@article { author = {Bonyani, Mohammad}, title = {a}, journal = {Journal of Religious Thought : A Quarterly Journal of Shiraz University}, volume = {16}, number = {61}, pages = {1-16}, year = {2017}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2251-6123}, eissn = {2717-2686}, doi = {10.22099/jrt.2017.4005}, abstract = {a}, keywords = {a}, title_fa = {علیت به معنای قطعیت یا هم‌زمانی یا حد فاصلی میان آن دو؟}, abstract_fa = {علیت از مسائل زیربنایی فلسفه بوده که از دیرباز موردتوجه و بررسی فیلسوفان قرار داشته است. علیت در نگاه برخی فیلسوفان، با ضرورت و قطعیت گره خورده است. در این نوشتار، نشان خواهیم داد که اگرچه به دو گونه‌ی پیشینی و پسینی، سعی در اثبات علیت شده است، این تلاش‌ها ناکام مانده‌اند. اصل ضرورت و قطعیت در زندگی و اثبات وجود آن در عالم خارج، در طاقت بشر نیست، چون عالم وجود، با ضرورت گره نخورده است. تفسیر دقیق علیت همان تحقق تأثیر و تأثر غیرقطعی، میان دو امر متعاقب است که تعاقب آن‌ها تا زمان حال، به هم نخورده است. علیت به معنای تأثیر و تأثر، بدیهی است، اما قطعیت و ضرورت از دل آن بیرون نمی‌آید.}, keywords_fa = {۱- علیت,۲- علت,۳- معلول,۴- ضرورت و قطعیت,۵- تعاقب}, url = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_4005.html}, eprint = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_4005_a24b2d8814c494424eb7590a90661348.pdf} }