@article { author = {Changi Ashtiani, Mehri}, title = {The Corporeal Resurrection from Mulla Ali Zunuzi's Viewpoiunt}, journal = {Journal of Religious Thought : A Quarterly Journal of Shiraz University}, volume = {12}, number = {43}, pages = {103-124}, year = {2013}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2251-6123}, eissn = {2717-2686}, doi = {10.22099/jrt.2013.1164}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {معاد جسمانی از دیدگاه مدرس زنوزی}, abstract_fa = { صدرالمتألهین اولین کسی بود که بر اساس مبانی حکمت متعالیه توانستمعاد جسمانی را تبیین عقلانی کند.طبق مبانی صدرایی، بدنی که بالذّات تحت تدبیر نفس قرار دارد، یعنی بدن ما، نه این بدن متعین دنیوی، عنصری از شؤون و بلکه نماد مرتبه‌ی نازله نفس است و عمل نفس در عالم واقع، به واسطه‌ی بدن صورت می‌گیرد. بنابراین بدن آلتی مستقل و بیگانه از نفس نیست، بلکه متجلّی نفس است. بر این اساس، بدن در ارتکاب عمل، هم نقش مباشر را دارد و هم مسبب پیدایش عمل است و به همین دلیل، در آخرت، مستحق عذاب و پاداش می‌شود.طبق نظریه‌ی صدرا، بدن اخروی برآمده از خلاقیت قوه‌ی خیال است. یکی از مخالفان معاد صدرایی آقا علی مدرس است که بر اساس مبانی صدرایی، معتقد است که نفس در بدن و اجزایش ودایعی به جای می‌گذارد؛ بنابراین پس از مرگ، اجزا به سمت تشکیل بدن کاملی حرکت می‌کنند و این بدن در آخرت، دوباره به نفس ملحق می‌شود. وی معاد جسمانی را به معنای تعلّق دوباره‌ی بدن دنیوی به نفس می‌داند.}, keywords_fa = {نفس ناطقه,بدن,خیال,معاد جسمانی,آقا علی مدرس زنوزی,صدرالمتألهین}, url = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_1164.html}, eprint = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_1164_a99c70802e9b69639e244f127e965b87.pdf} }