@article { author = {Kakaie, Ghasem and Houshmandi, Zahra}, title = {A Comparative Study of the "al- Wahid" Rule from the Viewpoints of Ibn Sina and Mulla Sadra}, journal = {Journal of Religious Thought : A Quarterly Journal of Shiraz University}, volume = {14}, number = {50}, pages = {133-150}, year = {2014}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2251-6123}, eissn = {2717-2686}, doi = {10.22099/jrt.2014.2401}, abstract = {How did the diversity of this world come to existence from God who is simple? In other words, how is it possible that multiplicity generates from oneness. In this paper we will compare Ibn Sina's and Mulla Sadra's answers to this question. Both of them accept a famous rule called "al-Wahid" which says that: "nothing can be generated from a simple thing but a simple thing". So the question is that how does this compound world com to existence from the first simple existence which is God. These two philosophers have different approaches to this rule in justifying multiplicity of the world based on oneness and simplicity of God. }, keywords = {1- Oneness,2- The first creation,3- Ibn Sina,4- Mulla Sadra,5- Relation between manyness and oneness,6- Oneness of being}, title_fa = {بررسی تطبیقی معنا و مفهوم قاعده‌ی «الواحد» از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا}, abstract_fa = {در پژوهش حاضر، قاعده‌ی «الواحد لا یصدر عنه الاّ الواحد» با روشی تطبیقی-تحلیلی بین دو فیلسوف گران‌قدر جهان اسلام، شیخ الرئیس ابوعلی‌سینا و صدرالمتألهین ملاصدرا، مورد بررسی قرارگرفته است. در آغاز، سعی شده تبیینی صحیح از معنای قاعده و ساختار آن و بداهت مفهوم وحدت و کثرت، منشأ ظهور قاعده و معتقدین و منکرین آن و دلایل اثبات قاعده و فروع قاعده ارائه شده، این نکته روشن گردد که جایگاه بحث از آن در فلسفه‌ی اولی و ذیل مباحث مربوط به مفارقات و علت و معلول است. توضیح این‌که قاعده‌ی الواحد یکی از قواعد کلی و ثمربخش فلسفه‌ی اسلامی است که نقشی اساسی در تفسیر مسأله‌ی پیدایش منظم موجودات از هم‌دیگر، به‌ویژه پیدایش نخستین معلول بر عهده دارد. فیلسوفان اسلامی با تحلیل و اثبات این قاعده، آفرینش نخستین معلول به‌واسطه‌ی واجب تعالی را اصلی‌ترین مصداق این قاعده معرفی می‌کنند و معتقدند که بر اساس این قاعده، از واجب الوجود بسیط، تنها یک معلول به نحو بی‌واسطه صادر می‌شود. موضوع دیگری که در این مقاله از آن بحث می­شود این است که این عالمِ (ماسوی الله) به ظاهر متکثر چگونه از ذات باری‌تعالی، که واحد من جمیع‌الجهات است، صادر یا ناشی شده است؟!}, keywords_fa = {- واحد 2- صادر نخستین,3- ابن سینا,4- ملاصدرا,5- ربط کثیر به واحد,6- وحدت وجود,7- پیدایش کثرت,8- فروع قاعده,9- سنخیت}, url = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_2401.html}, eprint = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_2401_76275d703ffe74bd17735ad422558a48.pdf} }