور مفصل درباره آن بحث می‌کنیم.}, keywords_fa = {. مفهوم خدا,2. اثولوجیا,3. ارسطو,4. میمر}, url = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_5068.html}, eprint = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_5068_ef29989a86a025cae02d6a355ce4e8d7.pdf} }