@article { author = {Gorgin, Bagher and Naji Esfahani, Haqmed}, title = {Evaluation of Human Nature Based on the Theory of Bodily Genesis and Spiritual Continuance of the Soul}, journal = {Journal of Religious Thought : A Quarterly Journal of Shiraz University}, volume = {14}, number = {50}, pages = {23-38}, year = {2014}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2251-6123}, eissn = {2717-2686}, doi = {10.22099/jrt.2014.2394}, abstract = {Mulla Sadra's fundamentals and arguments have changed and elevated a lot of problems of Islamic Philosophy. One of these fundamentals is the theory of bodily genesis and spiritual continuance of the soul which in true is based on other fundamentals such as fundamentally reality of existence and substantial movement. This theory gives new explanations concerning genesis, life and evolution of human soul. Substantial evolution results in a change in human nature. In this paper we discuss the process of this evolution based on the above mentioned theories. This change in human nature and species has an important role in solving some problems concerning hereafter life.}, keywords = {1- Mulla Sadra,2- Genesis and continuance of soul,3- Nature,4- Quiddity,5- Substantial movement}, title_fa = {تکامل نوعی انسان بر اساس نظریه‌ی جسمانیة الحدوث و روحانیة البقا بودن نفس}, abstract_fa = { تبیین و اثبات مبانیِ ویژه‌ی صدرالمتألهین شیرازی در حکمت متعالیه، بسیاری از مسائل گوناگون حکمت را دگرگون کرد و تعالی بخشید. از آن جمله نظریه‌ی جسمانیة الحدوث و روحانیة البقا بودن نفس است که خود، بر اصولی چون اصالت وجود و حرکت جوهری استوار شده است. نحوه‌ی حدوث و حیات و استکمال نفس انسانی، بر اساس نظریه‌ی مذکور، مباحثی را درباره‌ی انسان به میان آورد که خاستگاه نوآوری‌هایی در نظام فلسفیِ ملاصدرا شد. تکامل جوهری که به دگرگونی نوعی منجر می‌شود، از آن دست است.  نفس انسانی در فلسفه‌ی ملاصدرا با بهره‌گرفتن از اصولی چون اصالت وجود، حرکت جوهری و رابطه‌ی اتحادی خاصی که بین نفس و بدن، با تکیه بر نظریه‌ی جسمانیه الحدوث و روحانیه البقا بودن نفس برقرار می‌شود، در حرکتی ذاتی قرار می‌گیرد. بر همین اساس است که سخن از دگرگونی و تکامل نوعیِ انسان به ‌میان می‌آید. نظریه‌ی تکامل نوعی در تبیین مسأله‌ی تکامل انسان، در زندگی پس از مرگ و حل معضلات آن نقش بسزایی ایفا می‌کند. کوشش نگارنده در این پژوهش، معطوف به تبیین جایگاه نظریه‌ی جسمانیة الحدوث و روحانیة البقا بودن نفس در شکل‌گیری دیدگاه تازه‌ی ملاصدرا درباره‌ی ماهیت انسان و چگونگی تکامل اوست.}, keywords_fa = {۱- ملاصدرا,۲- حدوث و بقای نفس,۳- ماهیت,۴- اصالت وجود,۵- حرکت جوهری}, url = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_2394.html}, eprint = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_2394_037ab59a095c033985eb136d4fa9de6e.pdf} }