@article { author = {Pazouki, Shahram}, title = {aaa}, journal = {Journal of Religious Thought : A Quarterly Journal of Shiraz University}, volume = {15}, number = {57}, pages = {1-20}, year = {2016}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2251-6123}, eissn = {2717-2686}, doi = {10.22099/jrt.2016.3654}, abstract = {aaa}, keywords = {aaa}, title_fa = {نگرشی عرفانی به کتاب مقدس و تحریف آن}, abstract_fa = {درباره‌ی کتاب مقدس و تحریف آن، در میان علمای مسلمان، بحث‌های زیادی مطرح و نظرهای مختلفی اظهار شده ‌است. موضوع اصلی بحث اولاً این است که آیا تورات و انجیل دو کتاب آسمانی مانند قرآن مجید هستند که نازل شده‌‌اند و بعدها علمای این دو دین در آن‌ها تحریف کرده‌اند؟ و ثانیاً، این‌که مراد از تحریف آن‌ها به اعتقاد مسلمانان چیست؛ آیا لفظی است یا معنوی؟ در این مقاله پس از ذکر این مقدمات، به شرح آرای برخی عارفان مسلمان در این باب پرداخته می‌شود و بیان می‌گردد که از منظر آنان مراد از تورات و انجیل چیست ضمن اینکه مقایسه‌ای با عقاید رسمی خود یهودیان و مسیحیان نیز می‌شود.}, keywords_fa = {1- تورات,2- انجیل,3- تحریف لفظی,4- تحریف معنایی,5- شریعت,6- طریقت,7- کلام‌الله,8- کتاب الله}, url = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_3654.html}, eprint = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_3654_a44da92b595002c31e8e4944baf49b59.pdf} } @article { author = {ziaei GHahnouye, Majid and Kashfi, Abdoolrasool and Ebrahimi, Hasan}, title = {aaa}, journal = {Journal of Religious Thought : A Quarterly Journal of Shiraz University}, volume = {15}, number = {57}, pages = {21-52}, year = {2016}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2251-6123}, eissn = {2717-2686}, doi = {10.22099/jrt.2016.3658}, abstract = {aaaa}, keywords = {aaa}, title_fa = {بررسی تطبیقی دیدگاه‌های ویلیام جیمز و ملاصدرا در باب چگونگی شکل‌گیری مفاهیم حسی}, abstract_fa = {نظریه«جریانسیالآگاهی» برمبنایویژگی‌هایپنج‌گانه‌ایکهجیمزبرایفکرانسانبرمی‌شمرد و همچنین تکیه بر جریان مدام تجربه و نقش التفات و گرایش­های ذهن در تشکیل مفاهیمتشکیل‌شدهاست. نظریه تشکیل مفاهیم صدرا بر اساس استعداد نفس، افاضه عقل فعال و همچنین خالقیت نفس تشکیل شده و بین ادراک حسی و خیالی و ادراک عقلی تفکیک صورت گرفتهاست. نظریه جیمزازجهاتیبهنظریه«تشکیلمفاهیم» ملاصدرانزدیکاست. ازجملهاینکههردوبهتغییروتحولمدامدر محسوسات اذعاندارندودرعیناینتغییرمداوم،فکررادارایپیوستگیکاملوتشخّصووحدتمی‌دانند. در عین حال هر دو را می­توان به نحوی منتقد نظریه سنتی تجرید دانست. نقطهافتراقایندوفیلسوفدربحثتشکیلمفاهیمبهنوعنگرشآن‌هابرمی‌گردد. با اینکههردوفیلسوفیکواقعیتراوبهنحومشابهیتفسیرمی‌کنند،ملاصدرابانگاهی که بیشتر جنبه‌یوجودشناسانه دارد وجیمزبانگاهیپدیدارشناسانهبهاینمسألهمی‌پردازند.}, keywords_fa = {1. جریان سیال آگاهی,2 . تشکیل مفاهیم,3. ملاصدرا,4. ویلیام جیمز}, url = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_3658.html}, eprint = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_3658_3ff460c192ea91715717e8c2aa676cde.pdf} } @article { author = {Khosravi Faresani, Mohammad and Rahimpoor, Foroogh}, title = {a}, journal = {Journal of Religious Thought : A Quarterly Journal of Shiraz University}, volume = {15}, number = {57}, pages = {53-72}, year = {2016}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2251-6123}, eissn = {2717-2686}, doi = {10.22099/jrt.2016.3661}, abstract = {a}, keywords = {a}, title_fa = {معناشناسی کینونت عقلی جمعی نفس و تبیین آن در فلسفه‌ی صدرالمتألهین شیرازی}, abstract_fa = {مسأله‌ی نحوه‌ی وجود نفس در عالم طبیعت، قبل از آن و پس از آن، از جمله مسائل مهم در فلسفه‌ی صدرا است. او معتقد است که وجودِ نفس قبل از حدوث در عالم طبیعت، به‌نحو کینونت عقلی جمعی است، اما وجود دنیوی‌اش وجودی است حادث، به‌نحو حدوث جسمانی و همراه با حدوث بدن. او نفس بشری را دارای یک وجود سِعی می‌داند و تمامی مراتب وجود نفس در قوس نزول تا تحقق در عالم طبیعت و همچنین پس از آن، در قوس صعود تا نیل به درجه‌ی تجرد تام را مراتب این وجود سعی می‌شمارد. این مقاله از میان تمام مراتب وجود نفس، قصد بررسی اولین مرتبه‌ی وجودی آن را در ابتدای قوس نزولی دارد، که از سوی صدرا، کینونت عقلی جمعی نفس نامیده شده است و در صدد است تا نحوه‌ی وجود نفس را در این مرتبه روشن سازد. روش این مقاله پژوهشی-تألیفی است و از جمله نتایج آن، بیانسازگاری این نظریه‌ی صدرا با مبانی فلسفی او و هماهنگی آن با آیات و روایات است.}, keywords_fa = {: 1- ملاصدرا,2- کینونت عقلی جمعی نفس,3- کینونت جزئی,4- وجود برتر ماهیت,5- حرکت جوهری,6- اشتداد وجود,7- تشکیک وجود}, url = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_3661.html}, eprint = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_3661_f7d539cef0bdd85e56460d8205452bb5.pdf} } @article { author = {Bayat, Mohammad Reza and Darlik, Ali Asghar}, title = {a}, journal = {Journal of Religious Thought : A Quarterly Journal of Shiraz University}, volume = {15}, number = {57}, pages = {73-88}, year = {2016}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2251-6123}, eissn = {2717-2686}, doi = {10.22099/jrt.2016.3663}, abstract = {a}, keywords = {a}, title_fa = {ارزیابی دیدگاه نیکولاس ولترستورف درباره‌ی فلسفه‌ی تحلیلی دین در اواخر قرن بیستم}, abstract_fa = {فلسفه‌ی تحلیلی دین در اواخر قرن بیستم، شاهد شکوفایی شایان توجه و البته نقدهای جدی بوده است. نیکولاس ولترستورف فیلسوف تحلیلی دین کوشیده است تا ضمن ارائه‌ی توصیفی از شاکله‌ی فلسفه‌ی تحلیلی دین در این بازه‌ی زمانی، به منتقدان آن نیز پاسخ دهد. وی با تکیه بر ساختار روایی-داستانیِ فلسفه‌ی تحلیلی دین، معتقد است که تنها با توجه به سه ویژگی اساسیِ فلسفه‌ی تحلیلی دین در این دوره، یعنی واقع‌گرایی، دفاع از تقریری خاص از مبناگرایی در معرفت‌شناسی و باور به امکان دست‌یابی به معرفت خداوند، می‌توان درک و فهم درستی از آن به دست آورد، وگرنه دچار خطا خواهیم شد و انتظارات نابجایی از آن هم خواهیم داشت. در این مقاله، ضمن توصیف دقیق دیدگاه ولترستورف، انتقاداتی مانند یکی‌گرفتن فلسفه‌ی تحلیلی دین و معرفت‌شناسی اصلاح‌شده و لزوم انکار عقلانیت مشترک در تحلیل وی را بیان خواهیم کرد.}, keywords_fa = {1- فلسفه‌ی تحلیلی,2- فلسفه‌ی تحلیلی دین,3- نگاه روایی,4- معرفت‌شناسی اصلاح‌شده,5- واقع‌گرایی,6- معرفت خداوند}, url = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_3663.html}, eprint = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_3663_d61bb1aede18db5dfa0aed3be70c7dcb.pdf} } @article { author = {KoohrangBeheshti, Reza and BinaieMotlagh, Saeed and Karbasizadeh Esfahani, Ali}, title = {a}, journal = {Journal of Religious Thought : A Quarterly Journal of Shiraz University}, volume = {15}, number = {57}, pages = {89-114}, year = {2016}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2251-6123}, eissn = {2717-2686}, doi = {10.22099/jrt.2016.3665}, abstract = {a}, keywords = {a}, title_fa = {«افلاطون الاهی»؛ تفسیر الهیاتی پروکلوس از گفت‌وگوهای افلاطون×}, abstract_fa = {هدف از این مقاله تحلیل و بررسی تفسیر الهیاتی پروکلوس از گفت‌وگوهای افلاطون است. رویکرد الهیاتی به افلاطون ویژگیِ شاخص مرحله‌ی نهایی مکتب نوافلاطونی است. نظام‌یافته‌ترین و کامل‌ترین صورت‌بندی این رویکرد را در اثر سترگ پروکلوس، یعنی الهیات افلاطونی می‌توان یافت. پروکلوس در این اثر، دیدگاه الهیاتی خود درباره‌ی افلاطون را طی سه گام تبیین می‌کند. وی در گام نخست، ادعا می‌کند که افلاطون تنها کسی است که موضوع راستین الهیات به‌مثابه‌ی فلسفه‌ی اولی را مشخص و روش معرفت‌شناسی مطابق با آن را معین ساخته است. در گام دوم، پروکلوس با طرح ایده‌ی انواع مختلف گفتمان‌های الهیاتی، می‌کوشد اثبات کند که اهتمام اصلی افلاطون در سراسر آثارش، الهیات بوده و تعالیم الهیاتی او با تعالیم الهیات‌دانان سنت دینی یونان باستان کاملاً هماهنگ است. پروکلوس در گام سوم، ادعا می‌کند که بخش دوم گفت‌وگوی پارمنیدس افلاطون، حاوی کل نظام الهیاتی وی است و گفت‌وگوهای دیگر افلاطون را باید با ارجاع به این رساله، که در واقع نوعی الهیات سیستماتیک است، تفسیر کرد.}, keywords_fa = {- پروکلوس,2- افلاطون,3- الهیات,4- فلسفه‌ی اولی,5- گفتمان الهیاتی,6- گفت‌وگوی پارمنیدس}, url = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_3665.html}, eprint = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_3665_6ae07b3e6e522f5b2ab984e1b4eb3159.pdf} } @article { author = {Moghri, Mohsen}, title = {a}, journal = {Journal of Religious Thought : A Quarterly Journal of Shiraz University}, volume = {15}, number = {57}, pages = {115-132}, year = {2016}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2251-6123}, eissn = {2717-2686}, doi = {10.22099/jrt.2016.3664}, abstract = {a}, keywords = {a}, title_fa = {تحلیلی انتقادی بر علم دینی پلانتینگا}, abstract_fa = {در قرن حاضر، هجمه‌ی سهمگین حوزه‌های گوناگون دانش را بر قلمرو ادیان شاهد بوده‌ایم. این مسأله نگرانی بسیاری را از سوی دانشمندانِ پیرو دین و همچنین خداباورانِ طرفدار علم برانگیخته است. ازاین‌رو، آلوین پلانتینگا، یکی از بزرگ‌ترین فیلسوفان معاصر دین، با ارائه‌ی نظریه‌ی‌ معرفت خود، موضعی نو به باورهای دینی اتخاذ می‌کند. او با نقدهایی که متوجه دیدگاه پیشینیان می‌کند، گستره‌ی باورهای پایه را به‌طریقی وسعت می‌دهد، تا باورهای دینی را نیز دربرگیرد. پس از ارائه‌ی این دیدگاه، پلانتینگا در آثار متعدد خویش، تلاش می‌کند تا تضاد میان علوم معاصر و دین را به پیش‌فرض‌های الحادی نظریات علمی نسبت دهد. در ادامه‌ی این تلاش، او برساختن علمی دینی را پی می‌گیرد که علاوه بر اجتناب از عناصر الحادی، به‌کارگیری باورهای دینی را در اشتغال به فعالیت‌های علمی، به پیروان ادیان توصیه می‌کند. در این مقاله، ضمن تحلیل و بررسی علم دینیِ مدّنظر پلانتینگا، اشکالات عمده‌ای را بر آن وارد آورده‌ایم.}, keywords_fa = {1. علم دینی پلانتینگا,2. طبیعت‌گرایی روش‌شناختی,3. علم آگوستینی,4. علم دوئمی,5. تضاد علم و دین}, url = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_3664.html}, eprint = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_3664_ac4c2025c56a0e6b1c7f8e245039b49b.pdf} } @article { author = {Hajirabi, Maso'od}, title = {a}, journal = {Journal of Religious Thought : A Quarterly Journal of Shiraz University}, volume = {15}, number = {57}, pages = {133-150}, year = {2016}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2251-6123}, eissn = {2717-2686}, doi = {10.22099/jrt.2016.3666}, abstract = {a}, keywords = {a}, title_fa = {بررسی تطبیقی تأویل عرفانی ابن‌عربی با مباحث هرمنوتیکی معاصر}, abstract_fa = {مسأله‌ی ما در این پژوهش، فهم هرمنوتیک عرفانی قرآن در اندیشه‌ی ابن‌عربی است. البته در عرفان ابن‌عربی، واژه‌ی هرمنوتیک وجود ندارد و اصطلاح تأویل اصطلاحی است که می‌تواند با واژه‌ی هرمنوتیک معادل باشد. پس ما می‌توانیم برای درک مراد عارف از هرمنوتیکِ قرآن، در باب تأویلِ عرفانی پژوهش کنیم. برای آن‌که بدین مسأله پاسخ دهیم، از مدخل هرمنوتیک کلاسیک، رمانتیک و فلسفی، در فهم هرمنوتیک عرفانی قرآن وارد شده‌ایم و با بیان تفاوت تأویل عرفانی با آن‌ها، بدین نتیجه رسیده‌ایم که هرمنوتیکِ قرآن هرمنوتیک خاصی است و کاملاً بر این هرمنوتیک‌ها منطبق نیست. سپس کوشیده‌ایم که بر مبنای منابع اصلی عرفان و با پردازش و تحلیل آن‌ها، درباره‌ی حقیقت این نوع هرمنوتیک و شاخصه‌های آن تحقیق به عمل آوریم. بر اساس این تحقیق، عارف تفسیر جدیدی از ظاهر قرآن و به‌عبارت‌دیگر، متن قرآن ارائه می‌دهد. مبنای این نگرشْ هویت جمعی و کل‌وار سخن خدا و ارتباط نظام‌مند و کل‌وار آن با وجود و بطون هستی است. نزد عارف، معنا مراتبی بالاتر از محسوسات دارد، که فهم عموم مردم از آن‌ها آسان نیست. ما سعی کرده‌ایم که راه‌های ارتباط اذهان عموم را با یافته‌های عارف از قرآن به دست آوریم. علاوه‌براین، عارف در هرمنوتیک عرفانی قرآن، مطالبی را بیان می‌کند که نزد اذهان، محتمل الصدق و الکذب است. ما کوشیده‌ایم معیارهایی عمومی برای تشخیص درست از نادرستِ تفاسیر هرمنوتیکی عارف از قرآن به دست دهیم. در برخی مواقع هم کوشیده‌ایم مدعیات مرتبط با هرمنوتیک عرفانی قرآن را منقح کنیم و در شکل قاعده‌ای کلی سامان بخشیم. روش ما در این تحقیق، عقلی است. هدف اصلی ما تحقیق در چیستی هرمنوتیک عرفانی قرآن و هدف فرعی آن توسعه‌ی کمی و کیفی نگرش عارف به تأویل قرآن است.}, keywords_fa = {1- هرمنوتیک,2- تأویل,3- ظاهر,4- باطن}, url = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_3666.html}, eprint = {https://jrt.shirazu.ac.ir/article_3666_77363b098b394cc7e585f172b2e420e8.pdf} }