@article { author = {Geravand, Saeed}, title = {The Role of Higher Knowledge in Attaining Salvation from Upanishads' Point of View}, journal = {Journal of Religious Thought : A Quarterly Journal of Shiraz University}, volume = {12}, number = {45}, pages = {107-120}, year = {2013}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2251-6123}, eissn = {2717-2686}, doi = {10.22099/jrt.2013.2388}, abstract = {In this paper, firstly we will have a brief report of characteristics and the content of Upanishads to answer main questions concerning the nature of knowledge and its fundamental role in salvation. So we will divide this paper into three parts. In the first part we will have a review of the great period of wisdom in India. In the second part we will have a brief review of the great period of wisdom in India. In the second part we will discuss the history of writing and contents of Upanishads. We will show that these contents are the product of revelation and unveiling rather than reasoning and argument. In the third part we will show that according to Upanishads, knowledge of Atman is fundamental for salvation. We should distinguish between two kinds of knowledge: 1- the higher level knowledge (para jnana), 2- the lower level knowledge (Apara jnana). The lower level knowledge is a learned knowledge which deals with mortal things and pleasures and so it lacks important role in salvation. The higher level knowledge is the fundamental part of the knowledge of Atman. In attaining this knowledge we must purify our hearts from selfish desires, because freedom of these desires guides us to salvation. In Upanishads, reaching Moksha is a kind of epistemological revolution.  }, keywords = {1- Samsara,2- Moksha,3- Atman,4- Jnana}, title_fa = {نقش معرفت برتر در نیل به نجات از دیدگاه اوپانیشادها}, abstract_fa = {در این مقاله، پس از بیان گزارشی اجمالی در باب ویژگی و مضامین اوپانیشادها، سعی بر آن است که به پرسش‌های اساسی در باب معرفت و نقش بنیادین آن در مسأله‌ی نجات پاسخ داده شود. مقاله‌ی پیش رو مشتمل بر سه بخش است. در بخش اول، از دوران بزرگ تاریخ حکمت هند سخن رفته است. در بخش دوم، از تاریخ نگارش و مضامین اوپانیشادها سخن به میان آمده و گفته شده است که مباحث مندرج در اوپانیشادها چیزی است از جنس مکاشفه و شهود نه دلیل و استدلال. در بخش سوم این نوشتار، بیان شده است که معرفت به آتمن در اوپانیشادها بنیاد نجات است. در این بخش، دو تصویر از معرفت مطرح می‌شود: 1. معرفت برتر1، 2. معرفت فروتر2. معرفت فروتر معرفتی است اکتسابی که به امور و لذایذ ناپایدار این جهان مربوط است. به همین دلیل، فاقد اهمیّت نجات‌بخشی است. معرفت برتر همان معرفت بنیاد یا معرفت به آتمن است. این مرتبه از معرفت به حقیقت فناناپذیر مربوط می‌شود. برای وصول به این مرتبه از معرفت، آدمی باید دل خود را از خواهش‌های نفسانی پاک کند. چه رهایی از خواهش‌های نفس و شور خودخواهی است که آدمی را به نجات می‌رساند. در اوپانیشادها، وصول به مکشه یک نوع تحوّل معرفت‌شناختی است.}, keywords_fa = {-سمساره,2-مکشه,3-آتمن,4- جنانه,5- اوپانیشادها}, url = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_2388.html}, eprint = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_2388_25f468e18dd27ec62d152161791d48a9.pdf} }