@article { author = {akbari dehghan, mohammad saeid and pashaei, vahid}, title = {Comparative approach to reading the text from the perspective of Schleiermacher and Seyed Morteza}, journal = {Journal of Religious Thought : A Quarterly Journal of Shiraz University}, volume = {18}, number = {66}, pages = {1-20}, year = {2018}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2251-6123}, eissn = {2717-2686}, doi = {10.22099/jrt.2018.4847}, abstract = {Reading the text and its interpretation, especially in dealing with sacred religious texts, has led to the emergence of different approaches. These approaches in the Western tradition are the same hermeneutical approaches that, in a classical and modern category, are based on the possibility of discovering the intent of the gem and the original intention of the author and the owner of the text or its denial. Schleiermacher, as the founder of classical hermeneutics, finds that the discovery of the meaning of a gemstone and the original author's intention in a dialectical circle that occurs between the text and the subjective world of the owner of the text can be realized and realized on the basis of technical and psychological understanding that it can even provide A better understanding of the author himself. On the other hand, Seyyed Morteza, as the founder of rational interpretation in Shi'a, is based on his verbal foundations such as belief in monotheism, revelation, duty and divine grace, and based on rational goodness and reason, on the existence of a gem's meaning in the text and its discovery with The use of rational and literary methods is emphasized. Of course, despite the validity of the interpretation, it can not be emphasized that it is correct, except by explicitly expressing God in the most enlightening ways.}, keywords = {Author's intention,meaning jewel,Schleiermacher,Seyed Morteza,interpretation}, title_fa = {نگرشی تطبیقی به خوانش متن از دیدگاه شلایرماخر و سیدمرتضی}, abstract_fa = {خوانش متن و تفسیر آن به‌ویژه در رویارویی با متون مقدس دینی، سبب پیدایش رویکردهای مختلفی شده است. این رویکردها در سنت غربی، همان رویکردهای هرمنوتیکی هستند که در یک دسته‌بندی کلاسیک و مدرن، بر امکان کشف قصد گوهری و نیت اصلی مؤلف و صاحب متن، یا انکار آن استوار است. شلایرماخر به‌عنوان بنیان‌گذار هرمنوتیک کلاسیک، کشف معنای گوهری و قصد اصلی مؤلف را در یک دایره‌ی شناختی دیالکتیکی که میان متن و جهان ذهنی صاحب متن اتفاق می‌افتد، ممکن و تحقق آن را براساس فهم دستوری و فنی-روان‌شناختی ادعا می‌کند که حتی می‌تواند به ارائه‌ی یک فهم برتر از خود مؤلف منجر شود. در سوی دیگر، سیدمرتضی به‌عنوان بنیان‌گذار تفسیر عقلی در شیعه، باتوجه‌به مبانی کلامی خود نظیر باور به توحید، وحی، تکلیف و لطف الهی و با تکیه بر حسن و قبح عقلی، بر وجود یک معنای گوهری در متن و کشف آن با بهره‌گیری از روش‌های عقلانی و ادبیاتی تأکید می‌ورزد. البته با وجود اعتبار تأویل، نمی‌توان بر درستی آن تأکید کرد مگر با بیان صریح خداوند از راه‌های علم‌آور.  }, keywords_fa = {۱.قصد مؤلف,۲.معنای گوهری,3.شلایرماخر,۳.سیدمرتضی,۴.تأویل}, url = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_4847.html}, eprint = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_4847_b4315a21a02b071d0a1cda0e226fb3c4.pdf} } @article { author = {Javidi, Mojtaba}, title = {Beccaria; from Rationalism to Empiricism: Epistemological Analysis of Caesar Beccaria's Criminial Thoughts}, journal = {Journal of Religious Thought : A Quarterly Journal of Shiraz University}, volume = {18}, number = {66}, pages = {21-44}, year = {2018}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2251-6123}, eissn = {2717-2686}, doi = {10.22099/jrt.2018.4848}, abstract = {Each theory in humanism is influenced by its own methodological preconditions, including the epistemic preconditions and it is also born from them. After the advent of modernism, the two paralleled epistemic processes of rationalism and empiricism emerged in the philosophical thought of the West. The thought of Beccaria- the innovator of classical school of criminal law- has been affected by the both processes. The acceptance of the "utilitarianism", based on maximizing pleasure and minimizing suffering and the "association of meanings" have been the two significant signs of Breccia’s empiricism. On the contrary, advising and prescribing "utility" as well as resorting to "social contract", "natural law" and the "principle of justice" are indications of its impressionability from rationalism. Each of these cases has led to certain results in his criminal thought. Therefore, Beccaria’s criminal thoughts are epistemologically fluctuating between the two processes of empiricism and rationalism. Thus, it has not been subject to the epistemic unit structure. For example, if Beccaria, regarding the empiricism, values the "utilitarianism", the acceptance of the legislative system in him must also be based on that principle not on resorting to a "social contract" that is not empirically accepted. Also, accepting the "utilitarianism" is not compatible with the idea of "natural law" and "principle of justice".}, keywords = {1. Becaaria,2. classical school,3. rationalism,4. empiricism,5. utilitaranism}, title_fa = {بکاریا؛ از اصالت عقل تا اصالت تجربه: تحلیل معرفت‌شناختی اندیشه‌های کیفری سزار بکاریا}, abstract_fa = {   هر نظریه‌ای در علوم انسانی تحت‌تأثیر مبادی روشی خود ازجمله مبادی معرفت‌شناختی است و از دل آن مبادی متولد می‌شود. پس از ظهور مدرنیته، دو جریان معرفتی اصالت عقل و اصالت تجربه به موازات یکدیگر خود را در اندیشه‌ی فلسفی غرب نمایان ساختند. اندیشه کیفری بکاریا، مبدع مکتب کلاسیک حقوق کیفری، از هر دو جریان تأثیر پذیرفته است. قبول اصالت فایده و سودمندی مبتنی‌بر بیشینه‌کردن لذت و کمینه‌کردن رنج و اصل تداعی معانی، دو نشانه‌ی مهم تجربه‌گرایی بکاریا بوده است. درمقابل، توصیه و تجویز فایده و سودمندی و همچنین توسل به قرارداد اجتماعی، حقوق طبیعی و اصل عدالت، نشانه‌های تأثیرپذیری او از جریان اصالت عقل است. هریک از این موارد باعث نتایج خاصی در اندیشه‌ی کیفری وی شده است. اندیشه‌های کیفری بکاریا ازنظر معرفتی بین دو جریان اصالت تجربه و اصالت عقل در نوسان است و از‌این‌جهت تابع ساختار واحد معرفتی نبوده است. به‌عنوان مثال، اگر بکاریا باتوجه‌به جریان اصالت تجربه، برای اصل فایده و سودمندی ارزش فراوانی قائل است، پذیرش سیستم قانون‌گذاری در او نیز باید براساس همین اصل باشد و نه توسل به قرارداد اجتماعی که به‌لحاظ تجربی قابل‌پذیرش نیست. همچنین قبول اصل فایده و سودمندی بر مبنای تجربی، با اندیشه‌ی حقوق طبیعی و عدالت‌گرایی قابل‌جمع نیست. }, keywords_fa = {. بکاریا,۲. مکتب ‌کلاسیک,۳. اصالت‌ عقل,۴. اصالت ‌تجربه,۵.فایده‌گرایی}, url = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_4848.html}, eprint = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_4848_7ce7278760902fbca6bfa0df17d0e087.pdf} } @article { author = {Khosravi Faresani, Mohammad and Emamjomeh, Mehdi and Arshadriahi, Ali}, title = {Principality of Quiddity and Mentally Posited of Existence from View Point of Khayyam (Emphasizing on Semnani’s Expression)}, journal = {Journal of Religious Thought : A Quarterly Journal of Shiraz University}, volume = {18}, number = {66}, pages = {45-64}, year = {2018}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2251-6123}, eissn = {2717-2686}, doi = {10.22099/jrt.2018.4859}, abstract = {Despite of the fact that Umre Khayyam is a peripatetic, he has defended the principality of quiddity. He deems that qualification of quiddity with existence is because quiddity is created. This idea raises the doubt of neglecting a part of history of philosophy by its authors. Semnani criticizing Mulla Sadra, Sabzevari and Aqa Ali Mudarres,deems Khayyam the initiator of debate of fundamental reality of quiddity or existence; reconsiders his vies from Sadra’s view point and confirms his proves. This paper arranging and explaining Khayyam’s view point (in accordance with Semnani’s expression),verifies Semnani’s judgement (according to Khayyam’s view point). This search is fundamental and its method is a mixture of description, analysis and comparison.The results are:1-Shekhe Ishraq was under the impact of Khayyam. 2-against to Semnani’s view point, the ground of Khayyam’s claim is refusing of external occurrence of existence to quiddity, not opposing with fundamental reality of existence. And this is the basicdistinction betweenpoint of view of Khayyamand that of Mirdamad and Mullasadra in this issue.}, keywords = {Khayyam,Semnani,Quiddity,existence,Mentally posited}, title_fa = {اصالت ماهیت و اعتباریت وجود از نگاه خیام (با تأکید بر قرائت سمنانی)}, abstract_fa = {حکیم عمر خیام با وجود آن که مشایی است، به دفاع از اصالت ماهیت و اعتباریت وجود پرداخته است .او اتصاف ماهیت به وصف وجود را به‌واسطه‌ی تعلق جعل به ماهیت می‌داند. این رأی شائبه‌ی نادیده‌گرفتن بخشی از تاریخ فلسفه را توسط تدوین‌کنندگان آن ایجاد می‌کند. سمنانی به دنبال نقد آرای ملاصدرا، سبزواری و آقا علی مدرس (دربرابر قرائت صدرایی) ضمن این که آغاز بحث اصالت وجود یا ماهیت را عصر خیام می­داند، آرای او را در تأیید اصالت ماهیت و اعتباریت وجود، به همان معنای صدرایی بازخوانی نموده و استدلال‌های او را در اعتباریت وجود و اصالت ماهیت محکم دانسته است. این مقاله ضمن تبویب و تبیین نظر خیام بر مبنای قرائت سمنانی، قضاوت او را از این منظر، مطابق با نظر خیام بررسی و ارزیابی کرده است. این پژوهش، بنیادی و روش آن، ترکیبی از توصیف، تحلیل و تطبیق است. از نتایج این پژوهش آن است که روشن می‌سازد اولاً، شیخ اشراق در رأی اعتباریت وجود تحت‌تأثیر خیام بوده است. ثانیاً، برخلاف نظر سمنانی، خاستگاه مدعای اعتباریت وجود خیام، زیادت خارجی وجود بوده، نه آن‌که مقابل با اصالت وجود باشد و این اساس تمایز رأی خیام با میرداماد و ملاصدرا در این مسأله است.  }, keywords_fa = {: ۱. خیام,۲. سمنانی,۳. ماهیت,۴. وجود,۵. اعتباریت,۶. عروض خارجی}, url = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_4859.html}, eprint = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_4859_ee84f1e3663d552927fc66f27418b8bc.pdf} } @article { author = {Tavoosi yangabadi, Majid and Meshkati, Mohammad Mehdi}, title = {Considering the Critics of Mulla Sadra on Suhrawardi' s Theory of Ibsar}, journal = {Journal of Religious Thought : A Quarterly Journal of Shiraz University}, volume = {18}, number = {66}, pages = {65-84}, year = {2018}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2251-6123}, eissn = {2717-2686}, doi = {10.22099/jrt.2018.4862}, abstract = {a}, keywords = {a}, title_fa = {ملاحظات درباب نقدهای ملاصدرا بر نظریه‌ی ابصار سهروردی}, abstract_fa = {نظریه‌ی ابصار در سازواره‌ی اندیشه‌ی سهروردی از‌آن‌جهت اهمیت دارد که نه‌تنها مجالی برای بسط نظریه‌ی خاص او درباب علم اشراقی براساس نظام نوری است، بلکه تلاش‌های او را برای طبیعیاتی از جنس دیگر موجه می‌سازد. نظریه‌ی ابصار سهروردی به‌واقع بنیانی مابعدالطبیعی برای تعیین جایگاه خاص نفس در هستی و نیز جایگاه خاص علم‌النفس اشراقی در میان یک انسجام الهیاتی است. نگارنده‌ی این مقاله بر آن است تا با نگاه دوباره به مبانی فلسفه‌ی سهروردی، به مسأله‌ی ابصار بپردازد و از این خلال، نقدهای وارد بر شیخ اشراق را در آثار ملاصدرا داوری کند. همچنین به دفاعیات سبزواری و ارزیابی آن‌ها نیز پرداخته خواهد شد. به‌زعم نگارنده، اختلاف نظر این دو فیلسوف درباب ابصار، به اختلاف مبانی آن‌ها بازمی‌گردد و در نتیجه، نقدهای صدرا محصول عدم لحاظ مبانی شیخ اشراق در طبیعیات و مابعدالطبیعه‌ی اشراقی است. }, keywords_fa = {۱. ابصار,۲. سهروردی,۳. ملاصدرا,۴. علم اشراقی}, url = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_4862.html}, eprint = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_4862_ff2b0b79f969830e5eadff07ba905e55.pdf} } @article { author = {Asgarzadeh Mazraeh, Akram and alamolhoda, seyyed ali}, title = {A critical survey of the role of awareness in Plantinga’s epistemology (with emphasis on God’s role)}, journal = {Journal of Religious Thought : A Quarterly Journal of Shiraz University}, volume = {18}, number = {66}, pages = {85-100}, year = {2018}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2251-6123}, eissn = {2717-2686}, doi = {10.22099/jrt.2018.4864}, abstract = {As the creator and generator of episteme, God in the root of Plantinga’s epistemology theory plays such a substantial role that overshadows the knower’s position. This approach will eventually mergesintonaturalistic episteme theories. According to Plantinga, awareness and duty should be removed from cognition process to solve Gotieh’s problem. The question is, however, whether byremoving them and the knower’s will, the theory solvesthe cognitive challenges as an extrovert reliabilism and virtue system or it just gives raise to another question. The present paper is an attempt to survey God’s position in proper function theory and answer the noted question. The study was conducted through library and theoretical review. The role of awareness in the elements of “proper function,” “proper situation,” and “desire”were elaborated through comparing awareness in Plantinga, Goldman, and Soza’s theories. The results showed that leaving God with the whole responsibility of the process of episteme development and removing the knower’s awareness from the structure of proper function of episteme forces, degrades human episteme to animal episteme. The outcome of adding the element of “desire” in the development of episteme is the conversion of episteme into something random and temperament in nature. Thereby and as to the element of “proper situation,” Plantinga needs to add the knower to the process episteme development.}, keywords = {"Plantinga","Episteme"," Awareness"," God"}, title_fa = {بررسی انتقادی جایگاه آگاهی در معرفت‌شناسی پلانتینگا (با تأکید بر نقش خدا)}, abstract_fa = {در بن نظریه‌ی معرفت پلانتینگا، خدا در مقام ایجاد معرفت در فاعل شناسا چنان نقش پررنگی ایفا نموده که جایگاه فاعل شناسا متزلزل می‌شود و این نگاه ناخواسته به‌سوی نظریه‌های معرفت طبیعت‌گرایانه متمایل می‌شود. ازنظر پلانتینگا برای حل مشکل گتیه لازم است آگاهی و وظیفه از فرایند شناخت حذف شود. ولی با حذف این دو و اراده‌ی فاعل شناسا، نظریه‌ی وی که یک دستگاه اعتمادگرای فضیلت‌محور است، می‌تواند معضل‌های شناخت را حل کند یا از معضلی به معضل دیگر می‌افتد؟ این مقاله درصدد است با بررسی جایگاه خدا در نظریه‌ی کارکرد صحیح، به سؤال مزبور پاسخ دهد و البته این پاسخ، به روش مطالعه‌ی کتابخانه‌ای و نظری و با مقایسه‌ی جایگاه آگاهی در نظریه‌ی پلانتینگا با نظریه‌های گلدمن و سوزا و تبیین جایگاه آگاهی در مؤلفه‌های کارکرد صحیح، وضعیت مناسب و تمایل انجام می‌گیرد.براساس دستاوردهای این تحقیق، بر عهده‌ی خدا گذاشتن تمامی فرایند معرفت‌سازی و حذف آگاهی فاعل شناسا از ساختار کارکرد صحیح قوای معرفتی، موجب تقلیل و فروکاهش معرفت انسانی به مرتبه‌ی معرفت حیوانی است. نتیجه‌ی دخالت مؤلفه‌ی تمایل در معرفت‌سازی، تبدیل‌کردن معرفت به امری مزاجی و شانسی است و از‌سوی‌دیگر پلانتینگا در مؤلفه‌ی وضعیت مناسب، ناگزیر است آگاهی فاعل شناسا را در فرایند معرفت‌سازی دخالت دهد و برخلاف این ایده گام بردارد که خدا محور تام فرایند معرفت است.}, keywords_fa = {۱. پلانتینگا,۲. معرفت,۳. آگاهی,۴. خدا,۵. اعتمادگرایی}, url = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_4864.html}, eprint = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_4864_2cdc6d566a7a9ec1bbb58774b416e5ad.pdf} } @article { author = {faghih, seyedmohammad and Kashfi, Abdalrasol}, title = {Indeterminism and Divine Activity From the Standpoint of David Bartholomew}, journal = {Journal of Religious Thought : A Quarterly Journal of Shiraz University}, volume = {18}, number = {66}, pages = {101-130}, year = {2018}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2251-6123}, eissn = {2717-2686}, doi = {10.22099/jrt.2018.4865}, abstract = {Contemporary scientific developments have gradually replaced the simplistic mechanical view of our world based on unchanging Newtonian laws with something more sophisticated, namely a belief in presence of a sort of irreducible indeterminism. If the belief in a deterministic world had once rendered the explanation necessary as to denial of God’s restriction in interacting with the creatures, then the issue would have been arisen on the other hand as the effort by religious philosophers and theologians has to be focused on expressing God’s agency and purposeful action in a world where causal necessity and relevance is apparently challenged by empirical sciences.Given the premise that scientific belief validates intrinsic indeterminism, the present paper aims at introducing and evaluating David Bartholomew’s approach as an indeterminist philosopher towards the topic, trying to defend the purposefulness of creation and rule of divine will over the creatures by denying the possibility of intrinsic chaos and showing the effect of nonmaterial causes.}, keywords = {determinism,Indeterminism,Divine Activity,Quantum Theory,Causal Necessity}, title_fa = {ناتعین‌گرایی و فاعلیت الهی از منظر دیوید بارتالامیو}, abstract_fa = {تحولات علمی معاصر، تصور ساده­ی ماشین­وار از جهانی با قوانین ثابت نیوتنی را آرام‌آرام با تصوری پیچیده­­تر، یعنی باور به وجودِ نوعی عدمِ‌تعینِ تحویل­ناپذیر جایگزین کرده است. اگر باور به جهانی متعین، نفی محدودیت از خداوند در تعامل با مخلوقات را نیازمند تبیین نموده بود؛ اکنون مسأله‌ از سوی مقابل رخ نموده و تلاش فیلسوفان دین و متکلمان بایستی معطوف به بیان نحوه­ی فاعلیت و هدفمند عمل کردن خداوند در جهانی شود که علوم تجربی، ضرورت و سنخیت علی را در آن، به‌ظاهر، به‌چالش کشیده‌اند. این نوشتار به معرفی و ارزیابی رویکرد دیوید بارتالامیو، به‌‌عنوان فیلسوفی ناتعین‌گرا، در این موضوع پرداخته و کوشیده است تا به فرض صحت دیدگاه ناتعین‌گرایانه در علم، از هدفمندی آفرینش و حاکمیت خداوند بر مخلوقات از طریق نفی امکان بی‌نظمی­های ذاتی و نشان‌دادن تأثیر عللی غیرمادی دفاع کند.}, keywords_fa = {1. تعین‌گرایی,2. ناتعین‌گرایی,3. فاعلیت الهی,4. نظریه‌ کوانتوم,5. ضرورت علی}, url = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_4865.html}, eprint = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_4865_5d3ffd9a8806b4c0f1951bb341df85c9.pdf} } @article { author = {Yosefsani, Seyyed Mahmood and radi meybody, fateme}, title = {An investigation of effective factors in attaining to the ultimate goal of mysticism with attitude to Imam Khomeini’s view point}, journal = {Journal of Religious Thought : A Quarterly Journal of Shiraz University}, volume = {18}, number = {66}, pages = {131-158}, year = {2018}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2251-6123}, eissn = {2717-2686}, doi = {10.22099/jrt.2018.4866}, abstract = {Among humans, those contemplate in their ultimate goal & creation and find it out; are few and fewer are who definitely decided to attain of that goal after finding it; and travelled The Path to the end.Anyhow, anyone who leave step in the path of his transcendence & perfection, must know that don’t have a head a smooth way & easily obtained purpose. Except of many ups and downs of this way, there are contributed different aspects & elements in it. Since attaining of Traveler to mystical aim depends on considering all of these aspects, this article tries to name different aspects which are effective in the course of The Path and the traveler needs to be aware of them for realization of his aim. These factors are added up under three components: 1- Master & guide of The Path 2- Traveler’s knowledge duties 3- Traveler’s action duties.Furthermore, in the domain of action duties, different actions that traveler undertake, can be divided to some aspects:Worships & external rules of Shariah; duties about moral cultivation of the soul; the actions are necessary for self-mortification.This article explains each of these factors & components}, keywords = {journey of The Path,eduication,moral,Shariah,ascetic discipline}, title_fa = {بررسی عوامل مؤثر در حصول غایت سلوک عرفانی با رویکردی بر آرای امام خمینی(ره)}, abstract_fa = {از میان انسان‌ها آنان که به مقصود حیات و آفرینش خویش با تأمل اندیشیده و بدان پی برده‌اند، اندک‌اند و از آن اندک‌تر، آنانی هستند که پس از درک مقصود هستی، عزم خود را برای تحقق آن جزم کرده و راه را تا نهایت پیموده‌اند. اما هر آن کس که پای در مسیر مقصود و تعالی خویش می‌نهد، باید بداند که راهی هموار و مقصدی زودیاب پیش روی وی نیست؛ گذشته از فراز و نشیب‌های فراوان این مسیر، جوانب و عوامل متعددی در این راه دخیل‌اند که آشنایی و رعایت آن‌ها بر وی لازم است. ازآنجا‌که حصول غایت عرفان برای سالک، منوط به رعایت تمامی این جوانب است، مقاله‌ی حاضر سعی دارد تا وجوه مختلفی را برشمارد که در جریان سلوک مؤثرند و سالک برای وصول به غایتش، بدان‌ها نیازمند است. این عوامل را تحت عنوان چند مؤلفه‌ی کلی می‌توان جمع‌بندی کرد: 1. وظایف علمی و معرفتی سالک؛ 2. وظایف عملی سالک؛ 3. استاد و راهنمای طریقت. علاوه‌بر این، چون مؤلفه‌ی وظایف عملی، خود گستره‌ی وسیعی از اعمال را دربر‌می‌گیرد، می‌توان آن را ذیل سه عنوان معرفی نمود: اول اعمال عبادی و آداب شرعی، دوم کارهای مربوط به تربیت اخلاقی نفس، سوم اعمالی که به منظور ریاضت نفس لازم است. این مقاله به تبیین این عوامل و مؤلفه‌ها پرداخته است. }, keywords_fa = {۱. سلوک,۲. غایت لقاءالله,3. علوم حصولی,4. تهذیب اخلاق,5. شریعت,6. ریاضت}, url = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_4866.html}, eprint = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_4866_e43209ba2be5ccfcbfcbbc2607db4a0d.pdf} }